• 27Hz-30kHz
  • 10” sub / 300W (Studio 550P)
  • Farger: Svart høyglans eller hvit (sub kun svart)
  • Braketter til stativmontering inkludert
Åsas mening om utseendet
I dette rette hjemmet kan denne passe inn, fremfor alt er den fleksibel. Men jeg hadde nok helst valgt å plassere den i vinterhagen, da det finnes betydelig penere høyttalere til samme pris.

Noen hos JBL har fulgt med i geometritimen. Vinklete, buete høyttaler som Control Now gir mange installasjonsmuligheter sammenliknet med de mer tradisjonelle formene. Ønsker du høyttalere i hvert hjørne i rommet, kjør på! Montering helt oppi taket – ikke noe problem. Eller bruk et par veggmonterte høyttalere som støtte til bokhylla! I hvit utførelse, er høyttalerne dessuten rustet for utendørs bruk! Ønsker du et mer tradisjonelt oppsett med høyttalerstativer, følger det med braketter som gjør montering mulig på de fleste tredjepartsstativer.

Svart pianolakk, som koster en tusenlapp mindre, er naturlig nok kun myntet for innendørs bruk. Det er også subwooferen vi fikk vite passer best til dette oppsettet, JBL Studio 550P. En svær kar som ikke akkurat er innenfor ”design”-kriteriet, men shit, la gå. Dessverre finnes denne kun i svart, ikke hvitt. Høyttalerne selges i par, så du må ha seks for å koble opp i surround. Bruk den ekstra høyttaleren som en bakre senter, eller – som vi endte opp med – koble to høyttalere sammen for en ekstra kraftig gjengivelse av senterkanalen.

Lydkvaliteten
Alt som er kult med JBL-høyttalerne gjenspeiles dessverre ikke i lydkvaliteten. Visst kan høyttalerne spille høyt, med dundrende subwooferbass. Den som liker techno, metal og actionfilm kan ha det gøy med denne pakka. For en periode. Lyttetrettheten melder seg nemlig fort, fordi overtonene mangler luft og det låter ganske komprimert og hardt i toppen. Det viktige mellomtoneområdet og dermed dialogene låter ikke helt naturlig, så når man lukker øynene, føles det aldri som om man er i den situasjonen filmen vil ha det til. For eksempel rettssalen i ”Batman: The Dark Knight” hvor Harvey Dent blir forsøkt skutt med en pistol som henger seg opp. Man føler ikke at man sitter i en rettssal, fordi det er altfor tydelig at lyden av både stemmer og rom kommer fra høyttalere. Her er systemene til Focal, Kef og B&W vesentlig bedre, noe som også gjør dem mye bedre egnet til musikk i stereo. THX-pakka til Jamo låter enda tøffere enn JBL og har dessuten en mer behagelig diskantgjengivelse. At subwooferen til JBL er skikkelig tøff og fyller rommet med testosteronbefengt bass, hjelper lite. Vi må likevel understreke at som utendørshøyttalere kan JBL Control Now fort bli kongen i gata. Når man slipper rommets forsterkende egenskaper av enkelte frekvenser, vil høyttalerne fungere bedre.

JBL Control Now er et spennende høyttalersystem, som kan fungere i mange oppsett hvor normale høyttalerformer ikke gjør det. Hjørneplassering, vegg-mot-takmontering, eller til og med utendørs installasjoner! Høyttalerne låter dessverre ikke oppløst nok til å være spesielt engasjerende på musikk, og den kraftige subwooferen til tross, blir vi aldri veldig engasjert med film heller.

Vi sier ikke at du aldri må finne på å kjøpe disse høyttalerne, men det må bli hvis du er avhengig av en installasjon hvor det kun er den vinklete formen som fikser biffen. Eller til utendørs bruk. Uten rommets ekstra påvirkning vil høyttalerne nok kunne fungere bedre.

Jamo D 500 5.1 THX

Ekte kinolyd

Jamo-høyttalerne har imponerende dynamikk. Selv ved høyt lydnivå leverer de med kontroll og overskudd. De dipole bakhøyttalerne omringer lydmessig fint og sømløst. En klar fordel på film og musikk i surround. Lydkvaliteten er optimal for film, men ikke like optimal for musikk.

Kraftig subwoofer Trøkker til!
Endimensjonalt i stereo

B&W M-1 5.1