: No Escape

Innprentet i genene til alle levende vesener ligger det fundamentale beskyttelsesbehovet overfor avkommet, i så henseende står mor og far i familien Dwyer overfor en formidabel oppgave.

Publisert 25.02.16 - 15:37
No Escape

Jack Dwyer (Owen Wilson) har blitt overtalt til å lede et upopulært prosjekt, der et internasjonalt gigantselskap skal ta over vannverket i Laos (eller Kambodsja, det opplyses det aldri om). Han tar med seg familien, kone og to unge døtre, fra Austin og ankommer landet akkurat i det opprørsgrupper styrter det sittende regimet – og helvete bryter løs.

Luksushotellet de bor på blir raskt overtatt av opprørene, og deres fremste mål er å drepe vestlige, med ansatte i det internasjonale selskapet som selve premietrofeet. Utstengt fra all kontakt med omverdenen, og med en ambassade satt ut av stad til å bistå, er de tapt i kaoset og brutaliteten som råder. Eneste lys i mørket er den verdensvante (og lommekjente) briten Hammond (Pierce Brosnan).

No Escape_4

Det males med litt for bred pensel, tas en del søkte og usannsynlige vendinger og ikke minst karakterer til Brosnan er i overkant karikert, det til tross, filmen er drivende spennende og får oss virkelig til å leve oss inn i det marerittet Dwyer-familien gjennomgår. Den ekstra dimensjonen med at det er unger med i bildet setter oss i modus for å suges inn i dramaet, og Owen Wilson viser nok en gang (som i Midnight in Paris) at han kan så mye mer enn å kun spille lettbente komedier. Effektiv klipp og et svært «levende» filming gir oss tidvis gåsehud. 4 solide spenningsstjerner.

No Escape_3

Lydsporet (dts-MA 5.1) er fortreffelig, der kulene fyker rundt oss, eksplosjoner råder, men alltid med et krystallklart dialogspor. Billedkvaliteten er gjennomgående god, men svikter litt i noen mørke scener. Intet bonusmateriell.

No Escape

• Release: 18. januar 2016
  • Regi: John E. Dowdle