Pandorum

På slutten av 2100-tallet har jorden blitt overbefolket, det er slutt på ressurser som mat og vann.
ActionGrøsserSci-Fi
Pandorum

Et gigantisk romskip lastet med flere tusen mennesker og biologiske prøver blir sendt som Noas ark til en beboelig planet for å berge menneskeheten. Om bord i romskipet er de to offiserene Payton (Dennis Quaid) og Bower (Ben Foster), som våkner opp etter flere år i hypersøvn. De er begge preget av hukommelsestap og paranoia og prøver å finne svar på hvem de er, hvilket oppdrag de har og om de er alene. Sistnevnte spørsmål besvares raskt, da de etter kort tid blir jaget av muterte mennesker, såkalte jegere, som er sultne på menneskekjøtt. Payton og Bower allierer seg med et knippe andre overlevende, og resten av filmen blir en kamp for overlevelse, samt å komme seg trygt frem til planeten.

Pandorum er ikke en moderne klassiker, men det er absolutt mye kvalitet over produksjonen. Skuespillerne gjør en bra jobb. Det er faktisk ”stjernen” i filmen, Dennis Quaid, som blir en smule statisk til tider. Det er tydelig at det har blitt jobbet mye med regi og manus for å skape en tett sci-fi-thriller med godt driv. Noe som løfter Pandorum er det faktum at de bygget mange ekte filmsett som alternativ til digitale effekter. Like fullt er det ingen original fortelling og klisjeene står i kø i filmen som er en salig blanding av Alien, splatter, katastrofefilm og bibelen. Tre sterke stjener.

BD-en har en bra bakomfilm som viser den solide produksjon, samt en halvtime med slettede og alternative scener. Greit bilde og lyd selv om lydmiksen er litt svak av og til.

• Release: 5. mai
  • Regi: Christian Alvart
  • Med: Dennis Quaid, Ben Foster, Antje Traue, Cam Gigandet, Cung Le
  • Land: Tyskland
  • Tid: 1:48t.

Siste artikler:

Nyhet: Nettforbruket på Black Friday har falt for første gang noensinne
Business

Vi begynner å bli lei Black Friday

For første gang noensinne har nettforbruket i forbindelse med Black Friday falt, det viser en ny rapport fra Adobe. I år ble det handlet for 8.9 milliarder dollar på nett i motsetning til 9 milliarder dollar i fjor.