• Stemmestyring:
  • Analog inn: –
  • Subwoofer: Trådløs aktiv 8”
  • Mål: 123,2 x 6,95 x 13,8 cm (B x H x D)
  • Farge:  Svart Kvadrat stoff
  • Web: samsung.com

Samsung HW-Q960A tar over for fjorårsmodellen HW-Q950T, som Lyd & Bilde kåret til årets beste lydplanke i high-end-klassen 2020. Årets modell ligner til forveksling på den gamle rent utseendemessig, men har fått enda flere høyttalerkanaler til å gjengi surroundlyden med. Nøyaktig hva det innebærer, skal vi komme tilbake til – men hensikten er definitivt å lukke oss inne i en boble av lyd!

Samsung-planken er utstyrt med HDMI eARC inngang, og kan dermed ta imot høyoppløste lydsignaler fra de nyeste TV-ene. I tillegg har den trådløs tilkobling via Bluetooth og Wi-Fi. Årets modell har dessuten fått Airplay og Spotify Connect, slik at den er godt tilrettelagt for musikkavspilling.

Samsung HW-Q960A. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Samsung HW-Q960A i praksis

HW-Q960A er en stor lydplanke, som er ment til å brukes sammen med de større TV-skjermene. Med sine 123 centimeter er den omtrent akkurat like bred som en 55″ TV. Lydplanken er imidlertid ganske lav, slik at den får plass under de fleste skjermer. Den er i tillegg trukket med et svart høyttalerstoff fra danske Kvadrat, som gir den et relativt diskré utseende. Veggmontering er også mulig ved hjelp av medfølgende braketter.

Samsung Q960A er litt mer omfattende å sette opp første gang enn de mindre lydplankene fra samme hold. Det fungerer aller best ved å laste ned Smartthings-appen, som også gir adgang til mer avanserte innstillinger. Q960 har blant annet fått Auto EQ romkorreksjon som bidrar med å tilpasse bassgjengivelsen til akustikken i rommet. Dette skjer via en innebygd mikrofon i subwooferen. Dersom du kobler den til en Samsung-TV av nyere dato (2021 Q70A og oppover), kan du dessuten dra nytte av finessen Spacefit Sound+, som lytter og tilpasser det totale lydbildet til omgivelsene.

Lydplanken er ellers enkel å betjene via medfølgende fjernkontroll, men vi stusser litt over plasseringen av tegnruten på toppen av lydplanken. Den er bortimot umulig å se fra sofaen, og det er jo gjerne der vi sitter, når vi trenger informasjonen…

Samsung HW-Q960A har to HDMI-innganger pluss en HDMI-utgang med lydretur fra TV-en (eARC). (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Lydkvalitet

Samsung HW-Q960A er som nevnt utstyrt med et ganske hårete høyttaleroppsett: Hele 11.1.4 kanaler for å være nøyaktig. Selve lydplanken består av stereo venstre/høyre og senterkanal, samt ekstra høyde- og sidekanaler for Dolby Atmos og DTS-X. Resten av kanalene gjengis av bakhøyttalerne, som nå har fått både høyde- og side-elementer. Med på laget har den også en aktiv, trådløs subwoofer med 8” bass.

Nå er det jo ikke antallet høyttalerelementer, men snarere lydkvaliteten i praksis vi bryr oss om. Men Samsung har klart å oppnå noen hørbare lydforbedringer i år også.

Vi starter som vanlig med herrene Joe Pesci og Robert De Niro i gangsterfilmen The Irishman, og det er ingen tvil om at dialogen kommer sterkt og klart ut. Samsung-planken har en krisp og nærværende stemmegjengivelse, som umiddelbart trekker oss inn i handlingen. Vi lar oss dessuten imponere over den gedigne romklangen: Vi får følelsen av å sitte i samme miljø (i dette tilfellet en bardisk) som de to herrene, og kan høre musikk og klirringen av glass i det fjerne. Deretter transporterer handlingen oss til et langt større rom (et fengsel), hvor vi også her opplever å bli en del av handlingen, snarere enn å betrakte den fra avstand. De ekstra bak-kanalene bidrar helt klart til et bredere, dypere og mer tredimensjonalt lydbilde. Dette minner om skikkelig kino-lyd!

Vi måtte selvfølgelig teste med noen actionscener også, og det er ingen tvil om at Q960A kan spille høyt og rent. Skyteduellen fra Snabba Cash låter knalltøft der geværene knatrer og rikosjettene suser rundt hodene våre. Ingen tvil: Her er det merkbart mer ”liv og røre” enn det Sonos Arc klarer å gjengi fra samme scene, uten at det låter anstrengende eller forvrengt.

HW-Q960A har også høyttalerelementer på siden, som bidrar til et bredere lydbilde. Dette bør tas hensyn til når du plasserer lydplanken. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Hva med musikk?

Stadig flere benytter også TV-en og lydplanken til avspilling av musikk: Og selv om Samsung-planken ikke er noen erstatning for et fullblods stereoanlegg, fungerer den fint til sitt bruk. Den nye låta Rumours fra Lizzo og Cardi B bærer preg av at subwooferen ikke har verdens kjappeste og mest distinkte bassgjengivelse. Men rytmene kommer godt frem, med en morsom mellombass. Vokalene har også en fyldig og varm signatur, med en stor og fyldig mellomtone.

Samsung har generelt en litt mørkere gjengivelse enn Sonos, som kan virke litt lys og slank, men også mer detaljert til tider. Stereo-lydbildet blir litt snevert på musikk, og enkelte sanger kan derfor tjene på å slå over til Surround lydmodus. Det åpner lydbildet betraktelig. Men kan låte litt kunstig/overdrevent på enkelte typer musikk.

Samsung HW-Q960A er definitivt en av de beste lydplankene i sin klasse. Med støtte for de viktigste lydformatene og et arsenal av høyttalerelementer om bord, klarer den å skape et kjempedigert, men likevel presist og helomsluttende lydbilde. HW-Q960 er låter knalltøft på filmlyd, og fungerer dessuten utmerket til musikk. Subwooferen er ikke like fast i fisken som for eksempel Sonos sin mer påkostede Sub, og enkelte vil nok foretrekke den litt strammere og mer detaljerte musikkgjengivelsen fra Arc. Men til variert TV- og filmlyd er denne planken fra Samsung vanskelig å slå – spesielt med tanke på den gunstige prisen.

Obs! Dersom du ikke ønsker bakhøyttalere hjemme i stua, kan også lillebroren HW-Q910A være et godt alternativ. Den har den samme lydplanken og subwooferen, men kommer uten separate bakhøyttalere.

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.