Den 13. november godkjente EUs medlemsstater investeringer på 600 millioner euro – tilsvarende ca. 7 milliarder kroner – til 70 prosjekter for å utvide infrastrukturen for alternative drivstoff. Størstedelen av midlene skal gå til installasjon av hurtigladere langs det såkalte TEN-T-nettverket, som omfatter Europas viktigste transportkorridorer.
Investeringen innebærer at det vil bli installert over 1000 150 kW hurtigladere for vanlige personbiler, mer enn 2000 350 kW-ladere og 586 1000 kW megawatt-ladere for tunge kjøretøy.
Fokus på hovedrutene
For norske elbilister vil forbedringene bli særlig merkbare på de mest trafikkerte strekningene i sør. Motorveinettet ned gjennom Schleswig-Holstein og videre til Hamburg er en del av TEN-T-nettet, der mange av de nye prosjektene vil bli lokalisert. Flere ladenettverk har tidligere hatt utfordringer med lange køer og sprengt kapasitet på disse strekningene, spesielt i feriesesongen.
Det største enkeltprosjektet går til franske Voltix, som har fått støtte til å installere 288 MW ladeeffekt på 45 steder i flere land. Prosjektet fokuserer først og fremst på tunge kjøretøy, men ifølge EU vil utbyggingen også komme vanlige bilister til gode. Store aktører i Spania, Italia, Nederland og Tyskland mottar også betydelig støtte.
Hydrogen og porter inkludert
I tillegg til ladeinfrastruktur omfatter pakken 38 nye hydrogenstasjoner for personbiler, lastebiler og busser. 16 europeiske flyplasser får støtte til å elektrifisere bakketransportkjøretøyene sine, mens 24 havner får støtte til landstrøm og elektrifisering av servicebiler.
Pengene kommer fra AFIF-programmet (Alternative Fuels Infrastructure Facility), som siden 2021 har delt ut over 2,5 milliarder USD til prosjekter for alternative drivstoff, ifølge EU-kommisjonen. Den planlagte tredje søknadsrunden er avlyst på grunn av oppbrukte midler. Kommisjonen vil vurdere den mulige avkastningen og deretter utarbeide et nytt arbeidsprogram i løpet av de kommende månedene.



