TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Sonus Faber Cremona Auditor M

Liten høyttaler med stor stemme

Den svære skalaen og den omsluttende fyldigheten til en stor Sonus faber, finnes heldigvis i små høyttalere også.

Av / 09.12.07 - 18:38
Sonus Faber Cremona Auditor M

Instrumenters egenart og klangkarakter henger ofte sammen med størrelsen, men små instrumenter kan ha en stor klang, bare spør en klarinettist eller en dobro-spiller. Likevel har en håndbygd akustisk bassgitar et helt annet klangfargespekter enn en liten klassisk gitar. Ofte er det slik med høyttalere også. Små gitarer og store gitarer deler det samme fundamentale prinsipp, som små og store høyttalere, men de klinger ikke likt.

Derfor er det ikke lett å bevare klangkarakteren til en massiv gulvstående høyttaler, når teknikken skal skaleres ned til en liten trekasse på 30 x 20 x 25 cm, som man kan sette i bokhyllen ved siden av Tolstoj og Hemingway. Mens et lite instrument er perfekt proporsjonert til dens klanglige egenskaper, er små høyttalere alltid et kompromiss. Mellom plassbesparelse og klanglige egenskaper. Alle skjønner hvorfor en kontrabass må være så stor, men mange har problemer med å begripe hvorfor en høyttaler må være stor. Man skal da ikke spille så høyt uansett.

Instrumentkvalitet
Det er få høyttalere som kan gjengi alle instrumenter tilnærmet korrekt. Selv de dyreste høyttalere er kompromisser mellom hva som er fysisk og teknisk mulig, og hva som faktisk er anvendbart i et vanlig hjem. Men dersom produsenten er nøye med grunnleggende teknikk og avstemming av instrumentet, unnskyld høyttaleren, kan en høyttaler gjerne være liten og likevel levere stor lyd.Enkelt er det ikke, og ikke sjelden koster det litt ekstra å få svær lyd ut av en liten høyttaler. En av de produsentene som har bevist at de kan det, er italienske Sonus faber. Deres håndbygde høyttalere i treverk er blitt vel ansett for sine klanglige egenskaper, og våre tester i 2007 av modellene Amati Anniversario og Elipsa, har vist meget overbevisende høyttalerkonstruksjoner.

Sonus fabers høyttalere er neppe passende for alles smak. Noen vil alltid ha noe som er tøffere, varmere, mer bass, mindre av noe annet, men til syvende og sist handler det mer om genuin musikkformidling enn ekstreme egenskaper. Og det er nettopp musikkformidlingen som har vært de beste Sonus faber-høyttalernes fremste egenskap.

Cremona Auditor M, hvor M står for modificata, er en oppgradert utgave av Auditor-modellen fra 2003. Elementene er nye, basselementet er byttet ut med en ny 150 mm enhet med sort trefibermembran, og ringdiskanten er av nyere dato. Det samme er delefilteret, som sammen med elementene har sørget for en mer balansert avstemming av høyttalernes akustiske egenskaper: Kabinettet er nesten like kompakt som på forgjengeren, bare 35 cm høyt, med tilpassede treklosser i lønnetre. Satt sammen til et luttformet kabinett, med nydelig lakkert utførelse og skinntrukket front.

Annonse

Lillesalen
Sonus faber har lang tradisjon for oppsiktsvekkende gode småhøyttalere, som Minima, Electa Amator og ikke minst Guarneri-modellene. Derfor kom det ikke som noen overraskelse i 2003 at Cremona Auditor fremsto som en av årets beste kompakthøyttalere. På tross av sine begrensninger – alle småhøyttalere har det – er den nye Auditor M en mer raffinert utgave av originalen fra 2003.

Kjennere av den forrige modellen, vil kjenne seg igjen i den nye. De deler det samme fyldige og åpne lydbildet med uvanlig muskuløs bass for en så liten høyttaler. Men det betyr ikke at det ikke finnes begrensninger. Den går for eksempel ikke spesielt dypt i bassen, men leverer respektabel dypbass for en høyttaler med 15 cm basselement. Ikke kan den spille svinaktig høyt heller, men inntil det butter, er den forfriskende dynamisk og sammenhengende.

Den presenterer sopranstemmen til Renee Fleming med en overbevisning som man forventer fra store høyttalere, men tilgir at små høyttalere ikke makter å gjengi. Og det er skalaen og den dynamiske elastisiteten i hele vokalens frekvensområde. Damens vokal er glimrende fokusert midt i lydbildet, skarpt og tydelig gjengitt, med et vell av klangfarger. Andreas Vollenweiders elektriske harpe lyder ofte blodfattig og tynn klanglig sett, men på Auditor M klinger den langt fyldigere. Og best av alt: Basstrengene på harpen blir nesten fysisk til stede i rommet når man drar opp volumet.

Noe som gjentar seg på Sophie Zelmanis Bitter Kind, hvor bassen faktisk hamrer rundt i rommet på en måte så små høyttalere normalt ikke fikser. Kontant og stempelaktig presis bass gjør en strålende jobb med å overbevise meg om at høyttalerne kan mer enn de ser ut til. Et annet eksempel er Brian Brombergs The Chicken, hvor sologitaren ofte hemmes av begrenset dynamikk. Tonene får ikke fritt utløp, men her hamres de ut med største selvfølgelighet, riktignok uten den helt store live-følelsen, men like fullt meget engasjerende.

Høyttalernes skala og klangfylde er kanskje dens mest overbevisende kvalitet. De spiller simpelthen mye større enn små høyttalere skal gjøre. Og sjelden har jeg hørt Duke Ellingtons klaver lyde så svært på så små høyttalere. Samtidig klarer de små høyttalerne å spenne opp et troverdig tredimensjonalt lydbilde, så lenge de er plassert langt nok fra bak- og sidevegger. Ellers krymper lydbildet betydelig. Dette er ikke bokhyllehøyttalere, på tross av størrelsen.

De lyder tilnærmet nøytralt, med behagelig varmt gjengitt bass, og glassklar og åpen diskant. Men det er mellomtonen som virkelig gir hakeslippene. Renee Flemings vokal er én ting, men høyttalerne klarer også å skape realisme av Thomas Dypbahls vokal. Den har fantastisk rike klangfarger gjennom Auditor M, og stemmen hans svever formelig vektløst mellom høyttalerne. De klarer å skape et eget rom i rommet, hvor musikken flyter fritt og vokaler gjengis så troverdig at man får lyst til å gripe etter dem.

Trives best på stativer
Et par høyttalere er så mye mer enn bare de riktige høyttaleren til den tilmålte plassen de skal ha i hjemmet. De er som et instrument som må få luft rundt seg for å klinge skikkelig. Og slik er Sonus faber Cremona Auditor M. De trives aller best i åpent rom på stativer. Da får klangen puste fritt i rommet og musikken vokser både i skala, troverdighet og engasjement. Høyttalernes fantastisk flotte utførelse vitner om nitidig forseggjort håndverk fra innerst til ytterst, og det samme kan sies om teknikken som har ført til høyttalernes sjenerøse klangrikdom og smittende musikalske engasjement.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Populært!

Årets beste tilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr

LB+Total måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned (Mest å spare)

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

4,- / for 4 uker
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Latterlig bra retrohøyttaler

Lydplanke, høyttaler og møbel: Tre ting på én gang

Technics knock out

Blåser ørene av deg

Årets beste lydplanke fra Samsung?

Dynamitt i bokhylla

6 billige lydplanker

Lyngdorf til lavpris?

Kulerund høyttaler i reiseformat

Disse høyttalerne er lydens Rolls-Royce

For dyrt kjøp for de fleste

Feier lydplankene av banen – men det koster!