TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
☀️SOMMERTILBUD☀️ - 6 UKER KUN 6 KR

Nyhet

Kia EV5 på vei til Norge

Kias nye elektriske mellomstore SUV, EV5, kommer til Norge i slutten av 2025. Modellen er utstyrt med en batteripakke på 81,4 kWh med en rekkevidde på opptil 530 kilometer.

Av / 09.07.25 - 13:06
Kia EV5 på vei til Norge

Nye Kia EV5 har et karakteristisk og kantete utseende med tydelige SUV-elementer. Modellen måler 4610 mm i lengden, 1875 mm i bredden og har en høyde på 1675 mm. Ifølge Kia sørger akselavstanden på 2750 mm for god plass i kupeen, mens bakkeklaringen er 167 mm.

Bilen kommer i to versjoner ved lansering – en basismodell og en GT-Line. Sistnevnte vil ha 19-tommers felger, mens basismodellen vil være utstyrt med 18-tommers felger. Bagasjerommet har en kapasitet på 566 liter med baksetet oppe, som kan utvides til 1714 liter når setene legges ned. Det er også et mindre bagasjerom foran på 44 liter.

Kia EV5 Baseline
Kia EV5 Baseline. (Foto: Kia)

Motor og batteri

EV5 er bygget på samme E-GMP-plattform som de større søstermodellene EV6 og EV9, men bruker en 400-volts arkitektur i stedet for 800-volt. Bilen drives av en elmotor på 160 kW (214 hk) som leverer et dreiemoment på 295 Nm. Begge versjonene har en toppfart på 165 km/t og akselererer fra 0-100 km/t på 8,4 sekunder.

Batteripakken på 81,4 kWh er basert på NMC-kjemi (nikkel, mangan, kobolt). Basismodellen har en WLTP-rekkevidde på 530 km, mens GT-Line-versjonen når 505 km på én lading. Batteriet støtter DC-hurtiglading med opptil 150 kW, noe som gir en lading fra 10 til 80 prosent på omtrent 30 minutter, lover Kia. Med vanlig AC-lading kan bilen lades med opptil 11 kW.

Kia EV5 på vei til Norge 1
(Foto: Kia)

Teknologi og utstyr

Kupéen er utstyrt med Kias nye infotainmentsystem kalt Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). Systemet omfatter et 12,3-tommers instrumentpanel, en 12,3-tommers infotainmentskjerm og en dedikert 5,3-tommers berøringsskjerm for klimakontroll.

Annonse

Kia har beholdt de fysiske knappene for de viktigste klimafunksjonene. Klimakontrollen har tre separate soner, slik at føreren og passasjerene kan stille inn ønsket temperatur. Ekstrautstyret inkluderer Digital Key 2.0, fingeravtrykksgjenkjenning for personlige førerprofiler og et Harman Kardon Premium Audio-system.

EV5 er utstyrt med en rekke avanserte førerassistansesystemer, blant annet Intelligent Speed Limit Assist, Smart Cruise Control 2 og Highway Driving Assist 2 med Hands-On Detection. Bilen har totalt syv kollisjonsputer, og ifølge tidlige sikkerhetsevalueringer har den oppnådd 88 prosent beskyttelse for voksne passasjerer og 86 prosent for barn.

Kia EV5 GT-line
Kia EV5 GT-line. (Foto: Kia)

Praktiske funksjoner

En interessant funksjon er «Pet Mode», som opprettholder klimainnstillingene og låser de interne knappene når eieren er borte. Dette skal sikre at kjæledyr kan etterlates trygt og komfortabelt i bilen.

EV5 støtter toveis lading med Vehicle-to-Load (V2L), som kan levere opptil 3,6 kW til eksterne enheter. Bilen er også teknisk forberedt for Vehicle-to-Grid (V2G)-funksjonalitet når infrastrukturen og nasjonale forskrifter tillater det. Tauekapasiteten er 1200 kg for begge versjonene.

Baksetene kan legges helt flatt, noe som gir en lastelengde på opptil to meter. I midtkonsollen er det en skuff som både kan varme opp og kjøle ned innholdet.

Les også Nyhet: Kia EV4, Concept EV2 og PV5: Tre elbiler til uliker behov Kia utfordrer Tesla og Volkswagen, med tre nye modeller: en sedan med over 600 km rekkevidde, en fleksibel varebil og en kompakt SUV.

Pris og tilgjengelighet

Kia EV5 vil kunne bestilles i Norge fra høsten 2025, med forventet levering i løpet av vinteren. De norske prisene er ennå ikke kunngjort, men i Storbritannia forventes basismodellen å starte på rundt £38 500 (ca. 540 000 kroner), mens GT-Line-versjonen vil koste rundt £42 000 (ca. 585 000 kroner).

Les også:

Kia EV9

Ruvende, romslig og råtøff elektrisk SUV

Med sin største og mest ambisiøse elbil hittil, utfordrer Kia EV9 de etablerte premiummerkene i det elektriske SUV-segmentet.

Les hele testen
(f. 1973): Sjefredaktør L&B Home. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

KI-systemer gjør leiebil til en dyr fornøyelse

Sjekk den elektriske superbilen!

Vanmoof gjenoppstår fra de døde med nye elsykler

Ny hydrogen-SUV fra BMW - er de gale?

Førsteinntrykk: Slik blir NIOs nye digitale arsenal

Viktige fremskritt for Nissan Leaf

Tesla kjører seg selv gjennom Roma

Hyundai Ioniq 9: Prisen overrasker

Kraftmonster fra Lucid klar for Norge

Videoapper kommer til Android Auto

Hyundai: Studentens elektriske drømmebil

Slik unngår du at en selvkjørende elbil ødelegger mobilkameraet ditt

Lyd & Bilde