test: Stortest av 7 subwoofere

Brutale basskanoner

Hvis du synes hi-fi eller hjemmekinoanlegget ditt låter litt blodfattig og spinkelt, kan det skyldes akutt underskudd på BASS. Vi har testet 7 potente subwoofere som kan gi anlegget ditt en lydmessig kickstart!

Subwoofer. Sub. Basskasse. Jordskjelv-maskin og Low Frequency Effects (LFE). Kjært barn har mange navn, og du kommer ikke utenom en eller flere slike om du vil ha en skikkelig hjemmekino. Det mange ikke vet, er at subwooferen også kan gi en ekstra dimensjon til musikklytting. Bass er nemlig like essensielt når du lytter til favorittmusikken, som når du benker deg med en Hollywood-blockbuster hjemme i sofaen.

Lite er så deilig som å kjenne stolryggen riste når Vin Diesel trykker klampen i bånn på en Chevy V8. Film blir ikke ordentlig moro før eksplosjoner og geværskudd føles på kroppen, og det skal helst knirke litt i gulvplankene når King Kong tramper over en uskyldig stakkar. Det samme med musikk – trommene skal slå og bassgitaren bør dirre i brystet, hvis ikke blir det en temmelig anonym opplevelse.

Vanlige høyttalere klarer fint å gjengi bassfrekvenser ned til 50 hertz eller lavere, men det holder ikke bare å høre dem, du vil føle dem også! Dette krever en dedikert høyttaler, og det er subwooferens jobb å ta over der alminnelige høyttalere må gi tapt.

Størrelsen teller

Produsentene jobber hele tiden på spreng med å lage mer effektive subwoofere. De tar i bruk kraftigere forsterkere, avanserte equalizere, DSP-teknikk og eksotiske materialer for å skvise ut mest mulig lyd per liter kassevolum. Likevel er det er ingen tvil om at kubikk fortsatt teller når det kommer til bass. Subwoofere har i grunn bare en jobb, og det er å flytte massevis av luft! Jo dypere frekvenser som skal gjengis, desto større må høyttaleren være. En svær fryseboks full av bassmembraner har derfor mye bedre forutsetninger enn en liten terning. Hvis du har plass nok til å la lydhobbyen utfolde seg fritt, er det ingen grunn til nøle: Gå for den største subwooferen du har plass (og råd) til!

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Dessverre er det de færreste forunt å ha et dedikert lytterom eller kjellerstue med ubegrenset plass. Praktiske hensyn som plassbehov er fortsatt reelle faktorer for de fleste av oss. I tillegg er det noe attraktivt ved en subwoofer som leverer høy ytelse i forhold til størrelsen. På den måten er det jo enklere å få plass til enda flere!

Kraft og finesse

Det handler ikke bare om hvilken subwoofer som kan spille høyest og dypest. Kvalitet er like viktig som kvantitet. Bassen må kunne starte og stoppe når den skal, og gjengi rene toner uten resonans eller blafrelyder. Dette er spesielt viktig dersom suben skal brukes til musikk, og pares med kresne hi-fi høyttalere. Det hjelper ikke hvor mye muskler og dypbass man har til rådighet, hvis timingen ikke sitter! Takt og tone teller like mye som hvor tøff subwooferen er på maks lydtrykk.

 

Testen

I denne testen leter vi etter subwooferne som gir mest og best bass, med færrest mulig kompromisser. Vi har trålet markedet etter de mest potente nyhetene. Vi har bevisst gått etter de større modellene, gjerne med 12” basselement eller større for ytelsens skyld. Samtidig har vi styrt unna de aller største beistene, som man neppe ville fått aksept for i vanlig stue.

Testen er gjennomført med utvalgte musikk, filmkutt og testfrekvenser. Til filmlyd har vi brukt våre Procella P6/P15 kinohøyttalere som medspillere, delt ved 80 Hz for å overlate den viktige dypbassen til subwooferne. Til musikklytting, og for å avsløre subwoofernes samspill med ekte hi-fi høyttalere, har vi benyttet oss av de glimrende Bowers & Wilkins 702 S2. Vi har brukt en Marantz SR8012 hjemmekinoforsterker for å korrigere nivå og avstand for hver subwoofer.

 

test: XTZ SUB 1X12

Februar 2018
XTZ SUB 1X12
Bli abonnent for å lese videre.
Abonner på Lyd & Bilde

Allerede abonnent?
Logg inn

Samme moroa til halve prisen

Subwooferen fra XTZ koster bare halvparten av hva de andre krever for tilsvarende størrelse og slagkraft. Og den viker ikke for noen!

Lynkjapp, distinkt og meget kraftig gjør XTZ SUB 1X12 til en topp subwoofer, til både musikk og film. Den er dessuten ganske enkel å plassere. Og: den koster halvparten av konkurrentene!
Det finnes enda kraftigere subwoofere, men de koster mye mer.

For svenske XTZ er det om å gjøre å tilby den beste lydkvaliteten til den laveste prisen. Produktene er produsert i Kina, men utviklet på XTZs hovedkontor i Torup, Sverige. I Cinema-serien finnes det to subwoofermodeller, hvor det største beistet heter 3X12, med tre 12” basselementer som pumper løs. Dens prislapp på 18.000 kroner passer inn i denne testen, men det gjør ikke størrelsen, som minner mer om et kjøleskap! Derfor falt valget på SUB 1X12. Heller ikke denne er noen pingle, med større kabinettvolum enn flere av de andre deltakerne i denne testen, til tross for en prislapp på bare 7.500 kroner.

Kabinettet har en lang, smal refleksport på undersiden i front. En tettpakket skumgummiremse forvandler den raskt til et trykkammer. 12-tommeren er frontrettet og drevet av en forsterker med 900 watt makseffekt. Den har dessuten akkurat blitt THX-sertifisert.

Lydkvalitet

Vi liker å starte med musikk, da det raskt forteller oss hva vi har med å gjøre rent tonalt. Og XTZ-suben skuffer ikke. Med bassporten tettet igjen låter akustisk musikk med kontrabass virkelig forførerisk bra. Til å starte med tenker vi at det kanskje låter litt forsiktig. I forhold til Yamaha NS-SW1000 og også M&K Sound V12 låter det behersket, subwooferen gjør liksom ikke så mye ut av seg. Men den legger fundamentet til kontrabassen meget godt, dette er en veldig jevn og fin bassgjengivelse.

På elektronisk musikk av Deadmau5 avslører XTZ-suben at den har mer å gå på. Den skiller vesentlig bedre på tonene enn Yamaha, samtidig slår den hardt og fast. De elektriske bassrytmene på ARYs The Sea sitter som støpt!

– Det låter nesten litt for stramt, utbryter Audun. Og han er inne på noe, for når transienter dør like fort som de kommer, så kan det oppleves litt slankt etter man har hørt andre subwoofere og høyttalere med ”hengebass”. Det låter ikke fullt så avstemt og distinkt som B&W D4S, til gjengjeld har XTZ mer lydtrykk og ”tordenbass”.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Som kommer virkelig godt med på film. For Alien: Covenant låter særdeles heftig! Subwooferen er uanstrengt i leveringen av pulserende subbasstoner, og når romskipet eksploderer gjøres det med brask og bram.

Konklusjon

XTZ SUB 1X12 er en rå subwoofer, som spiller film og musikk med like stor overbevisning. Den kan misforstås som litt snill til tider, siden den integreres så bra og den har et så stramt grep om bassen at det nesten kan bli litt ”tørt”. Men straks den blir fôret med skikkelig basslyd, så kvitterer den på femøringen og pumper løs så rommet nesten skjelver!

Det eneste som mangler her er enda en subwoofer! Og det kan du faktisk velge, uten at totalprisen blir noe dyrere enn du får med én av de andre i klassen. Ingen tvil: beste kjøp!

Fakta
  • Type: Bassrefleks / trykkammer
  • Basselement: 12”
  • Forsterker: 900 W peak /500 W RMS Klasse D
  • Frekvensgang: 19-160 Hz
  • Mål: 46,5 x 51 x 47,5 cm (H x B x D)
  • Vekt: 29 kg
  • Annet: THX-sertifisert
  • Web: surround.no
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

test: M&K Sound V12

Bli abonnent for å lese videre.
Abonner på Lyd & Bilde

Allerede abonnent?
Logg inn

Rask og presis

Vil du ha dyp, slagkraftig bass fra en kompakt og lettplassert subwoofer, er V12-eren fra M&K klart blant de beste.

M&K er kompakt, lettplassert og serverer en stram og punchy dypbass som vi aldri går lei av.
Mye vil ha mer, og M&K-suben mangler litt skyv for å henge med de beste, spesielt i store lytterom.

M&K Sound er definitivt ingen nybegynner når det kommer til bass. Miller & Kreisel var en av pionérene innen subwoofere på 70-tallet, og har holdt det gående med en lang rekke forrykende suber siden da.. Det kiler litt i ørene våre hver gang vi erindrer testen av X-12, som er deres største og kraftigste modell hittil.

Den nye V-serien er laget for å være et rimeligere alternativ. I motsetning til verstingen X-12, som bruker doble 12” basselementer i push-pull konfigurasjon, har V12 en enkel tolvtommer i lukket kabinett. Den ser lekker ut med sine avrundede hjørner og silkematte finish. Vårt testeksemplar kom i hvitt, men ta det med ro – den kommer i svart også! Eneste nedtur: Det følger med gummiføtter som skal limes på, men disse satt skuffende dårlig fast, synes vi.

Lydkvalitet

Dette er en av de mer kompakte subwooferne i testen. Veldig enkel å plassere, og den lar seg ikke vippe av pinnen med det første. V12 leverer kraftig, vektfull dypbass med god kontroll, og vi kjenner umiddelbart igjen den stramme og punchy bassen som er typisk for M&K. Bassgjengivelsen oppleves harmonisk og presis på Maria Menas kontrabass, og matcher godt til fronthøyttalerne. Vi spiller James Blakes Limit to your love på grisehøyt volum, uten at den avgir plagsom forvrengning. Der Yamaha-suben låter litt usammenhengende og presset på høyt volum, klarer M&K å holde hodet over vannet, med hurtig respons og tydelig skille mellom notene.

Med Alien: Covenant i Blu-ray skuffen setter subwooferen inn enda et gir. Den har en treffende kombinasjon av slagkraft og presisjon, som gir solid fundament til musikk og lydeffekter. Selv når eksplosjonene drønner som verst, kan vi tydelig høre de dramatiske synth-tonene i bakgrunnen.

M&K Sound V12 er imidlertid ikke den suben i testen som spiller aller dypest og kraftigst. Sinustoner på 20, 30, 40 Hz viser at subwooferen låter veldig lineært ned til rundt 25 hz, og kan spille høyt uten forvrengning. Men plutselig kommer den til et punkt hvor den ikke spiller noe høyere, uansett hvor langt man vrir volumrattet. Det virker som M&K (klokelig nok) har lagt inn en begrensning som beskytter mot overbelastning, og hindrer subwooferen i gå utenfor komfortsonen.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Konklusjon

M&K Sound V12er en enkel og velbygd subwoofer, som skapt for å lage liv og røre i hjemmekinoen så vel som i musikkens verden. Den kjemper helt i toppen blant alle subwooferne i testen når det kommer til transientrespons og lydkvalitet. Det finnes andre subwoofere som kan spille høyere og dypere, men for deg som søker en kompakt subwoofer i et middels stort rom er M&K absolutt et godt valg.

Fakta
  • Type: Trykkammer
  • Basselement: 12”
  • Forsterker: 300 W
  • Frekvensgang: 20Hz - 200Hz +/- 2db
  • Mål: 46,5 x 36 x 40 (H x B x D)
  • Vekt: 21 kg
  • Web: mksound.com
  • Pris: 13.490 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

test: Yamaha NS-SW1000

Bli abonnent for å lese videre.
Abonner på Lyd & Bilde

Allerede abonnent?
Logg inn

Gjør det den skal

Yamahas subwoofer har nok kraft til å trøkke løs, og den er rask nok på musikk. Den har bare ett problem.

Lydtrykket er absolutt akseptabelt, og subwooferen henger med på det som skjer. Det være seg musikk som film.
Hørbar turbulens i bassrefleksporten fra 40 Hz og ned gjør at man ikke kan dra på så mye vi ønsker. Basstonene på musikk er ikke de mest nyanserte.

Som en anerkjent produsent av musikkinstrumenter sitter Yamaha på viktig ekspertise når det kommer til å lage høyttalerkabinetter. Mange av de samme prinsippene gjelder nemlig for et flygelkabinett og høyttalerkabinett. Det er derfor grunn til å tro at de kan greia si også når det kommer til subwoofere.

NS-SW1000 er produsentens største subwoofer, med en solid vekt på 42,6 kilo. I front bak den ikke-avtakbare grillen sitter et 12-tommers basselement, og på siden er refleksporten. Denne går nesten hele veien gjennom kabinettet, og den er smått virvlet i enden. Det er Yamahas påstand at vanlige bassporter har for mye turbulens som gir mye støy i bunnfrekvensene, noe som motvirkes av at man vrir porten noe. På samme måte som et geværløp snurrer kula på sin ferd ut.

Til å drive elementet har valget falt på en kraftig Klasse D-forsterker med en maksimal effekt på 1.000 watt. RMS-effekten er ikke oppgitt, antakelig er den rundt halvparten, som også er meget respektabelt. Yamaha bruker en aktiv servoteknologi, hvor elementet og forsterkeren hele tiden arbeider sammen i å jevne ut impedansforskjeller. Dette skal gi den reneste, jevneste bassresponsen.

Lydkvalitet

Yamaha-suben tilfører lydbildet en fet og standhaftig bass, som kommer godt med når Bob Marley og Lauren Hill braker sammen fra hver sin tidsepoke, i remiksen av Turn Your Lights Down Low. Rytmene smeller bra, man føler det på kroppen, og vi skjønner straks at dette er en annen klasse enn man typisk får fra basskasser i 5-6.000 kronersklassen.

De sugerende basspulsene i James Blakes Limit To Your Love runger bra nede i bunnen. Enkelte ulyder melder seg smått når man drar opp lydnivået, som vi får bekreftet med testtoner fra 40 Hz og nedover. Til tross for Yamahas påstand er det faktisk en hel del forvrengning i refleksporten, fra 40 Hz og nedover, når man guffer opp til dansbart lydnivå.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

I tillegg oppleves ikke basstonene fra kontrabass like naturlig som med Sumiko S.10 og B&W DB4S. Det låter smått farget i bassen.

Film låter tøft, og det røsker godt i kroppen når Alien: Covenant går i Blu-ray-skuffen, spesielt i den intense scenen som leder til at romfarttøyet går i luften. Men også her hører man innimellom høyfrekvent støy fra bassporten.

Konklusjon

Yamahas kraftigste subwoofer er en tung og heftig sak, som serverer bunnoktavene på både film og musikk på kraftig vis, og vi gjetter på at de aller fleste vil være svært fornøyd med denne.

Ankepunktet er bassrefleksporten som tidvis støyer. For å unngå dette må enten delefrekvensen settes ganske lavt, eller lydnivået må modereres noe.

Fakta
  • Type: Bassrefleks
  • Basselement: 12”
  • Forsterker: 1.000 W peak Klasse D
  • Frekvensgang: 18-160 Hz
  • Mål: 46,3 x 44,3 x 52,2 cm (H x B x D)
  • Vekt: 42,6 kg
  • Annet: Servoteknologi
  • Web: yamaha.com
  • Pris: 13.490 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

test: Monitor Audio Silver W12

Når musikken er viktigst

Denne er for deg som først og fremst trenger en kompakt subwoofer som låter utmerket på musikk.

Svært kompakte mål og dessuten digital romkorreksjon gjør denne subwooferen meget lett å plassere. Den låter dessuten meget godt på musikk.
Vi savner litt futt og fart, det hele blir litt forsiktig.

Vi har aldri hørt en dårlig høyttaler fra Monitor Audio, og den britiske produsenten har titt og ofte vunnet sammenligningstester hos oss. Deres subwoofere har vi derimot ikke like mye erfaring med.

Silver W12 er en prismessig god match med de øvrige høyttalerne i Silver-serien. Som navnet antyder har den et 12-tommers basselement, og den er så kompakt at elementet går nesten helt ut i kantene på kabinettet. Til å drive seg sitter en forsterker på 500 watt med kontinuerlig effekt.

For at subwooferen skal fungere optimalt i de fleste rom, har Monitor Audio utstyrt den med digital lydprosessering (DSP) og romkorreksjon. Det gjør også at det plutselig er en fordel å plassere suben helt inn i et hjørne, da timingen blir bedre og fargingen i bassen hindres av DSP-en. Det fungerer ved å plassere medfølgende målemikrofon ved sitteplassen, og ved et tastetrykk sende ut testsignaler som fanges opp, tolkes og korrigeres.

Kabinettet er lukket, så man slipper støy fra noen refleksport. Det betyr gjerne at de dypeste tonene uteblir, men DSP og lang slaglengde kompenserer for dette. Og i motsetning til Yamah-suben så er det ingen ulyder å høre fra W12, selv ikke fra de dypeste basstonene.

Lydkvalitet

W12 er kjapp og kontant, og leverer meget klare og tydelige basstoner. En kontrabass låter nettopp som en kontrabass, og det er mer luft mellom bassanslagene enn med både Yamaha SW1000, XTZ Cinema Sub 1X12 og M&K Sound V12. Hør bare på de klare og markerte basspulsene som lurer i bunnen på James Blakes Limit To Your Love, som låter luftigere enn med de fleste andre.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Det blir en litt annen måte å høre hip-hop, reggae og elektronisk dansemusikk på. For, der hvor typiske subwoofere smeller til med en bass som slår oss i mageregionen, leverer Monitor Audio i stedet tonene og rytmene mer behersket. Det betyr at man hører bassen mer enn man føler den. Slettes ingen uting, om man først og fremst vil sitte og lytte til musikken, fremfor å danse til den.

Selv om også W12 har kraft til å følge opp er den altså ikke den mest muskuløse i feltet. Både musikk og film låter litt lysere enn med de feteste konkurrentene. Den dystre stemningen i Alien: Covenant kommer frem også her, men når romskipet går i luften ønsker vi mer tyngde og lydtrykk.

Konklusjon

Monitor Audio W12 er en taktfast og ytterst musikalsk subwoofer, som får frem klangfargene og luften i basstonene. Den fungerer meget godt på akustisk musikk, da den ikke frarøver instrumentene sine egentlige klangfarger. Den er også habil nok på film, selv om vi ikke akkurat trenger noen gnistfanger når fyrverkeriet smeller.

Stort pluss i margen for romkorreksjon, som gjør subwooferen enkel å plassere.

Fakta
  • Type: Trykkammer
  • Basselement: 12”
  • Forsterker: 500 W RMS Klasse D
  • Frekvensgang: 20-120 Hz
  • Mål: 37 x 34 x 41 cm (H x B x D)
  • Vekt: 20,1 kg
  • Annet: Digital romkorreksjon
  • Web: swsg.no
  • Pris: 13.995 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

test: B&W DB4S

Teknologisk vidunder

Hvis NASA skulle laget subwoofere, ville de gjort det på denne måten.

En bass så ren, kontant og vel integrert fra et så lite fotavtrykk vil vi gjette blir en hit blant mange. Pluss for appstyring og digital romkorreksjon.
Ikke det siste ordet på ren muskelkraft.

I nyere tid bruker Bowers & Wilkins heftige datamaskiner med sofistikert programvare for å beregne nøyaktig hvordan en høyttalerkonstruksjon må være for å oppnå ønsket frekvens- og pulsrespons. Dette har de spesielt lyktes med i den nyeste 800 D3-generasjonen, og dessuten den helt nye 700 S2-serien.

Den nye DB-serien med subwoofere er også laget på samme måte. Foruten stabile kabinetter har man puttet inn høyttalerelementer med membraner av et spesielt skum, hvor membranen er tykkere på midten enn innerst og ytterst. Dette gir bedre stivhet fra mindre masse.

Forsterkeren på hele 1.000 watt bør holde god kontroll på elementet. Som de andre subwooferene i DB-serien går DB4S helt ned til 10 Hz ved moderat lydnivå. Det er mulig takket være en avansert DSP, som begrenser frekvensområdet nedover ved lydnivåer hvor subwooferen ellers kjenner seg stresset. Spørsmålet er da hvor langt man kan dra den rimeligste DB4S før den blir slank i bassen.

Prikken over i-en settes av en avansert DSP med romkorreksjon, som aktiveres med en mobilapp. Man kan også styre lydnivået og velge ulike EQ-kurver direkte fra sofaen, takket være denne appen.

Lydkvalitet

Med subfilteret satt til Flat låter bassgitaren på Maria Menas akustiske Kiss-cover I Was Made For Loving You så naturlig og rent som vi knapt har hørt den. Og den går dypt. Med elektrorytmer synes vi det mangler litt punch, da er det bare å slå over til Music-modus, som legger inn en liten snert i mellombassen. Denne funker også fint på akustisk musikk, så man slipper å veksle frem og tilbake hele tiden.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

I likhet med Monitor Audio er ikke B&W-suben den mest brutale i feltet sitt. Men den er likevel overraskende kompetent. Den har absolutt nok guffe på hip-hop-rytmer, og den gir virkelig dansefot sammen med sine lagkamerater 702 S2, som for anledningen står tilkoblet.

DB4S gjør også jobben på film. Alien: Covenant setter stemningen, og subwooferen gjengir basspulser fra lydsporet og romskip som eksploderer på en overbevisende måte. Det låter renere enn med de fleste, og det står nesten ikke tilbake på kraft i forhold til M&K Sound V12. Men det er fortsatt et stykke igjen til XTZ og spesielt Arendal Sounds monster av en Subwoofer 2.

Konklusjon

Visst kan det enkleste være det beste, men man kan også bruke høyteknologi for å oppnå ønsket resultat. B&W har her laget en subwoofer som med sofistikert teknologi går avgrunnsdypt i bassen, samtidig som den sømløst tilpasses rommet med digital romkorreksjon.

Suben funker svært godt på både musikk og film, det er bare det siste lille når vi snakker rent lydtrykk som begrenses noe. DSP-en forsinker signalet noe ut fra suben, så du bør kunne forsinke lyden fra høyttalerne tilsvarende.

Fakta
  • Type: Trykkammer
  • Basselement: 10”
  • Forsterker: 1.000 W peak Klasse D
  • Frekvensgang: 10-350 Hz
  • Mål: 37,7 x 36 x 36,8 cm (H x B x D)
  • Vekt: 26 kg
  • Annet: Digital romkorreksjon, mobilapp
  • Web: hifiklubben.no
  • Pris: 14.998 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

test: Arendal Sound 1723 Subwoofer 2

Februar 2018
Arendal Sound 1723 Subwoofer 2
Bli abonnent for å lese videre.
Abonner på Lyd & Bilde

Allerede abonnent?
Logg inn

Jordskjelv på boks!

Når det kommer til ren og uanstrengt dypbass har vi knapt hørt det bedre enn denne ”dommedagsmaskinen” fra Arendal.

Her får du en massiv, stram og kontant dypbass som ikke bøyer av, selv på de mest utfordrende musikk- og filmsekvensene.
Vokt deg for naboen…

Vil man ha noe gjort skikkelig, må man i blant være forberedt på å gjøre det selv! Etter å ha vært distributør for en rekke potente høyttalermerker, har den norske distributøren L-Sound fra Arendal tatt saken i egne hender. Resultatet er den kruttsterke høyttalerserien 1723, oppkalt etter året da Arendal fikk bystatus.

Den THX-godkjente 1723 Subwoofer 2 byr på samme bestykning som den kolossale Subwoofer 3 som vi har testet før, bare i et mer kompakt og stuevennlig format. Kabinettet er akkurat stort nok til å huse to kraftige basselementer på 13,8 tommer, samt en forsterker på hele 1000 watt.

Lydkvalitet

Dette er den største subwooferen i testen både når det kommer til kabinett og basselementer. Vi hadde derfor høye forventninger, vel vitende om at slagvolum har mye å si for ytelsen. Nøyaktig hvor mye var vi derimot ikke helt forberedt på. Vi startet med den basstunge techno-låta Seeya fra Deadmau5, og ble umiddelbart sjokkert over hvilken slagkraft som bor i denne relativt kompakte subwooferen. Den hamrer så det virkelig kjennes i brystet og stolryggen!

Potent dypbass kan ofte ledsages av en tung og treg lydkarakter, men Subwoofer 2 er kjapp og distinkt i måten den starter og stopper på. Selv med hurtige og utfordrende rytmer holder den lett følge med fronthøyttalerne våre.

– Dette er noe ganske annet. Hiphop og elektronisk musikk låter tøft som pokker, uttrykker Geir og Audun samtykkende.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Hva så med litt mer organisk bass, som i Maria Menas ”I was made for loving you”? Her handler det om å gjengi bassens mange klangfarger på en litt mer fintfølende måte, og Arendal Sound klarer også dette med bravur. Bassgitaren låter stort, heftig og stramt, og det er ingen spor av resonanser eller egenklang fra kabinettet. Det låter totalt uanstrengt, og vi får litt følelsen av å sitte på en live konsert, snarere enn å lytte til et opptak.

Subwoofer 2 stortrives på film også. Når romskipet eksploderer i Alien: Covenant går det en massiv trykkbølge gjennom rommet som setter alt av løsøre i sving, men subwooferen står fjellstøtt gjennom det hele. Vi stresstestet med frekvenssveip fra 120-20 Hz, og selv når hele rommet ristet var det null støy eller vibrasjoner å spore fra subwooferen. Heller ingen tegn til dynamisk kompresjon, slik vi erfarte med de andre subwooferne i testen. De doble elementene, det kraftige kabinettet av HDF og ikke minst forsterkerkraften alle spiller helt klart en rolle her.

Konklusjon

1723 Subwoofer 2 er et skonummer større enn de andre testdeltakerne, men selv med dette i mente overgår den våre forventninger. Ingen av utfordrerne klarer å matche kraften og presisjonen fra Arendal-suben. Den går aldri tom for damp, og serverer musikk og filmlyd med attakk og jordskjelvlignende egenskaper. Alt i alt må vi si oss imponert over hva Arendal Sound har fått til, til en meget konkurransedyktig pris.

Fakta
  • Type: Trykkammer
  • Basselement: 2 x 13,8”
  • Forsterker: 1000W
  • Frekvensgang: 20-160Hz (+/-3dB)
  • Mål: 54.2 x 42 x 50 cm (H x B x D)
  • Vekt: 41,4 kg
  • Annet: EQ1/EQ2 innstillinger
  • Web: arendalsound.no
  • Pris: 14.990 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

test: Sumiko S.10

Bli abonnent for å lese videre.
Abonner på Lyd & Bilde

Allerede abonnent?
Logg inn

Elegant muskelbunt

Når det kommer til subwoofere må man ofte velge mellom kraft og presisjon, men Sumiko har begge deler i fullt monn.

Her får du massevis av tung, mektig og deilig dypbass som kjennetegner en real subwoofer, uten noen dårlige unnskyldninger.
Prisen for inngangsbillett er noe høyere enn de andre testdeltakerne.

Sumiko er et relativt nytt merke i subwoofernes verden, men med det mektige McIntosh-konsernet i ryggen er de nok langt fra noen garasjebedrift å regne: Disse subwooferne er faktisk utviklet av samme team som lager høyttalerne fra Sonus Faber. Det skaper forventninger til både lyd og estetikk.

S10 er den største subwooferen fra Sumiko, og har en lekker utførelse i blank pianolakk. Ut fra navnet kunne man gjette at den var bestykket med en 10” bass. Men neida, her er det 12” som gjelder – to av dem, faktisk! I tillegg til en aktiv tolvtommer som spiller ned mot gulvet, har den en identisk, passiv membran på siden som hjelper subwooferen med å gjengi de laveste frekvensene. Dette er en mer sofistikert, dyrere løsning enn tradisjonell bassrefleks – men den virker.

Lydkvalitet

Vi starter lytteseansen med musikk, og det er ingen tvil om at Sumiko-subwooferen spiller veldig presist tonalt sett. Den følger bassgangen på Maria Menas ”I was made for loving you” til punkt og prikke, og skiller godt mellom de ulike tonehøydene. Det låter saftig og kraftfullt på samme tid, og vi kan høre små, delikate detaljer som uteblir på enkelte av de andre subwooferne. Subwoofere med passivt slaveelement kjennetegnes av og til med en litt tregere transientrespons enn vanlig trykkammer, men vi hører ingen tegn til det her.

Samtidig er det noe som ikke stemmer helt. Når vi spiller de hurtige elektroniske bassrytmer (DeadMau5 – Seeya) er det tydelig at anslagene fra subwooferen henger litt etter fronthøyttalerne. Vi mistenker at det kan være fordi vi bruker high-level inngangen med høyttalerkabel rett fra forsterkeren, og det viser seg å stemme. Denne har utvilsomt livets rett i stereo-sammenheng, men med en surroundreceiver som Marantz 8012 er det tydeligvis bedre å bruke vanlig signalkabel, og la romkorreksjonen justere avstand og forsinkelse. Dette fikset timing-problemet, og ga en veldig stram og kontrollert dypbass som var utmerket i synk med fronthøyttalerne.

Sumiko S10 har evnen til å klemme til når det virkelig trengs. De dype tonene fra ARYs The Sea serveres med et massivt skyv, og det samme gjelder de dype tonene fra Alien: Covenant. S10 taklet også torturtestingen vår uten å bukke under, og hadde ingen problemer med å gjengi hørbar (og følbar!) respons ned til 20hz.

Konklusjon

Sumiko S10 er den dyreste subwooferen i testen, men den byr også på en litt mer eksklusiv utførelse, samt allsidige tilkoblinger og justeringsmuligheter. Lydmessig er dette også en subwoofer som henvender seg til de audiofile feinschmeckerne som vil ha i pose og sekk. Bassen er stram og superdetaljert, men den mangler ikke kraft heller. Her får du en god kombinasjon av muskler og finesse i en og samme sub!

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor
Fakta
  • Type: Lukket m/slave
  • Basselement: 12” + 12” passiv
  • Forsterker: 500 W klasse D
  • Frekvensgang: 22-x Hz
  • Mål: 44,5 x 40 x 45 cm (H x B x D)
  • Vekt: 29 kg
  • Annet: Trådløs mottaker
  • Web: mono.no
  • Pris: 19.995 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Subwoofer. Sub. Basskasse. Jordskjelv-maskin og Low Frequency Effects (LFE). Kjært barn har mange navn, og du kommer ikke utenom en eller flere slike om du vil ha en skikkelig hjemmekino. Det mange ikke vet, er at subwooferen også kan gi en ekstra dimensjon til musikklytting. Bass er nemlig like essensielt når du lytter til favorittmusikken, som når du benker deg med en Hollywood-blockbuster hjemme i sofaen. Lite er så deilig som å kjenne stolryggen riste når Vin Diesel trykker klampen i bånn på en Chevy V8. Film blir ikke ordentlig moro før eksplosjoner og geværskudd føles på kroppen, og det skal helst knirke litt i gulvplankene når King Kong tramper over en uskyldig stakkar. Det samme med musikk – trommene skal slå og bassgitaren bør dirre i brystet, hvis ikke blir det en temmelig anonym opplevelse. Vanlige høyttalere klarer fint å gjengi bassfrekvenser ned til 50 hertz eller lavere, men det holder ikke bare å høre dem, du vil føle dem også! Dette krever en dedikert høyttaler, og det er subwooferens jobb å ta over der alminnelige høyttalere må gi tapt.

Størrelsen teller

Produsentene jobber hele tiden på spreng med å lage mer effektive subwoofere. De tar i bruk kraftigere forsterkere, avanserte equalizere, DSP-teknikk og eksotiske materialer for å skvise ut mest mulig lyd per liter kassevolum. Likevel er det er ingen tvil om at kubikk fortsatt teller når det kommer til bass. Subwoofere har i grunn bare en jobb, og det er å flytte massevis av luft! Jo dypere frekvenser som skal gjengis, desto større må høyttaleren være. En svær fryseboks full av bassmembraner har derfor mye bedre forutsetninger enn en liten terning. Hvis du har plass nok til å la lydhobbyen utfolde seg fritt, er det ingen grunn til nøle: Gå for den største subwooferen du har plass (og råd) til! Dessverre er det de færreste forunt å ha et dedikert lytterom eller kjellerstue med ubegrenset plass. Praktiske hensyn som plassbehov er fortsatt reelle faktorer for de fleste av oss. I tillegg er det noe attraktivt ved en subwoofer som leverer høy ytelse i forhold til størrelsen. På den måten er det jo enklere å få plass til enda flere!

Kraft og finesse

Det handler ikke bare om hvilken subwoofer som kan spille høyest og dypest. Kvalitet er like viktig som kvantitet. Bassen må kunne starte og stoppe når den skal, og gjengi rene toner uten resonans eller blafrelyder. Dette er spesielt viktig dersom suben skal brukes til musikk, og pares med kresne hi-fi høyttalere. Det hjelper ikke hvor mye muskler og dypbass man har til rådighet, hvis timingen ikke sitter! Takt og tone teller like mye som hvor tøff subwooferen er på maks lydtrykk.  

Testen

I denne testen leter vi etter subwooferne som gir mest og best bass, med færrest mulig kompromisser. Vi har trålet markedet etter de mest potente nyhetene. Vi har bevisst gått etter de større modellene, gjerne med 12” basselement eller større for ytelsens skyld. Samtidig har vi styrt unna de aller største beistene, som man neppe ville fått aksept for i vanlig stue. Testen er gjennomført med utvalgte musikk, filmkutt og testfrekvenser. Til filmlyd har vi brukt våre Procella P6/P15 kinohøyttalere som medspillere, delt ved 80 Hz for å overlate den viktige dypbassen til subwooferne. Til musikklytting, og for å avsløre subwoofernes samspill med ekte hi-fi høyttalere, har vi benyttet oss av de glimrende Bowers & Wilkins 702 S2. Vi har brukt en Marantz SR8012 hjemmekinoforsterker for å korrigere nivå og avstand for hver subwoofer.  
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • XTZ SUB 1X12 7.490 kr
  • MK Sound V12 13.490 kr
  • Yamaha NS-SW1000 13.490 kr
  • Monitor Audio Silver W12 13.995 kr
  • Bowers & Wilkins DB4S 14.998 kr
  • Arendal Sound 1723 Subwoofer 2 14.990 kr
  • Sumiko S.10 19.995 kr

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Stranger Things 3. sesong – første trailer ute!

Den 4. juli vender Netflix tilbake til Hawkins og Stranger Things.

Apple AirPods får stemmestyring

AirPods får trådløs lading og hei Siri

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Super allround-zoom

Panasonics første fullformat, standardzoom lever opp til ­forventningene.

Apple turbotrimmer iMac

De nye iMac-ene blir dobbelt så rask på krevende oppgaver.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslørt

Her er de første bildene av den nye toppmodellen fra Philips, OLED934!

Nå skal du kjøpe iPad

Hvis du er blant dem som har hatt planer om å kjøpe nytt nettbrett, er tiden inne.

anmeldelse
Billions, sesong 4

Lunken finansakrobatikk

I 4. sesong av Billions begynner slitasjen og idétørken å bli vel fremtredende.

anmeldelse
Bohemian Rhapsody

Imponerende one man show!

Rami Malik stjeler hver eneste scene i en ganske så ordinær musikkbiografi.

Lyssterkt portrettobjektiv for Sony alpha

Stillegående, rask og nydelig boheh er blant egenskapene hos 85mm f1,4 fra Samyang.

test
Canon EOS RP

Røverkjøp fra Canon

Canon EOS RP er ikke uten kompromisser, men er aggressivt priset og meget tilfredsstillende å bruke.

Alt om Samsungs 2019 QLED TV-er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i bildekvalitet, og denne gangen gjelder det ikke bare toppmodellene.

Samsung QE65Q900R

8K mot 4K TV: Teknisk knockout

Er Samsungs minste og billigste 8K-skjerm bedre enn en alminnelig god 4K TV? Vi tester!

gruppetest
5 trådløse støyreduserende hodetelefoner

Stille og fredelig på flyet

Støyreduserende hodetelefoner motvirker tretthet og skåner hørselen på lange flyturer.

Tidal gir studiolyd på iPhone

Tidal-brukere kan glede seg over at iPhone fått MQA-støtte, og dermed kommer nærmere lyden i opptaksstudioet.

anmeldelse
First Man

Enestående romfartshistorie!

Fascinerende historie om de heltmodige romfartspionerene.

anmeldelse
Bad Times at The El Royale

Mørkets hotell

Stilig konsept-film med A-lag av skuespillere, som ikke helt innfrir.

test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Acer på slankekur

Acer Swift 5 er den letteste ultrabærbare i sin kategori. Men derfor er den likevel ingen lettvekter!

test
Audiovector QR5

Den mest komplette ­høyttaleren

Audiovector QR5 leverer rytmene uten å nøle, gir musikken luft – og slår nesten beina under sine egne toppmodeller.

anmeldelse
Triple Frontier

Greed is good…

Tidligere amerikanske elitesoldater bestemmer seg for å rane søramerikansk narkobaron. Det går definitivt ikke helt etter planen.

test
ikko OH1

Biller i ørene

Kinesiske ikko debuterer med høye ambisjoner til hverdagspris.