: It’s Complicated

Forhold, skilsmisser, ekser, barn (nye og gamle), nye partnere, utroskap – og Meryl Streep i storform – er ingrediensen i denne feel good filmen fra Nancy Meyers (What Women Want).

Publisert 22.06.10 - 13:00
It’s Complicated

Jane (Streep) og Jake (Alec Baldwin) er i midten av femtiårne, har tre voksne barn, hvorav den siste er i ferd med å flytte hjemmefra, har vært skilt i ti år og finner, etter en familiehelg i New York, gnisten igjen; så nå blir den bedratte plutselige bedrageren. Jake er selve klisjeen på utro ektemann, der han har fått seg en ny, 20 år yngre, kone med småbarn og dras rundt på fruktbarhetsklinikker. Som den gode advokat han er, klarer han å overtale Jane til å innlede et forhold. Så kommer arkitekten Adam (Steve Martin) inn og kompliserer det hele ytterligere.

Høres ut som en skikkelig forutsigbar romantisk komedie? Jepp, det er akkurat det It’s Complicated er, med unntak av et intelligent manus med gode replikker, evnen til å styre unna de verste klisjeene og glimrende skuespill fra Streep og Baldwin som virkelig storkoser seg i hverandres selskap – en spillerglede som virkelig smitter over på oss seere. Der paret igjen blir som småfnisete, nyforelskede tenåringer; og har seg som kaniner. Og for en befriende herlig, og intelligent humor! Alt fra Janes satiriske kommentarer om alt fra et manglende sexliv til ansiktsløft og hvordan hun elsker en stor mengde sæd, til Jakes kommentarer om å han en femåring i huset – og da sikter han ikke til stesønnen! Avslappede skuespillere som så definitivt ikke har noe mer å bevise, og dermed opptrer med så avslappet og selvsikre som kun store karakterskuespillere kan. En film for alle som noensinne har vært, er i eller vurdere å komme i et forhold! Blir du ikke i godt humør av denne, bør su søke profesjonell hjelp! Fem stjerner.

Utrolig bra lyd- (DTS-HD) og billedkvalitet på denne BD-en, både sortnivået, fargene og kontrasten er eksepsjonelt bra! Bonusmaterialet består av en bra 20 min. bakomfilm, med en god del utdypende intervjuer, samt et kommentarspor.

It’s Complicated

• Release: 26. mai
  • Regi: Nancy Meyers