TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Årets beste tilbud - 4 uker kun 4 kr
Kjøp

Nyhet

Renault Twingo E-Tech: Mikro-elbil for hverdagsbruk

Renault gjenoppliver klassikeren Twingo som helelektrisk småbil. Med en helt grei rekkevidde og smart utnyttelse av den lille plassen.

Renault Twingo E-Tech: Mikro-elbil for hverdagsbruk

Renault Twingo E-Tech Electric er en snerten småbil for byfolk og pendlere, som trenger en liten og rimelig elbil. Den nye modellen er en direkte arvtaker av originalen fra 1992, som skilte seg ut med sin særegne design og smarte romløsninger. I Norge fikk den aldri det store gjennombruddet, men rundt i Europa var den en populær småbil. Nå kommer den i helelektrisk variant til en pris som gjør elbilen tilgjengelig for folk flest.

Smart plassutnyttelse

Twingo E-Tech har fem dører som standard og et interiør med noen praktiske løsninger. Baksetene kan skyves individuelt, og passasjersetet foran kan legges ned for å få plass til lengre gjenstander.

Bilen er først og fremst laget for bykjøring, og den kompakte designen gjør den enkel å parkere og manøvrere i trange gater.

Les også TEST: Renault Megane E-Tech Megane E-Tech er Renaults viktigste bil på mange år. Og på de fleste måter er den et meget hyggelig bekjentskap.

Digital og praktisk

I kupeen finner vi to skjermer: et 7-tommers digitalt instrumentpanel bak rattet og en 10-tommers berøringsskjerm midt på dashbordet. Toppversjonen har Renaults nye infotainmentsystem OpenR Link og dessuten Google innebygd, som gir tilgang til Google Maps med ladestopp i ruteplanleggingen, Google Assistant og Google Play.

Sikkerhetspakken inkluderer 24 førerassistansesystemer tilpasset bykjøring. Automatisk nødbrems, filholderassistent og adaptiv cruisekontroll med Stop&Go for køkjøring er alle på plass.

Annonse
Renault Twingo E-Tech electric - Absolute Green
Forbered deg på småkjøring, med 27,5 kWh batteri, WLTP-rekkevidde på 263 km og «hurtiglading» på 50 kW. (Foto: Renault)

Beskjeden rekkevidde

Motoren på 60 kW er laget for å komme lengst mulig på det lille 27,5 kWh LFP-batteriet. WLTP-rekkevidden er på 263 kilometer, nok for daglige kjøreturer, men mindre praktisk for langturer. At den hurtiglader med maksimalt 50 kW understreker hvor kort Renault mener du skal kjøre. Journalisten har selv en eldre Nissan Leaf med 24 kWh batteri og 50 kW hurtiglading, og den er et mareritt på langturer. Riktignok er oppgitt rekkevidde vesentlig lengre på Renault-en, men få den litt opp i fart på motorveien, så tenker jeg du skal se at rekkevidden dropper som en stein. Så, ja, dette er en ren bybil.

Til sammenligning er Hyundai Inster oppgitt til å kjøre inntil 370 km fra et batteri på 49 kWt, og med 120 kW hurtiglading. Den ligger omtrent i samme prisklasse som Twingo E-Tech.

Les også Nyhet: Fiats nye bybil En elektrifisert Cinquecento.

Standardversjonen av Twingo E-Tech har 6,6 kW hjemmelading, som fyller batteriet på drøyt 4 timer fra 10 prosent. Med tilleggspakken Advanced Charge får du 11 kW.

Med på kjøpet får du også V2L-funksjon (Vehicle-to-Load), som lar deg bruke bilbatteriet som strømkilde til elektriske enheter med effekt opptil 3,7 kW. Det spørs om du vil det, med et så lite batteri.

Rimelig startpris, men nordmenn må vente

Twingo E-Tech electric lanseres med en startpris på under 20.000 euro i Europa, altså under 250 000 norske kroner før avgifter. Norske priser er ennå ikke fastsatt, og bilen kommer til Norge noe senere enn resten av Europa.

Renault Twingo E-Tech electric - Absolute Green (2)
(Foto: Renault)

Twingo E-Tech kommer i to utstyrsvarianter

Du kan velge mellom to utstyrsvarianter. Evolution har 16-tommers felger, 7- og 10-tommers skjermer med Android Auto og Apple CarPlay, automatisk nødbrems, filholderassistent, skyvbare bakseter og parkeringssensorer bak. Techno legger til OpenR Link med Google innebygd, adaptiv cruisekontroll med Stop&Go, énpedalskjøring, automatisk klimaanlegg, ryggekamera og et lydanlegg med seks høyttalere.

Bilen leveres i fire farger: Rød, grønn, mangogul og svart. Designen minner om originalen, men med oppdatert utseende, blant annet med noen sjarmerende frontlykter.

Salgsstart i Europa skjer tidlig i 2026, med norsk lansering noe senere.

Mer info: renault.no

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Google-navigasjon får live-kamera

Lucid-eiere får snart strøm fra bilen

Ny tilbakekalling av Tesla Cybertruck

Her kommer robotpolitiet

Google tester widgets for Android Auto

Hissig Kia EV4 GT på vei neste sommer

Elektrisk hyllest til California-legenden

VW ID. Buzz: Produksjonsstopp på grunn av lav etterspørsel

Tesla-flaggskipene gjør comeback

Unngå fartsfeller og fartsbøter med TomTom

Kia viser batterihelse celle for celle

Rimeligere Tesla

Lyd & Bilde