: Coriolanus

Ralph Fiennes tar full kontroll som både regidebutant og hovedrolleinnehaver når klassisk Shakespeare, hentet fra Romerriket, skal filmatiseres i Beograd og det moderne Europa, med referanser til konflikter fra Balkan-krigene, Midt-Østen og Nord-Afrika.

Publisert 03.08.12 - 00:00
Coriolanus

Coriolanus er en klassisk fortelling om maktkamp, og omhandler den store offiseren Caius Martius Coriolanus (Fiennes), som med sin urokkelige tro på seg og avsky mot et sultent folk, skaper masseopptøyer og politisk uro i Roma. Han blir etterhvert presset så hardt av opposisjonen og sin egen familie at han tilbyr sine tjenester til sin største fiende, Tullus Aufidius (Butler). Sammen skal de nå ta over Roma, men Coriolanus’ svik mot egne prinsipper får store konsekvenser.

Man må bare beundre det enormt krevende arbeidet som Ralph Fiennes har lagt i prosjektet. Han har selv, allerede for femten år siden, hatt rollen som Coriolanus på teaterscenen og har lenge jobbet med ideen om å overføre stykket til film. Manuset er skrevet av John Logan (Gladiator, The Aviator) og Fiennes har regien. Alt innen produksjonen er gjennomført bra fra det tekniske til skuespillet, men det er et lite problem: Dette er film og ikke teater. Skuespillerne snakker Shakespeare-engelsk og spiller og uttrykker seg som om de stod på scenen. Det er slitsomt å følge, og er ganske ødeleggende for fortellingen og helhetsinntrykket. Likevel er dette solid håndverk som belønnes med fire stjerner.

Beklageligvis er det ikke noe ekstramateriell. Enormt skuffende; en slik type produksjon krever belysning. Teknisk sett er det upåklagelig: Både bildet og lyden i dts-HD imponerer!

Coriolanus

• Release: 30. mai 2012