Harry Potter og halvblodsprinsen

Sirkus Potter er tilbake! I sjette film ut er trekløveret blitt tenåringer for alvor, noe som preger mye av handlingen, i tillegg er det den evinnelige maktkampen mellom Harry og Voldemort som står i sentrum, mens det i skyggene lurer en halvblodsprins…

Alle tre hovedrolleinnehaverne, og Radcliffe og Watson spesielt, har virkelig vokst med oppgaven, her leverer de troverdige tolkninger av usikre tenåringer og de utfordringene de har, som man kan kjenne seg igjen i. Men den som virkelig stjeler rampelyset er en glimrende Jim Broadbent som professor Slughorne. Med herlig naivitet og en passe dose galskap fremstiller han den eliksirelskende professoren med bravur – gir filmen et virkelig løft! Problemet med Halvblodsprinsen, og alle de foregående, er mangelen på en original historie. De føles etter hvert svært så repeterende, med kun nyanser i forskjell i handlingsforløpet.

Med Halvblodsprinsen føles det i tillegg som om de har forsøkt å få med ”alt” fra boken, for her er det virkelig rom for en runde til på klipperommet. For langt og for mange unødvendige trivialiteter. Når det er sagt, skal det absolutt ikke underkjennes at det hele er god underholdning, med fantastiske rekvisitter og lekkert og virkningsfullt fotografert. For den harde kjerne av Potter-fans antar vi at Halvblodsprinsen er en innertier som bygger opp forventningene til den store finalen, for alle oss andre blir det en meget vellaget underholdningsfilm med en noe diffus og repeterende historie, der vi blir sittende igjen med følelsen av at ”dette har vi sett før”, men like fullt, kvalitativ ”repetisjon” er det! Fire stjerner.

Potter-filmene generelt, og denne spesielt, er proppet full av en mengde små detaljer, detaljer som alle kommer krystallklart frem på Blu-ray-versjonen med fortreffelig billedkvalitet. Lydsporet (TrueHD) holder en like høy kvalitet. Av bonusmaterialet er det mye som er eksklusivt for Blu-ray, bl.a. løpende ”live”-kommentarer fra skuespillere og folkene bak mens du ser på filmen, multimediagalleri og digital kopi. I tillegg får man en Rowling-dokumentar, intervju med skuespillerne og utelatte scener.

• Release: 18. november 2009
  • Regi: David Yates
  • Med: Daniel Radcliff, Emma Watson, Rupert Grint, Jim Broadbent, Maggie Smith