Når Nissan fornyer sin utdaterte Leaf, er det med en drastisk kursendring. Den nye modellen er produsert i Storbritannia og er forvandlet fra kompaktbil til en crossover. Den nye Nissan Leaf minner dermed mer om en mindre Ariya enn sitt utgangspunkt. Bilen får dobbelt så lang rekkevidde som før, og sier farvel til den særegne og trege CHAdeMO-kontakten til fordel for vanlig CCS-lading.

Fra kompakt til crossover
Bortsett fra Leaf-navnet er det lite som minner om forgjengeren. Nye Leaf får et mer aerodynamisk og crossover-lignende design. Bilen kommer med panoramaglasstak med dimmefunksjon, særegne 3D-baklykter og stilrene interiørdetaljer.
Med 437 liter bagasjerom og mulighet for takstativ, henvender nye Leaf seg til et mer allsidig publikum enn før. Også bakluken har blitt elektrisk og moderne.
Imponerende rekkevidde
Mens forrige generasjon hadde en rekkevidde på bare 270-385 km, går den nye utgaven mye lenger. Toppmodellen med 75 kWt batteri og 218 hestekrefter får inntil 604 km rekkevidde etter WLTP-standarden. Basismodellen med 52 kWh batteri og 177 hestekrefter klarer 436 km etter samme målemetode.
Med 150 kW DC hurtiglading kan Leaf lade opptil 417 km på 30 minutter. Ikke banebrytende, men for Leaf å være er det lynraskt. Nissan lover dessuten over 330 km rekkevidde på motorvei i 130 km/t. Dette er uvanlig å oppgi av en bilprodusent, derfor er sammenligningsgrunnlaget mot andre biler begrenset i det henseendet. Men det er i hvert fall absolutt respektabelt. Begge varianter har 11 kW ombordlader som standard, så hjemmelading går også mye raskere enn før.

Avansert teknologi
I kupeen finner vi to 14,3 tommers skjermer og integrerte Google-tjenester med Maps, Assistant og Play Store. Ingen ord om KI-støtte med Gemini, la oss håpe på en fremtidig oppdatering der. Systemet får nemlig trådløse oppdateringer og kan synkronisere personlige apper og innstillinger fra smarttelefonen.
Leaf sin innebygde stemmeassistent kan styre navigasjon, klimaanlegg og underholdningssystem. Via NissanConnect-appen kan bilen fjernovervåkes, og du kan starte lading og forvarme kupéen før avreise.

Kan gi strøm til hvitevarene
Den nye modellen får Vehicle-to-Load (V2L), som betyr at du kan bruke bilbatteriet til å drive eksterne apparater som kjøleskap, kaffemaskiner og andre husholdningsapparater.
Bilen er også forberedt for Vehicle-to-Grid (V2G), som potensielt kan sende strøm tilbake til strømnettet når prisene er høye – og dermed også avlaste hele strømnettet i peak-perioder. Eller du kan drifte hele husholdningen i en begrenset periode ved strømbrudd, mens du venter på at strømmen kommer tilbake.

Bygget på ny plattform
Nissan har plassert Leaf på sin egen elbilplattform CMF-EV. Denne deler den med Ariya, og gir bedre og mer balanserte kjøreegenskaper og mer plass. Bilen kommer med ProPILOT Assist med Navi-link for delvis selvkjøring på motorvei, e-Pedal for kjøring med én pedal, og 360-kamera for bedre oversikt ved parkering.
Sikkerhetspakken inkluderer adaptiv cruisekontroll, filholderassistent og førerovervåking.
Leaf for norske forhold
Norge har vært ett av Leaf sterkeste markeder, med over 80 000 solgte biler siden lanseringen i 2010. Ifølge Nissan Norge er den nye bilen designet med tanke på nordiske forhold, med vekt på god fremkommelighet, hurtig oppvarming av kupé og batterikjøling for optimal lading.

Nissan Leaf : Pris og tilgjengelighet
Bestillinger for nye Nissan Leaf åpner til høsten, med de første leveringene forventet våren 2026. Prisene er ennå ikke offentliggjort, men modellutvalget vil inkludere både basisversjonen med 52 kWh batteri og langdistanseversjonen med 75 kWh.
Nye Leaf vil konkurrere i et stadig mer tettpakket marked, mot modeller som VW ID.3, Kia EV3, Hyundai Kona og Tesla Model 3.
Mer info: nissan.no