Dødelig våpen 4

At en filmserie svært ofte synker i kvalitet proporsjonalt med antall utgivelser er ingen hemmelighet, men sjelden har ”regelen” vært mer treffende enn med Dødelig våpen-serien – for fjerde film ut er en virkelig kalkun!

I et uhemmet publikumsfriere forsøker Donner (regi) å servere oss mimrende tilbakeblikk mens han samtidig skal servere oss en ny historie, dessverre en plottet så tynt at vi har problemer med å se det. Gutta gjenforenes for en siste gang, nå for å ta knekken på slemme kinesere som driver med umenneskelig menneskesmugling, og mens Riggs og Murtaugh nok en gang løser saken, er det familielykke på alle kanter med graviditeter, forestående bryllup og alle blir gode venner i en stor lykkelig familie.

Her pøses det på med kjente referanser fra alle de tre foregående filmene, slik at det hele blir en (alt for lang) mimreseanse uten hverken mål eller mening. Den er verken spennende eller underholdende, dog virker det som om aktørene har hatt det gøy under innspillingen – men helt har mistet fokus på å underholde publikum. Slutten blir en fullstendig unødvendig voldelig seanse som overhodet ikke står i stil med de tre første filmene, og når ”familiebildet” skal skytes har vi allerede sovnet!

Det skal BD-en ha, om ikke filmen er bra, så er billedkvaliteten strålende. Også lydsporet leverer varene! Kommentarspor, utelatte scener, og minidokumentarer serveres oss som bonusmateriell.

• Release: 3. november
  • Regi: Richard Donner