TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
KJØP LB+ Total 1 uke uten bindingstid!

Nyhet

Polestar 5: Elektrisk Grand Tourer med superkrefter

Polestars nye performance-flaggskip kombinerer skandinavisk design med ekstrem ytelse. Velg mellom 884 hestekrefter eller 670 km rekkevidde.

Polestar 5: Elektrisk Grand Tourer med superkrefter

Polestar har endelig offisielt avduket sitt nye flaggskip, Polestar 5. En firedørs elektrisk Grand Tourer, som kombinerer skandinavisk design og ekstrem ytelse. Med sitt særegne aluminiumchassis og en selvutviklet motor byr bilen på opptil 884 hestekrefter, mens de som synes 748 hestekrefter er nok kan nyte en rekkevidde på hele 670 kilometer.

Polestar 5
(Foto: Polestar)

Fra konsept til virkelighet

Polestar 5 er den produksjonsklare versjonen av Precept-konseptet, som ble vist frem allerede i 2020. Med et aerodynamisk design og luftmotstandskoeffisient på bare 0,24, er bilen skapt for både prestisje og ytelse. Og den ferdige utgaven ligner konseptversjonen nærmest på en prikk. 

Polestar Precept
Ut ifra bilder er det neimen ikke lett å se forskjell på Polestar 5 og konseptmodellen Precept. (Foto: Polestar)

To kraftpakker

Polestar 5 lanseres i to versjoner, begge med imponerende spesifikasjoner. Grunnmodellen kalt Dual Motor byr på 748 hestekrefter og et dreiemoment på 812 Nm, noe som gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på bare 3,9 sekunder. Med en rekkevidde på imponerende 670 kilometer (WLTP) og en prislapp på 1 259 000 kroner, plasserer den seg definitivt i det øvre segmentet av luksus-elbiler.

Les også Nyhet: Slik vil Polestar 5 se ut (tror vi) Det er gode grunner til å tro at den kommende Polestar 5 vil se slik ut.

For de som av en eller annen grunn skulle ønske enda mer kraft, har Performance-modellen en oppgradert drivlinje med hele 884 hestekrefter og voldsomme 1015 Nm dreiemoment. Dette gir en akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på bare 3,2 sekunder – et nivå som matcher eller overgår mange supersportsbiler. Med en rekkevidde på 565 kilometer og en pris på 1 528 000 kroner, er dette Polestars absolutte toppmodell.

Polestar 5
(Foto: Polestar)

Unik teknologi

Under skallet finnes Polestar Performance Architecture (PPA), en helt ny plattform i aluminium med en vridningsstivhet som overgår mange supersportsbiler. Bilen har et 112 kWh batteri (106 kWh netto) og støtter lynlading med opptil 350 kW, som gir 10-80 prosent lading på bare 22 minutter.

Annonse
Les også TEST: Porsche Taycan GTS Sport Turismo Pris og ytelse gjør GTS til Porsches kanskje beste Taycan-versjon.

Den bakre motoren er utviklet internt hos Polestar, og bilen er den første med 800-volts kretsløp. Med Brembo-bremser og spesialutviklede Michelin-dekk og adaptive MagneRide-dempere (kun Performance-modellen) som leser veien 1000 ganger i sekundet, skal bilen håndtere de voldsomme kreftene både på rett og svingete vei.

Polestar 5: Elektrisk Grand Tourer med superkrefter 1
(Foto: Polestar)

Luksus og bærekraft

Interiøret oser premium med Recaro sportsseter, og har en blanding av MicroTech-trekk og Nappa-skinn. Det største panoramataket i noen Polestar-modell – over to meter langt – gir et lyst og romslig inntrykk.

Les også TEST: Tesla Model S Plaid Den sagnomsuste Model S Plaid inviterer til å bryte loven. Og ikke bare på grunn av hurtigheten.

Midtskjermen er på 14,5 tommer, mens førerdisplayet måler 9 tommer. I tillegg finnes et 9,5-tommers head-up-display, så du slipper å ta blikket fra veien for å se hvor fort du kjører eller når du skal ta av på neste avkjørsel.

Hi-fi-interesserte har muligheten til å oppgradere lydanlegget til et 21-høyttalers Bowers & Wilkins-anlegg på 1680 watt.

Polestar 5: Elektrisk Grand Tourer med superkrefter 2
(Foto: Polestar)

Utfordrer Porsche og Tesla

Med Polestar 5 utfordrer det svensk-kinesiske merket etablerte aktører som Porsche Taycan, Lucid Air og Tesla Model S Plaid. Selv om Tesla-en har enda mer ekstreme ytelser med 1020 hestekrefter og 0-100 km/t på 2,1 sekund, tar Polestar igjen med mer eksklusivt interiør, gjennomtenkt materialvalg og sannsynligvis bedre kjøreegenskaper takket være MagneRide-dempere og den stive aluminiumplattformen. Patrick George fra InsideEVs, som har testet bilen på Millbrook Proving Ground i Storbritannia, beskriver den som «en av elbilene med de beste kjøreegenskapene jeg noensinne har opplevd».

Polestar 5: Elektrisk Grand Tourer med superkrefter 3
(Foto: Polestar)

Tekniske spesifikasjoner

Dual Motor – Launch Edition:

  • Rekkevidde: 670 km (WLTP)
  • Effekt: 550 kW / 748 hk
  • Dreiemoment: 812 Nm
  • 0-100 km/t: 3,9 sekunder
  • Pris: 1 259 000 kroner 

Performance – Launch Edition:

  • Rekkevidde: 565 km (WLTP)
  • Effekt: 650 kW / 884 hk
  • Dreiemoment: 1015 Nm
  • 0-100 km/t: 3,2 sekunder
  • Pris: 1 528 000 kroner

Mer info: polestar.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Navee går langt, og lenger enn langt

BMW iX3: Uslåelig rekkevidde med Neue Klasse

Slik blir Hyundais nye kompakte elbil

Teslas heftigste familiebil får enda mer krutt

Nå bygges Sonys første elbil Afeela 1

BYD parkerer Tesla med 3000 hk

Selvkjørende taxier kan snart rulle på europeiske veier

Hyundais elektriske N-rakett: Ioniq 6 N med 650 hk avslørt på Goodwood

Har du rekkeviddeangst? Denne nye verdensrekorden bør berolige deg!

Kompakt elektrisk SUV med opptil 530 kilometers rekkevidde

KI-systemer gjør leiebil til en dyr fornøyelse

Sjekk den elektriske superbilen!

Lyd & Bilde