: Eventyrland

Arild Ø. Ommundsen har vært viktig for norsk film med sine små men kvalitetssterke filmer, som oftest med utspring i diverse miljø i området rundt Stavanger. Eventyrland føyer seg pent inn i rekken, men kunne med små grep blitt langt bedre.

Publisert 01.11.13 - 05:36
Eventyrland

Filmen forteller historien om Jenny (Silje Salomonsen) som har et lengre fengselsopphold bak seg etter å ha vært involvert i en narkotika- og drapssak. Alt hun ønsker når hun kommer ut er å leve et normalt liv med sin datter som har bodd hos fosterforeldre hele tiden. Tilværelsen blir langt fra enkel når hun prøver å etablere seg i den vanlige verden mens gammel gjeld og bekjentskap dukker opp.

Ambisjonene til Ommundsen har vært store i forhold til produksjonen av Eventyrland. Filmspråket bryter med det konvensjonelle og det er en vakker og poetisk film med flott foto, klipp og musikk. Samtidig følger den en konvensjonell historie som ikke alltid beveger så sterkt som man kunne ønske. Den virker til tider for oppkunstruert og forutsigbar slik at den ikke blir hverken ordentlig skummel eller trist. I tillegg har manuset en del unødvendige element som virker forstyrrende, og det kan være vanskelig og forstå noen av karakterenes handlinger og motivasjoner. Til tross for dette så er Eventyrland en bra og modig film med en imponerende produksjon til inspirasjon for andre filmskapere. Fire sterke stjerner.

Utgivelsen er ikke spesielt tilfredsstillende på Blu-ray. Den har helt greit bilde og lydspor, men det er skuffende at vi ikke får noe ekstramateriell som kunne ha gitt oss større innsikt i både fortelling og produksjon.

Eventyrland

• Release: 28. august 2013
  • Regi: Arild Ø. Ommundsen