Anmeldelse: Escape Plan

Den svenske Hollywood-regissøren Mikael Håfstrøm styrer skuta når de aldrende actionheltene Stallone (67) og Schwarzenegger (66) planlegger fengselsflukt sammen i middels god underholdning.

Publisert 15.04.14 - 15:16
Escape Plan

Ray Breslin (Stallone) er en av verdens beste spesialister innen sikring av fengsler og tar på seg hemmelige oppdrag med å kontrollere diverse steder ved å selv bryte ut av dem. På sin siste jobb blir han utsatt for et komplott og havner bak lås og slå i et av verdens sikreste fengsel – som han selv har designet. Hans eneste håp for å slippe ut er et samarbeid med den erfarne og beintøffe medfangen Emil Rottmeyer (Schwarzenegger). Flukten blir alt annet enn enkel. Spesielt med den sadistiske fengselsdirektøren Hobbes (Caviezel) tilstede, som gjør livene deres til et helvete.

Mikael Håfstrøm regisserte den fantastiske Ondskan i 2003, The Rite i 2011 og har de siste årene gjort flere produksjoner i USA uten å imponere nevneverdig. Det gjør han heller ikke med Escape Plan. Filmen starter meget lovende med et bra premiss og noen spennende vendinger, men etter hvert flater den ut i klisjeer og en rekke uoppklarte detaljer. Det virker litt som om manusforfatteren har fått det meget travelt i siste fasen av fortellingen og filmen blir ikke spesielt tilfredsstillende. Arnold og Sly har aldri vært gode skuespillere men de fungerer fint sammen og får drahjelp fra en dyktig Jim Caviezel. Grei underholdning på en søndag, men slettes ikke minneverdig. Tre stjerner.

Utgivelsen på Blu-ray setter heller ingen dype spor. Det audiovisuelle er meget bra og som forventet fra en film i denne genren, men intet ekstramateriell.

Escape Plan

• Release: 1. mars 2014   Regi: Mikael Håfstrøm