annonse
annonse

test: McIntosh MC611

Elegant muskelforsterker

McIntosh MC611
McIntosh MC611

Med guddommelig makt og kontroll, styrer McIntosh-forsterkerne de fleste høyttalere.

Lyd & Bilde mener

Sjelden kombinasjon av uanstrengt kraft og raffinement, i stand til å drive det meste med letthet.
Du trenger to stykker.

I München er det hver vår en liten messe for menigheten. Altså de som er spesielt interessert i high-end hi-fi. Der finner man et utvalg av hi-fi som knapt har sin like noe annet sted på kloden. Der finner man også en stor konsentrasjon av lidenskapelige hi-fi-entusiaster, musikkelskere, og konstruktører.

Kanskje flere der enn noe annet sted.

High-end messen, som den faktisk kalles, har vokst seg så stor at den anses som den mest betydningsfulle lydmessen i verden. Både for konstruktører, og kundene.

Om lag 20.000 besøkende kan fritt lytte til hva de vil fra over 500 utstillere, og utvalget av hi-fi er mildt sagt broket.

Der finner man alt mulig rart, fra tonearmer som er utviklet fra fiolinbuer, platespillere store som traktorer, og hornhøyttalere på størrelse med en hybel. Der finner man også små rørforsterkere på 3 watt, og massive kraftverk i kilowattklassen.

600w – i hver kanal

Årsaken til det store mangfoldet, er at blant de 20.000 besøkende, finnes svært ulike behov, preferanser og ikke minst budsjetter. Rør- og hornentusiastene trekker bare på skuldrene av forsterkere som denne. McIntosh nye MC611. En mono effektforsterker med 600 W effekt

For andre er den midt i blinken. Den enorme effekten og de store strømreservene, er akkurat hva man trenger til store høyttalere, med mange elementer som sluker strøm.

Det er blant annet denne kundegruppen de største McIntosh-forsterkeren er utviklet for. Men ikke bare dem. Selv om man ikke har spesielt tungdrevne og strømkrevende høyttalere, er det noe med den dynamiske kontrasten i muskelforsterkere som denne, som skaper magien.

Konstruksjon

Forsterkeren er basert på samme oppskrift som den 1200 W kraftige MC1.25KW. Som vi også har testet. Forsterkeren har nemlig den samme typen autoformere, to store transformatorer og et kraftig kondensatorbatteri som leverer enorme mengder strøm til utgangstransistorene. Her er effekten skalert ned til 600 W, og med autoformerne skal forsterkeren være like immun mot ulike høyttalerbelastninger. I likhet med storebroren, er alt av kretsløp, komponenter og strømforsyning nytt i MC611. Sammenlignet med forgjengeren MC601, skal den dynamiske takhøyden være 55 prosent bedre. Fra 1.8 dB til 2.8 dB, altså. Det høres ikke så mye ut, men det merkes.

En mikroprosessor passer på driften, og McIntosh Power Guard demper klipping av signalet, mens Sentry Monitor passer på utgangene og kobler ut forsterkeren hvis belastningen blir for stor. For å unngå kortslutning.Så er man på den sikre siden.

Oppsett

Forsterkerne er mindre og nesten 30 kilo lettere enn de monstrøse MC1.25KW, det gjør dem lettere å få plass til. Jeg plasserte dem akkurat der MC1.25KW hadde stått, og koblet dem til forforsterkeren McIntosh C2600 (med DAC), som i sin tur hadde en Mac med Tidal Hi-Fi, en McIntosh MT450 CD-transport, og Technics SL-1000R med diverse pickuper tilkoblet.

Det er det samme oppsettet som ble benyttet på MC1.25KW med 1200 W, og de samme høyttalerne – våre referansemonitorer Dynaudio, Contour 20, de gulvstående Burmester B18 og etter hvert også Yamaha NS-5000, ble også benyttet sammen med 600-watterne.

Jeg skal innrømme at jeg var spent på hvor stor forskjellen ble da 1200 W ble erstattet med 600 W. Overgangen viste seg å bli smertefri. Til å begynne med mente jeg at jeg hørte litt bedre konsentrert bass, men etter en tid viste det seg bare å være tull.

Musikalsk perfeksjon

I praksis var det nesten ingen lydmessige forskjeller. Ikke før jeg dro på så høyt at jeg selv knapt kunne være i rommet. Da hadde den store 1200 W MC1.25KW mer krefter å øse ut, men forskjellen var ikke stor.

De lydmessige kvalitetene er for alle andre praktiske formål, identiske. Den samme varme klangen, den praktfullt oppløste mellomtonen, og dybden i musikken, er eksakt lik. Det samme gjelder den kjellerdype bassen, og ikke minst kontrollen i bassen. På Paul Bleys The Evenings Out There, (med Peacock, Oxley, Surman på ECM), lød bassen eksakt like stram og dynamisk som med de større forsterkerne.

Jeg kunne heller ikke høre noen forskjell på liveopptak med konsertklaver. En enorm skala i 3D skaper en skremmende realistisk illusjon av at Keith Jarrett sitter bak Steinway-klaveret i en ekte konsertsal. Forsterkerne gjør en fenomenal jobb med å få med atmosfæren på opptaket, og dybden i de laveste tonene fra et konsertklaver ryster innvollene, for det er sjelden man hører de laveste frekvensene fra et Steinway så godt. Med mindre man sitter bak det selv.

Dette er så nært man kan komme lydmessig perfeksjon fra en forsterker, etter min mening. Man kan alltids foretrekke en kjøligere klangbalanse, noen kanskje enda mer varme, men jeg liker at den fyldige klangen kombineres så uanstrengt med en høy grad av gjennomsiktighet og detaljrikdom. Det beste av begge verdener, om du skjønner.

Strykere og operasangere for eksempel. Er noe av det mest krevende å gjengi korrekt.

Sammen med Yamaha NS-5000, skapte McIntoshene noen bevegende øyeblikk under avspillingen av Puccinis La Boheme på Decca, med Luciano Pavarotti og Mirellia Freni, og med von Karajan som dirigent. Med en absolutt total kontroll over den ekspansive dynamikken fra orkesteret, ga forsterkeren strykerne sjel, og vokalene vinger. Ikke ett feilskjær, samtidig kunne jeg spille skremmende høyt, uten at det lød ubehagelig.

Konklusjon

Man sparer 100.000 kr på å velge et par McIntosh MC611, sammenlignet med MC1.25KW. Jeg vil påstå at det er et kupp, for som man sier, alt er relativt. For mange av entusiastene som ofte er å finne i München om våren, er det en no-brainer. Man får nemlig den samme lydkvaliteten her, og med 600 W effekt i hver kanal, har de fleste av dem så det holder. Unntatt til de mest ekstreme høyttalerne. Da finnes det et 1200 watts alternativ. For alle oss andre er McIntosh MC611 et bedre valg.

picture1 picture2 picture3 picture4
<
>
Autoformerne sørger for stabil levering av 600 W effekt, uansett belastning.

Type: Mono effektforsterker

Effekt: 1 x 600 w 2/4/8 ohm

Teknologi: Transistor balansert quad
mono kretsløp

Tilkoblinger: 1 x ubalanserte,
1 x balansert inngang

Frekvensrespons: +0, -3dB,10Hz -100,000Hz

Dynamikk: 2,8 dB headroom

THD: 0,005 %

Signal/støy: 124/120 dB, balansert/
ubalansert

Annet: Belyst Vu-meter, kablet fjernstyring

Mål og vekt: 44,45 x 24 x 56 cm/44,3 kg

Web: neby.no

McIntosh MC611 produktside
Pris: 94.890,-

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-