• Trådløst: 4G/LTE, 802.11a/b/g/n/ac, Bluetooth 5.0, NFC, A-GPS, GPS, GLONASS
  • Mål og vekt: 167 x 72 x 8,2 mm / 178 g
  • Batteri: 3330 mAh, 18 W Fast Charger
  • Web: sonymobile.com
Benchmark

Veil. pris 9490 Produktside

Det er lenge siden Sony hadde en stor andel av mobilmarkedet. Tidligere toppmodeller som Xperia XZ3 og Xperia XZ2 var temmelig lekre, men klarte ikke å begeistre hverken anmeldere eller forbrukere. Med Sony Xperia 1 vil Sony tilbake på kartet, og børste av seg det litt støvete og konservative imaget mobilene deres har fått. Spørsmålet i denne testen er om det vil lykkes, for nå har den japanske elektronikkgigant havnet i en «vinn eller forsvinn»-situasjon. For hva skal Sony ellers finne på, hvis Xperia 1 ikke klarer å snu utviklingen? Heldigvis er den nye toppmobilen den mest innovative vi har sett fra Sony på mange år.

Utseende og konstruksjon

Sonys mobildesign har alltid vært litt konservativ, og Xperia 1 er intet unntak. Det er imidlertid ikke spart på kvaliteten. Designen er elegant med Gorilla Glass 6 på for- og bakside med ramme av metall. Fargevalgene er også litt mer diskré enn de mulighetene vi kjenner fra blant annet Huawei P30 Pro og OnePlus 7 Pro, og Sony Xperia 1 fås i fire varianter i henholdsvis sort, hvit, grå og lilla.

Når det gjelder formen er den nyeste Xperia-toppmodellen til gjengjeld noe for seg selv. Mobilen kommer med en skjerm i 21:9-format, noe som også er tilfellet for Xperia 1’s lillebror Sony Xperia 10 Plus, samt den nye Motorola One Vision. Det gjør mobilen lang og smal, og det smale formatet betyr at mobilen er lett å holde i hånden, selv om skjermarealet er oppe på 6,5″. Det er også lagt litt til i toppen, da Sony har valgt å plassere frontkameraet ved siden av høyttaleren i rammen over selve skjermen. Man slipper pop-up kameraer eller hakk i selve skjermen til kameraet på Sony Xperia 1, men det spesielle formatet krever noe tilvenning.

Med 21:9-formatet blir det plass til å kjøre to apps samtidig. (Screenshot: Peter Gotschalk)

Skjerm

Det kan imidlertid være grunn til å svelge kamelen og gi Sony Xperia 1 og 21:9-formatet en sjanse. OLED-skjermen kommer med 4K-oppløsning og byr på noe av den beste bildekvaliteten på markedet akkurat nå. Nei, Xperia 1-skjermen har ikke en oppdateringshastighet på 90 Hz som OnePlus 7 Pro, men den er likevel knivskarp, lyssterk og meget behagelig å bruke over lengre tid.

Dessuten byr Xperia 1 på den såkalte Creator modus (skapermodus), som dekker over Sonys forsøk på å gjøre bildegjengivelsen så fargenøyaktig og naturtro som overhodet mulig. Teknologien gir blant annet mobilskjermen et bredere fargerom, mens 10-bit HDR sørger for mer detaljert gjengivelse av fargeoverganger. I øyeblikket støttes teknologien av Netflix, og forskjellen i bildekvalitet er ganske tydelig når man legger Xperia 1 ved siden av andre toppmobiler. På Sony-skjermen ser bildet ut som på kino eller på de aller beste TV-ene på markedet, og riktig flott blir det selvfølgelig hvis innholdet er tilgjengelig i 21:9 format.

På Netflix gjelder det omkring to tredeler av de tilgjengelige filmene, mens de fleste TV-serier er i 16:9-format. Det betyr dessverre at det blir sorte striper på høyre og venstre side av bildet. Men det er kanskje verdt å leve med når man har muligheten for å få fullt utbytte av det innholdet som faktisk er tatt opp og tilgjengelig i kinoformatet.

21:9-formatet gir deg ellers også mulighet for å kjøre to apper samtidig i den såkalte 21.9-multivindu modus, som fungerer meget fint. Mens Sonys Side Sense-funksjon, som lar deg få lettere adgang til å åpne apper ved å plassere fingeren langs siden av skjermen, virker mindre godt og har lett for å bli et irritasjonsmoment.

Kamera

Det sitter tre linser på baksiden av Sony Xperia 1: 12 Mp f/1.6 primært kamera samt 52mm 12 Mp f/2.4 tele-linse og 16 mm 12 Mp f/2.4 ultravidvinkel. (Foto: Peter Gotschalk)

I likhet med OnePlus 7 Pro, Samsung Galaxy S10+ og fjorårsmodellen Huawei P20 Pro, kommer Xperia 1 med tre kameraer på baksiden: 12 Mp f/1.6 primært kamera samt 52mm 12 Mp f/2.4 tele-linse og 16 mm 12 Mp f/2.4 ultravidvinkel.

Kameraet har lånt et par triks fra Sonys Alpha-serie, deriblant autofokus som følger og stiller skarpt inn på motivets øyne, og dessuten har Sony (etter eget utsagn) lagt til funksjoner fra selskapets egne profesjonelle CineAlta-filmkameraer.

Xperia 1 kommer også med appen Cinema Pro som kan ta opp HDR-video i 21:9-formatet i 24 fps (standarden for kinofilm). I tillegg kommer en rekke fargeprofiler, såkalte «Looks», som justerer fargekurver, kontrast og metning slik at de ferdige videoene får et uttrykk som tilsvarer den måten forskjellige filmsjangere pleier å se ut.

Det er imidlertid utfordrende å få et godt resultat ut av Cinema Pro-appen. I den vanlige kamera-appen stabiliseres videopptak både med elektronisk (EIS) og optisk (OIS) bildestabilisering, men i Cinema Pro er den elektroniske bildestabiliseringen slått av, noe som resulterer i et noe urolig resultat.

Helt overordnet har jeg vanskelig for å finne ut av hva jeg skal mene om kameraet på Sony Xperia 1.

I vanlig dagslys leverer mobilen fantastiske og meget naturtro bilder, hvor fargene gjengis korrekt og eksponeringen er noe nær perfekt. Men både innendørs og spesielt i mørkere omgivelser, kjemper Xperia 1 en hard kamp mot overeksponering.

Kamera-appen på Xperia 1 gir ingen mulighet for manuell aktivering eller deaktivering av HDR, men mindre man velger å kjøre med manuelle innstillinger over hele linjen. I stedet er programvaren designet til selv å slå på HDR hvis man fotograferer med automatiske innstillinger, og omgivelsene og omstendighetene krever det. Men mine testbilder er et godt eksempel på at det ikke helt virker etter hensikten.

Ellers er Sonys kamera-app heller ikke det beste på et annet punkt. Skifter man fra 2x optisk zoom til vidvinkel, går det over et sekund før kameraet er klart, og det samme gjelder når man skifter fra vidvinkel tilbake til 1x optisk zoom. Kanskje får Sony fikset problemet senere med en programvareoppdatering, men i øyeblikket er opplevelsen ikke helt tilfredsstillende.

På bildet av den kvinnelige modellen i blå kjole med havet i bakgrunnen leverer Sony Xperia 1 et glimrende resultat. Jeg har sett kjolen i virkeligheten, og bildet fra Xperia 1 viser de blå nyansene korrekt, og samtidig står modellens lange hår helt skarpt. (Foto: Peter Gotschalk)

Bildet fra Hotel Excelsiors store ballsal (kjent fra filmen Once Upon a Time in America) viser til gjengjeld én av de store svakhetene ved Xperia 1’s mobilkamera. Bakgrunnen er overeksponert, fordi HDR ikke ble aktivert automatisk. (Foto: Peter Gotschalk)

Problemer med eksponering og HDR kan man også konstatere på nattbildet fra Markusplassen, hvor Sony Xperia 1 bl.a. har problemer med gatebelysningen. (Foto: Peter Gotschalk)

Sony Xperia 1 øverst, OnePlus 7 Pro nederst. Scenen er fra Netflix-filmen Mowgli: Legend of the Jungle. På Xperia 1 gjengis fargene korrekt, mens OnePlus-skjermen plages av gulstikk. (Foto: Peter Gotschalk)

Lyd

Kinofølelsen fra 21:9-formatet kommer tilbake hvis man bruker et par ordentlige hodetelefoner sammen med Sony Xperia 1. Mobilen har ikke jackstick, men det følger med en adapter i pakken som passer i USB-C-porten, og man kan selvfølgelig koble trådløst via Bluetooth.

Xperia 1 støtter Dolby Atmos og Hi-res audio, inkludert Sonys eget LDAC-format og DSEE HX-teknologi, og med et par gode hodetelefoner leverer mobilen et bredt og behagelig lydbilde. Jeg testet blant annet med Tidal-appen til tapsfri Master-format og ble servert dyp, dyp bass kombinert med trykk på vokalene og klarhet over hele spekteret. Og som nevnt kommer man tett på kinofølelsen når man ser film, og for eksempel Netflix leverer en fremragende og medrivende lydopplevelse på Sony Xperia 1.

Ytelse og funksjoner

Selv om Sony Xperia 1 bare er utstyrt med 6 GB RAM i motsetningen til andre toppmodeller som Huawei P30 Pro, OnePlus Pro 7 og Samsung Galaxy S10+ som kommer med mellom 8 og 12 GB, merker man ingen ting på ytelsen.

Tvert imot klarer Xperia 1 seg meget godt i alle våre Benchmark-tester. I Geekbench 4 klarer den seg bedre enn noen annen mobil vi har testet, mens et par av de andre toppmodellene klarer seg litt bedre enn Xperia 1 i AnTuTu og PCMark Work. Det samlede inntrykket er imidlertid relativt entydig og svarer godt til min egen subjektive opplevelse av telefonen, som rask og meget kraftfull i daglig bruk. Selv om batteriet ikke er det største – spesielt ikke når det er en 4K-skjerm som skal drives – er batteritiden heller ingen stor utfordring, og det virker generelt sett som om Sony har fått det maksimale ut av den tilgjengelige maskinvaren. Xperia 1 er helt enkelt velkonstruert også i ren teknisk forstand.

Fingeravtrykkleseren sitter hverken i skjermen eller på baksiden av telefonen, men ligger derimot på siden over av/på-knappen, og det er faktisk en god løsning som virker hver gang. Mobilen er vann- og støvtett (IP65/68), men mangler til gjengjeld trådløs lading. Imidlertid kommer Xperia 1 med samme type spillforbedrende programvare som vi også kjenner fra OnePlus 7 Pro, så man kan dedikere mer minne til det spillet som kjører, og samtidig stenge for meldinger og andre forstyrrende elementer.

Sony Xperia 1 er en positiv overraskelse. Mobilen markerer en ny begynnelse for Sony, og selv om man aldri kan vite om kundene ute i butikkene tar et bestemt produkt til seg, så er det all mulig grunn til å gi Xperia 1 en sjanse. Den avlange skjermen i 21:9 vil kreve litt tilvenning for mange, men gir flere fordeler enn ulemper. Ikke minst på grunn av den høye oppløsningen og fremragende bildekvaliteten. Og så er det flott å kunne se film i ekte kinoformat! Kameraet tar under visse forhold helt fantastisk naturtro bilder, mens det kjemper litt på andre områder. Men vi håper og tror at Sony vil optimalisere kameraet løpende via programvareoppdateringer.

Xperia 1 er kanskje ikke det innovasjonsmonster som kan feie Huawei, OnePlus og Samsung av banen i første forsøk, men mobilen er Sonys beste noensinne og et viktig skritt i riktig retning for selskapet.

(f. 1973): Strategisjef og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.