anmeldelseSkyscraper

Die Hard på speed!

Dwayne Johnson redder, på det utroligste vis, dagen – 900 meter over bakken.
Skyscraper

Dwayne «The Rock» Johnson skal redde dagen, og familien – det hele imponerende orkestrert på toppen av en brennende, 900-meter høy skyskraper i hjertet av metropolen Hong Kong.

Sammenligningen til Die Hard (som for øvrig het «Aksjon skyskraper» når den kom på kino) er uunngåelig, og tro oss, Johnson får minst like mye juling som Bruce Willis. Dessverre er karakterene enda mer stereotype, og humoren langt fra like snerten som i actionklassikeren fra 1988.

Den heftige skylinen til Hong Kong domineres av den nye megaskyskraperen «The Pearl», der Johnson er leid inn som sikkerhetskonsulent innen åpningen av boenhetene. Lumske forbryterkarteller har dog helt andre planer med verdens høyeste bygning og dens eier. Det hele tilspisser seg når Johnsons familie (Neve Campbell og to barn) blir fanget i et branninferno i 98. etage.

(Foto: Universal/Sony)

Tidvis er Skyscraper skikkelig gøy, og lider du av utpreget høydeskrekk bør du nok ta deg en paracet og forberede deg på noen vanvittig nervepirrende scener. Johnson er som skapt for en slik krevende fysisk rolle, og han mangler heller ikke innlevelse og dybde, dog mangler han et ben (!). Også Campbell gjør en solid innsats som hans handlekraftige kone. Skurkene derimot lyser det et meterhøyt neonskilt med «SKURK!» over hodet på, og selve beveggrunnen for å sette høyhuset i fyr er så latterlig og søkt at vi mangler ord.

Alt i alt en habil popcornfilm som du, om du setter hjernen i hvilemodus, vil la deg underholde av. Den bygger seg dessverre ikke opp til et mektig crescendo og de hardt stereotype karakterene irriterer mer enn godt er. Like fullt, 3 solide stjerner.

<
>
(Foto: Universal/Sony)

Billedkvaliteten imponerer veldig på denne 4K-utgivelsen. I en film stappfull av meget mørke scener kommer alltid detaljene forbilledlig frem og skarpheten er gjennomgående slående. Lydsporet (Dolby Atmos) er godt mikset og byr på høy kvalitet, men vi savner litt mer trøkk i dypbassen. Bonusmaterialet består av noen utelatte- og forlengede scener, kommentarspor, kort intervju med The Rock samt noen ganske intetsigende minidokumentarer.

• 4K UHD BD
  • Release: 12. november 2018
  • Regi: Rawson M. Thurber