annonse
(Foto: Universal/Sony)
Action
Spider-Man: Into the Spider-Verse

anmeldelse:
Spider-Man: Into the Spider-Verse

Original og frisk animasjonsklassiker

Overraskende friskt animasjonspust fra vår edderkoppinfiserte vigilante.

Vi har faktisk mistet tellingen på hvor mange ganger Spider-Man serien har blitt rebootet, og like greit er det, for nå er han ettertrykkelig blitt en del av Avengers-universet til Disney. Men Sony hadde fortsatt en liten aksje i den ordinære og likandes superhelten – og den har de virkelig utnyttet til det fulle. Spider-Man: Into the Spider-Verse er rett og slett en sjokkerende underholdende, og original, film!

Fra Brooklyns bakgater blir vi kjent med den litt usikre afroamerikaneren Miles Morales (Shameik Moore), en vanlig gutt, med en politipappa, som kun ønsker å komme tilbake til sin vanlige skole. Når han så, på «utflukt» med sin litt outrerte onkel blir bitt av en edderkopp tar livet en ganske annen vending.

Hva er det vi antyder? Har Spider-Man blitt afroamerikaner nå? Slik det lenge har blitt antydet at Idris Elba skal overta rollen som James Bond. Ja, og nei. Den «opprinnelige» Spider-Man er fortsatt Peter Parker (Jake Johnson), men han befinner seg, avdanket, nyskilt og halvfet i et annet univers (noen som husker Back to the Future 2?).

I det erkeskurken Kingpin truer hele Jordene eksistens i et forsøk på å få tilbake familien, må «Spider-Men» fra alle dimensjoner trå til – og ut av dette kaoset oppstår det faktisk forbannet god underholdning, med originale karakterer, friske replikker, og til og med en Nicolas Cage i storform (når var vi sist vitne til det?).

En ting er at filmen er underholdende, karakterene interessante, hjertevarme og historien til Miles både troverdig og engasjerende, desto gledeligere er det å konstatere at animasjonen er fremragende, original og en visuell fryd for øyet! Der det er klare elementer av de originale, klassiske, Spider-Man tegneseriene som kommer til syne, samtidig er formspråket moderne og et festfyrverkeri av farger, dybde og nyskapende originalitet.

(Foto: Universal/Sony)

Sjelden har vi kommet med lavere forventninger til en film, og blitt desto mer overrasket. Spider-Man: Into the Spider-Verse vant da også, meget fortjent, Oscar for årets beste animasjonsfilm. Filmen kunne, med fordel, vært kutte ned litt, her er det noen unødvendige dødpunkter – men allerede nå kan vi kalle den en animasjonsklassiker. 5 stjerner.

annonse

Aldeles fremragende lyd- (Dolby Atmos) og billedkvalitet på denne 4K-utgivelsen. De mange fargerogiene gnistrer imot oss i prikkfri oppløsning og med et usedvanlig godt sortnivå. Discen byr på et vell av bonusmaterialet, blant annet et godt kommentarspor, mengder av minidokumentarer og en fascinerende alternativ versjon av filmen, «Alternate Universe Mode».

annonse
<
>
(Foto: Universal/Sony)

  • 4K UHD BD
  • Release: 29. april 2019
  • Regi: Bob Persichetti
  • Med: Shameik Moore, Jake Johnson, Hailee Steinfeld, Mahershala Ali, Brian T. Henry, Lily Tomlin, Zöe Kravitz
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 1:57 t.

Film
Ekstra
Lyd
Bilde

Kommentarer

  Motta varsel  
Varsle meg om
annonse

Vaklende jordskjelv

Vikander gjør jobben i en overraskende retningsløs film uten evne til å engasjere.

Siste kveld med (mafia)gjengen

Mesterregissør Martin Scorsese gir oss med The Irishman en av sine beste filmer på flere tiår, og en umiddelbar episk klassiker.

Action-Ryan!

Jack Ryan er tilbake – og denne gangen har han lagt sin analytiske hjernehalvdel til side.

Heeeere’s Johnny!

Stanley Kubrick er fortsatt, 20 år etter sin død, en av tidenes mest spennende regissører. Når høstmørket nå senker seg kommer hans grøsserklassiker i nyoppusset, og forlenget, versjon.

Superagenter på tomgang

Tørrvittig, men det tar definitivt aldri helt av i den fjerde MiB-filmen.

Grøsserkick á la Stephen King

Det mangefasetterte grøsseruniverset til Stephen King revitaliseres i andre sesong av fabelaktige Castle Rock.

Finansakrobatisk sirkus

Steven Soderbergh tar for seg Panama Papers-skandalen, på en ganske så lettvint og ironisk måte.

Det holder nå!

En langt gjesp av et plott, med fullstendig uinteressante karakterer.

Hofteholder, stiletthæler og ballespark!

Luc Besson gjør det igjen, transformerer en «vanlig» ung kvinne til den ultimate drapsmaskin.

Din egen beste side?

Paul Rudd er på randen av sammenbrudd, 40-års krise og misfornøyd med livet generelt. Løsningen (?) blir en total «renselse» på et obskurt spa…