: Parkland

Den tidligere reporteren Peter Landesman debuterer som filmregissør med det historiske dramaet om timene og dagene etter drapet på John F. Kennedy i 1963. Parkland tilfører hendelsen bemerkelsesverdig lite.

Publisert 25.04.14 - 15:39
Parkland

Den 22. november 1963 ble John F. Kennedy drept i Dallas, Texas. Parkland forteller historiene til forskjellige mennesker som var involvert i hendelsene som fulgte i tiden rett etter. For eksempel legene og sykepleierne som var med på gjenopplivingsforsøket av presidenten, mannen som filmet drapet med et 8mm-kamera, pressen, etterretningstjenesten og familien Oswald.

Landesman er tidligere reporter som har noen små erfaringer innen filmfaget som produsent og manusforfatter. Parkland er hans regidebut hvor han også har skrevet manuset basert på en bok av Vincent Bugliosi. Resultatet er ikke spesielt bra. Landesman forsøker å belyse hendelsen på en alternativ måte, men lykkes ikke i å tilføre noe nytt eller oppsiktsvekkende. Filmen blir bare tidvis interessant, stort sett på grunn av det historiske perspektivet. Tilnærmingen til hendelsen fra et mer «menneskelig» perspektiv er i utgangspunktet en god idé men da må det ha større nedslagskraft. Totalt sett blir Parkland en lite minneverdig affære selv om tanken bak og produksjonen er bra. Tre stjerner.

For mange kan nok filmen være verdt en titt, og da er den en ok BD-utgivelse. Meget bra bilde og lydspor i toppsjiktet og et interessant kommentarspor med noen slettede scener.

Parkland

• Release: 26. februar 2014   Regi: Peter Landesman