annonse
annonse

Audiofly AF1120

April 2017Audiofly AF1120

Noe av det råeste

Det skal godt gjøres å få til noe råere og bedre enn disse øreproppene fra Audiofly.

Et detaljnivå som du bare får i high-end-klassen, kombinert med et vanvittig basstrykk og enorm dynamikk. Kan man ønske mer?
Noen vil nok ønske diskanten litt mer frempå.

Mange vil vegre seg for å bruke sju tusen kroner på et par hodetelefoner. Da vil de små øreproppene Audiofly AF1120 fortone seg som den rene galskapen. Men for musikkelskere har ørepropper en klar fordel i at de glir lett ned i lomma når man ikke bruker dem. En stor fordel for folk som er mye på farten med musikk på øret. Og for live-musikere som beveger seg mye på scenen – og som dessuten ønsker å bevare et snev at utseendemessig verdighet – er propper en nødvendighet, fremfor store, klumpete klokker. Og hva prisen gjelder, så er det med ørepropper som med alt annet: man får vitterlig det man betaler for.

Vi ble kjent med australske Audiofly tidligere i år, da AF180 ble testvinner blant fem øreproppmodeller til 5.000 kroner. Den kombinerte musikalitet med oppløsning og detaljer på en forbilledlig måte, bedre enn noen av de andre. Det eneste man kanskje savner er en fyldigere bass. Det er nemlig en modell laget for profesjonelle musikere og teknikere, og da skal det ikke sminkes til noe sted, i søken etter sannheten.

Audiofly AF1120
Kabelen er avtakbar. Foto: Audiofly

 

Toppmodellen Audiofly AF1120 er også ment å være et musikalsk verktøy for profesjonelle. Her har man klint til med flere høyttalerelementer for å gi mer dynamikk i hele frekvensområdet. Alle elementene er av typen balanserte armaturer, som har veldig lav masse og lynrask transientrespons. De blir imidlertid sjeldent brukt som basselementer, da dynamiske elementer tåler høyere belastning og gjerne gir mer fraspark og trøkk i de lavere frekvensene. Audiofly løser det ved å bruke hele seks armaturer i hvert hus: To til hver av bass, mellomtone og diskant. Så skulle det nok bli trøkk likevel!

Audiofly AF1120
3D-tegning av øreproppens oppbygning, hvor man ser de seks armaturene i midten. Illustrasjon: Audiofly

 

Den avtakbare kabelen har sølv som ledemateriale, bekledd med slitesterkt og vannavstøtende Cordura-nylon. Avstivede ørebøyler gjør at proppene ikke faller ut, noe som er spesielt viktig for musikere på scenen. Med AF1120 henvender Audiofly seg blant annet til rockemusikere, men til headbanging på scenen ville jeg personlig hatt spesialstøpte propper som garantert ikke faller ut. For trommeslagere som sitter litt roligere med hodet er de nok derimot midt i blinken. Men de er også for musikkelskende hi-fi-entusiaster.

Lyden av gull

De som tror ørepropper ikke kan spille skikkelig pass, vil få en sjokkopplevelse med Audiofly AF1120. For makan til lyd!

Der hvor AF180 var musikalsk men kanskje noe slank, så er storebror AF1120 alt annet, der den drives av den bærbare DAC-en og forsterkeren Chord Mojo. Det vil si, den er musikalsk, men slettes ikke slank. Det konstateres straks med rytmene på sangen Royals av Lorde. Basstromma smeller til, masserer øregangen og fyller lydbildet med dypbass på en helt annen måte. Samtidig bres det om seg med luft fra cymbalene, det tegnes opp et mye større rom. Klangen er noe mørkere hos AF1120, og overtonene virker noe mer tilbakeholdne, som hovedsakelig skyldes at bassen er så mye større og tar noe mer fokus. Men den maskerer ikke for det viktige mellomtoneområdet. Stemmen til Lorde får tvert imot masse plass å boltre seg på.

Audiofly AF1120
Foto: Audiofly

 

Klaveret på Leif Ove Andsnes’ Beethoven Journey låter stort og robust, med stor klangbunn. Flygelet har en litt fjern mikrofonplassering, som gjør at de lyse tangentene låter litt mer ullent enn vi ønsker, og med en del ørepropper og hodetelefoner høres det nesten ut som om mannen spiller med votter på. Men AF1120 får frem de overtonene som er der, slik at det låter bra likevel. Og orkesteret som akkompagnerer ham låter fantastisk – spesielt messingblåserne er attakkerte, rytmiske og med både under- og overtonestrukturer i bøttevis. Rommet er stort, her er det svært lite å sette fingeren på.

Både rock og hip-hop låter steintøft. Der hvor AF180 låter mer monitoraktig, låter AF1120 i stedet som om noen har plassert et par 18-tommers basskasser i rommet. Så stor er forskjellen i bassen! La gå, så får man ikke kroppsmassasjen fra store høyttalere, men det er også det eneste. Og selv om bassen er massiv og levende, så blir den ikke myk og i overkant saftig som hos hi-fi-proppene Sony XBA-N3AP og AKG N40. Denne er mye strammere og langt mer dynamisk.

En fin bonus er at AF1120 har høyere følsomhet enn lillebror AF180, og er lett å drive med en mobiltelefon, som undertegnedes iPhone 6S Plus. Da låter det noe mer grovkornet i overtonene, og lydbildet er ikke like superstramt og dynamisk som med Chord Mojo. Men det funker.

Konklusjon

Audiofly AF1120 er et par ekstreme ørepropper. De ser ikke like flashy ut som en del andre dyre modeller, men på innsiden finnes ikke snarveier. Hele seks balanserte armaturer til hver ørepropp sørger for en vanvittig dynamikk i hele frekvensregisteret, og spesielt i bassen dundrer det løs, men uten å maskere for det viktige mellomtoneområdet. Tvert imot står sangstemmer og andre instrumenter klokkeklart ut.

Klangbalansen heller mot det varme, noen vil nok ønske enda mer fremtredende overtoner og krispe cymbaler. Det skorter likevel ikke på detaljer og luft, og spesielt rommet er gigantisk til ørepropper å være.

Jeg har ikke hatt de populære Shure SE846 inne til direkte sammenligning. Også disse har en stor og fysisk bass, og de heller mot det varme i forhold til mange andre profesjonelle in-ear-monitorer. Det har de til felles med AF1120, og er en modell som også bør vurderes. Jeg nøler likevel ikke med å anbefale Audiofly AF1120 på det varmeste!

Mange vil vegre seg for å bruke sju tusen kroner på et par hodetelefoner. Da vil de små øreproppene Audiofly AF1120 fortone seg som den rene galskapen. Men for musikkelskere har ørepropper en klar fordel i at de glir lett ned i lomma når man ikke bruker dem. En stor fordel for folk som er mye på farten med musikk på øret. Og for live-musikere som beveger seg mye på scenen – og som dessuten ønsker å bevare et snev at utseendemessig verdighet – er propper en nødvendighet, fremfor store, klumpete klokker. Og hva prisen gjelder, så er det med ørepropper som med alt annet: man får vitterlig det man betaler for. Vi ble kjent med australske Audiofly tidligere i år, da AF180 ble testvinner blant fem øreproppmodeller til 5.000 kroner. Den kombinerte musikalitet med oppløsning og detaljer på en forbilledlig måte, bedre enn noen av de andre. Det eneste man kanskje savner er en fyldigere bass. Det er nemlig en modell laget for profesjonelle musikere og teknikere, og da skal det ikke sminkes til noe sted, i søken etter sannheten. [caption id="attachment_69896" align="alignnone" width="460"]Audiofly AF1120 Kabelen er avtakbar. Foto: Audiofly[/caption]   Toppmodellen Audiofly AF1120 er også ment å være et musikalsk verktøy for profesjonelle. Her har man klint til med flere høyttalerelementer for å gi mer dynamikk i hele frekvensområdet. Alle elementene er av typen balanserte armaturer, som har veldig lav masse og lynrask transientrespons. De blir imidlertid sjeldent brukt som basselementer, da dynamiske elementer tåler høyere belastning og gjerne gir mer fraspark og trøkk i de lavere frekvensene. Audiofly løser det ved å bruke hele seks armaturer i hvert hus: To til hver av bass, mellomtone og diskant. Så skulle det nok bli trøkk likevel! [caption id="attachment_69897" align="alignnone" width="460"]Audiofly AF1120 3D-tegning av øreproppens oppbygning, hvor man ser de seks armaturene i midten. Illustrasjon: Audiofly[/caption]   Den avtakbare kabelen har sølv som ledemateriale, bekledd med slitesterkt og vannavstøtende Cordura-nylon. Avstivede ørebøyler gjør at proppene ikke faller ut, noe som er spesielt viktig for musikere på scenen. Med AF1120 henvender Audiofly seg blant annet til rockemusikere, men til headbanging på scenen ville jeg personlig hatt spesialstøpte propper som garantert ikke faller ut. For trommeslagere som sitter litt roligere med hodet er de nok derimot midt i blinken. Men de er også for musikkelskende hi-fi-entusiaster.

Lyden av gull

De som tror ørepropper ikke kan spille skikkelig pass, vil få en sjokkopplevelse med Audiofly AF1120. For makan til lyd! Der hvor AF180 var musikalsk men kanskje noe slank, så er storebror AF1120 alt annet, der den drives av den bærbare DAC-en og forsterkeren Chord Mojo. Det vil si, den er musikalsk, men slettes ikke slank. Det konstateres straks med rytmene på sangen Royals av Lorde. Basstromma smeller til, masserer øregangen og fyller lydbildet med dypbass på en helt annen måte. Samtidig bres det om seg med luft fra cymbalene, det tegnes opp et mye større rom. Klangen er noe mørkere hos AF1120, og overtonene virker noe mer tilbakeholdne, som hovedsakelig skyldes at bassen er så mye større og tar noe mer fokus. Men den maskerer ikke for det viktige mellomtoneområdet. Stemmen til Lorde får tvert imot masse plass å boltre seg på. [caption id="attachment_69898" align="alignnone" width="460"]Audiofly AF1120 Foto: Audiofly[/caption]   Klaveret på Leif Ove Andsnes’ Beethoven Journey låter stort og robust, med stor klangbunn. Flygelet har en litt fjern mikrofonplassering, som gjør at de lyse tangentene låter litt mer ullent enn vi ønsker, og med en del ørepropper og hodetelefoner høres det nesten ut som om mannen spiller med votter på. Men AF1120 får frem de overtonene som er der, slik at det låter bra likevel. Og orkesteret som akkompagnerer ham låter fantastisk – spesielt messingblåserne er attakkerte, rytmiske og med både under- og overtonestrukturer i bøttevis. Rommet er stort, her er det svært lite å sette fingeren på. Både rock og hip-hop låter steintøft. Der hvor AF180 låter mer monitoraktig, låter AF1120 i stedet som om noen har plassert et par 18-tommers basskasser i rommet. Så stor er forskjellen i bassen! La gå, så får man ikke kroppsmassasjen fra store høyttalere, men det er også det eneste. Og selv om bassen er massiv og levende, så blir den ikke myk og i overkant saftig som hos hi-fi-proppene Sony XBA-N3AP og AKG N40. Denne er mye strammere og langt mer dynamisk. En fin bonus er at AF1120 har høyere følsomhet enn lillebror AF180, og er lett å drive med en mobiltelefon, som undertegnedes iPhone 6S Plus. Da låter det noe mer grovkornet i overtonene, og lydbildet er ikke like superstramt og dynamisk som med Chord Mojo. Men det funker.

Konklusjon

Audiofly AF1120 er et par ekstreme ørepropper. De ser ikke like flashy ut som en del andre dyre modeller, men på innsiden finnes ikke snarveier. Hele seks balanserte armaturer til hver ørepropp sørger for en vanvittig dynamikk i hele frekvensregisteret, og spesielt i bassen dundrer det løs, men uten å maskere for det viktige mellomtoneområdet. Tvert imot står sangstemmer og andre instrumenter klokkeklart ut. Klangbalansen heller mot det varme, noen vil nok ønske enda mer fremtredende overtoner og krispe cymbaler. Det skorter likevel ikke på detaljer og luft, og spesielt rommet er gigantisk til ørepropper å være. Jeg har ikke hatt de populære Shure SE846 inne til direkte sammenligning. Også disse har en stor og fysisk bass, og de heller mot det varme i forhold til mange andre profesjonelle in-ear-monitorer. Det har de til felles med AF1120, og er en modell som også bør vurderes. Jeg nøler likevel ikke med å anbefale Audiofly AF1120 på det varmeste!
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn.
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 39,-

Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:

Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • Prinsipp: 3-veis
  • Elementer: 6 x balansert armatur
  • Frekvensområde: 15 Hz – 25 kHz
  • Impedans: 18 ohm
  • Følsomhet: 110 dB
  • Mikrofon / fjernkontroll: Nei / nei
  • Kabellengde: 1,6m
Pris: 6999,-


Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-