: Fuck up

Øystein Karlsen, som står bak TV-serien Dag, har tatt med seg store deler av ensemblet og laget spillefilm i samme stil. Den føyer seg godt inn i rekken av sorte norske komedier som ikke helt klarer å få det til.

Publisert 05.08.12 - 00:00
Fuck up

Fuck up er historien om fire venner fra Halden som har holdt sammen hele livet, men som er i ferd med å gli fra hverandre. Jack (Øigarden) er notorisk utro og misbruker kokain samtidig som han prøver å ta ambulanselappen. Rasmussen (Baasmo-Christiansen) er også rusmisbruker og hyppig gjest hos politiet etter daglige innbrudd hos bilforhandlere. Glen (Antonsen) smugler dop over grensen til Sverige, men er uheldig med skogens konge. Robin (Novotny) er den eneste som har skikket seg og blitt lege, men har nok problemer med sin syke far og gale venner. I løpet av et døgn skal de fire prøve å få livet på rett kjøl, men problemene står i kø.

Mye fint kan sies om denne filmen. Skespillerne gjør alle en meget god jobb, og dette må være en av de beste prestasjonene til Jon Øigarden. Foto og produksjon er godt gjennomført selv om det er altfor mørkt hele tiden. Det største problemet til filmen ligger i manuset, og det er ikke bra nok. Etterhvert som fortellingen stiger fram så mister den fotfeste og rytme, og alle elementer som bygger opp mot noe går i oppløsning. Et annet problem er at den er uten tilstrekkelig troverdighet og logikk som er nødvendig uansett hvor sprø historien er. Tre stjerner.

Å gå til anskaffelse av Fuck Up på Blu-ray er ikke noe som anbefales spesielt. Intet ekstramateriell foruten om et kommentarspor, og lyden og bildet er bare helt greit uten å begeistre.

Fuck up

• Release: 27. juni 2012