: Tintin: Enhjørningens hemmelighet 3D

Den belgiske klassiske tegneseriehelten fikk endelig sin kinodebut med selveste Steven Speilberg bak rattet – en match made in heaven skulle det vise seg!

Skrevet av / 19.04.12 - 13:47
Tintin: Enhjørningens hemmelighet 3D

Hergé (1907-1983) skrev og tegnet hele 24. album om den svært så bereiste og gutteaktige detektiven Tintin. Mange tegnefilmer og TV-serier og blitt produsert om vår helt med den umiskjennelige sveisen og hans evige følgesvenn, hunden Terry/Snowy. Filmmagikeren Steven Spielberg har i årevis sittet på rettighetene til en filmversjon, og det ferdige resultatet har altså blitt en miks mellom ”ekte” skuespill og animasjon – bedre kjent som Motion capture.

Med Motion capture er det virkelige skuespillere som faktisk spiller ut rollen foran green screen, mens hele kroppen og hodet er dekket av elektroder som fanger opp bevegelsene og all mimikken. Teknikken har blitt benyttet i mange filmer, med svært varierende resultat. Blant pionerene var Polarekspressen som fanget opp alt av Tom Hanks mimikk til hovedpersonen. Skrekkeksempelet er Beowulf (2007), der teknikken ikke tilførte filmen noe som helst. Med Tintin har teknologien endelig blitt ”voksen”. Vi kan ikke tenke oss en bedre teknikk for å gjenskape Hergés tegnede verden!

Filmen er basert på de tre albumene Krabben med de gyldne klør, Enhjørningens hemmelighet og Rackham den rødes skatt, utgitt i perioden 1941-1944. Filmen følger albumene godt, men har selvsagt gjort visse tilpassninger til vår tid. Man skal ha i bakhodet at Tintins storhetstid var fra 1930-1950-tallet, og det er definitivt ikke alt som er like politisk korrekt i dag. Her holder det å nevne at ”Mr. Tintin” nå nylig var i rettssak i Belgia med påstand om at albumet Tintin i Kongo (1931) burde forbys på grunn av dets rasistiske innhold og holdninger. 12. februar i år ble Tintin frikjent – ytringsfriheten seiret! Med dagens øyne og samfunn, så definitivt et rasistisk preget album, men sett med 1931-briller så speilet den rett og slett samfunnets holdninger; ha her i mente at Belgia en gang var en kolonistormakt i Afrika.

De tre albumene som danner bakteppe for Tintin – Enhjørningens hemmelighet 3D omhandler vår unge detektivvenn (dyktige Jamie Bell, fra bl.a. Billy Elliot) i det han tilfeldigvis snubler over det fantastiske modellskipet Enhjørningen. Umiddelbart etterpå bryter bråket løs, i det Tintin avviser å selge skipet til den eksentriske rikmannen Rackham (Daniel Craig), blir hans leilighet samme dag ranet – og skipet stjålet. Jakten på skipet, og hemmeligheten/skatten den skjuler drar Tintin inn på en farefull ferd over hav, med den herlige drukkenbolten Kaptein Haddock (Andy Serkis fra LOTR), i luften, med en vanvittig skremmende og morsom (!) akrobatikk, og til fjerne farvann i en kamp på liv og død. Det hele passe krydret med underfundig humor av beste europeiske sort.

At Spielberg lenge har ønsket å regissere Tintin kan vi godt forstå, den lille belgieren har overraskende mange likhetstrekk med Spielbergs egen eventyrbaby, Indiana Jones. Og det var vel også dette mange av kritikerne, på forhånd, fryktet, at superkommerse Spielberg skulle komme til å fullstendig amerikanisere den europeiske nasjonalskatten. Så har definitivt ikke skjedd. Både i form, stil og innhold er filmen gjennomsyret tro mot originalen. Det detaljnivået Spielberg har lagt seg på er overveldende, og, ikke overraskende, behersker Spielberg alle de spektakulære actionsekvensene til fingerspissen. Spesielt vil vi fremheve flyturen og flukten fra Marokko som en actionmessig innertier!

Men alt er vel ikke perfekt, selv i Paradis? Nja, Tintin – Enhjørningen hemmelighet 3D er slettes ikke langt i fra seks glitrende stjerne, men totalt sett så skorter det litt på selve historien, som både er litt grunn og for enkel. Vi tar oss selv i å bli vel overveldet av den fantastiske animasjonen og de blendende actionscenene; men her burde det vært brukt litt mer tid på karakterutvikling, Haddock er faktisk den karakteren med mest kjøtt og blod, mens Tintin selv er noget blodfattig og endimensjonal. Det hele avsluttes med klar referanse om en oppfølger – vi glede oss som en liten unge allerede! En bortimot perfekt underholdningsfilm, som vil gi både store og små store øyne – og et landemerke innen animasjonsfilm- genren! Fem sterke stjerner!

Lydsporet (dts-HD 7.1) er simpelthen perfekt og det samme må sies om billedkvaliteten. Knallsterke farger og en optimal kontrast! Når det gjelder selve 3D-kvaliteten så er Tintin en film som skapt for 3D. Den heldigitale filmen gir en fantastisk 3D-dybde og kler det animerte miljøet den skildrer aldeles perfekt; så absolutt verdt de ekstra kronene denne utgaven koster. Med denne lanseringen har 3D-entusiastene fått nok en referansefilm!

Heller ikke på bonusfronten er det kjørt på sparebluss, med bl.a. en mengde dokumentarer som Toasting Tintint del I og II, som tar for seg begynnelsen og avslutningen av filmshooten, The Journey of Tintin som til det fulle tar for seg den fascinerende prosessen, og lange veien, Spielberg har gått før han endelig kunne sette i gang med filmen og fokus på Motion capture-teknikken, The World Of Tintin hvor crewet forteller om sitt første møte med Tintin, og elementene som er overført fra tegneserien til film, The Who´s Who of Tintin med presentasjon av hvilke skuespillere som spiller hvilken karakter, konseptdesign, musikken, Tintin samleprodukter, animasjonsprosessen, egen film om Terry/Snowy, In The Volume som, svært interessant, tar for seg hvordan man spilte inn Motion capture, BD-Live, samt DVD-versjonen av filmen. Her er det kun et kommentarspor fra Spielberg som savnes for full score, noe han for øvrig aldri gir.

Tintin: Enhjørningens hemmelighet 3D

• Release: 26. mars 2012
  • Regi: Steven Spielberg