TEST: Martin Logan Electromotion ESL X

Elektrofantastisk høyttaler

Ordene gjennomsiktig lyd har aldri passet bedre på en høyttaler i denne klassen.

Karakter
Martin Logan Electromotion ESL X

Lyd & Bilde mener

Lynrask dynamikk, åpent, detaljert og gjennomsiktig lydbilde med krystallklar mellomtone.
Begrenset med lydtrykk og dypbass.
  • Type: Toveis hybrid gulvhøyttaler
  • Bass: 2 x 20 cm
  • Mellomtone/diskant: 102 x 22 cm elektrostatelement
  • Effekttålighet: 400w
  • Inngang: Dobbelt par
  • Følsomhet: 91 dB/6 ohm
  • Frekvensrespons: 41Hz –22kHz ±3 dB
  • Mål/vekt: 150,3 x 23,8 x 52,6 cm/23,6 kg
  • Annet: Sort lakk
  • Web: martinlogan.com
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 56500 kr

En helt annerledes høyttaler som Martin Logan Electromotion ESL X, kan noe mange andre høyttalere ikke kan. Og hvis man aksepterer noen kompromisser, kan man få en lydkvalitet med noen aldeles praktfulle egenskaper.

Når det lykkes så godt som her, får man både kraftfull bass og krystallklar lyd, men det krever noen litt uortodokse løsninger.

Den noe uvanlige høyttalerkonstruksjonen føyer seg inn i en lang rekke med hybridhøyttalere fra Martin Logan. De har lenge laget høyttalere med to helt ulike tekniske løsninger, og har nærmest perfeksjonert kombinasjonen av konvensjonelle basselementer, med elektrostatelementer – kalt XStat.

Det er en dyrere og mer komplisert løsning, enn den tradisjonelle løsningen med å kombinere et dynamisk basselement med konet membran, spole og magnet, med et lite kalottformet diskantelement – i en boks.

Fra siden ser man basskassen med de to basselementene.

Ekteskapet mellom ganske vanlige basselementer og en gjennomsiktig elektrostatmembran, kombinerer det beste av begge verdener, og skaper en dynamisk, fokusert og åpen lyd som er sjelden i denne prisklassen.

Den gjennomsiktige elektrostatmembranen er en konduktiv film som er så lett at den må spennes opp i en vertikal, buet ramme, for at den ikke skal blåse av gårde når strømmen setter membranen i bevegelse.

I kabinettet som rammen er skrudd fast i, sitter to kraftige 20 cm basselementer – en foran og en bak – og basskabinettet fungerer som høyttalerens subwoofer. Som dekker frekvensområdet fra 41 til 400 Hz. Resten av musikken kommer fra den 101,6 cm lange, og 21,8 cm brede – XStat- elektrostatmembranen.

Utfordringen er å få de til sammen fire basselementene, til å reagere like raskt som den gjennomsiktige elektrostaten. Siden den tynne filmen har så mye lavere masse enn bassmembranene – som også skal dra på en svingspole, har Martin Logan jobbet lenge med å utvikle et effektiv delefilter med blant annet kondensatorer i polyesterfilm og stållaminerte induktorer.

Kun ett delepunkt

Florlette membraner reagerer raskere, det hører man her.

De to basselementene er montert rygg mot rygg i et bassreflekskabinett med porten i bunnen, og delt så langt ned som elektrostatelementet tillater. Det bakre elementet er tunet til å spille fra 100 og ned, mens det fremre er delt på 400 Hz.
En større elektrostatmembran – som den i Martin Logan Impression ESL 11A, har større båndbredde fordi overflaten er større, og i en ESL 11A, kan delefrekvensen senkes til 300 Hz.

Mens ESL 11A har aktive basser (innebygget bassforsterker) og romkorreksjon, er ESL X en passiv høyttaler. Elektrostatmembranen krever strøm, som den får fra to små 15 V transformatorer, ellers er tilkoblingene her temmelig konvensjonelle, med ordentlige kabelterminaler for bi-wiring/bi-amping.

Alternativer

XStat-elementet er buet for bedre horisontal spredning.

Det finnes ikke mange lignende høyttalere i denne klassen. Den litt mindre og 20.000 kr rimeligere Electromotion ESL (uten X), er eneste alternativ blant hybridhøyttalere. Blant de konvensjonelle høyttalerne, er kanskje den retrokule JBL L100 Classic et alternativ. Den meget vellykkede KEF R11 er en annen, og Sonus fabers Sonetto-serie en tredje.
De har alle sine klare kvaliteter, men ingen av dem har Martin Logan-høyttalerens supernøytrale mellomtone og lynraske transientrespons.

Plassering

ESL X er 150 cm høye, 24 cm i bredden og basskassen strekker seg 53 cm bakover, men de kan plasseres nær bakveggen. Den gjennomsiktige elektrostatmembranen er en designmessig bonus, siden man ser bakveggen gjennom høyttalerne. Dermed virker ikke høyttalerne så ruvende i rommet.

Siden elektrostaten er åpen foran og bak, stråler lydbølgene også bakover. For at timingen skal bli så optimal som mulig, er det viktig at avstanden fra høyttalere til bakvegg, er den samme for høyre og venstre høyttaler.
Under basskabinettene sitter gummierte føtter, hvor gummihetten kan fjernes, hvis man foretrekker å bruke piggene for bedre stabilitet på et teppegulv.

Martin Logans brukermanualer er blant de beste, og beskriver godt hvorfor de anbefaler å vinkle høyttalerne mot midten av sofaen. Da får man den neste lydmessige balansen, og man unngår uønskede refleksjoner fra sidevegger.

Devialet Configurator

Vårt testpar ble benyttet med ulike forsterkere, fra den nye Hegel H120 til Rotels nye high-end forsterkersett i Michi-serien. De ble også testet på Devialet Expert Pro 220, som har høyttalertilpasset digital prosessering. Hvor man korrigerer for timing i frekvens mellom høyre og venstre høyttaler, beskytter basselementenes svingspoler mot overbelastning, og korrigerer bassresponsen.

Slik ser SAM-konfigurasjonen av ESL X ut i Devialet Configurator.

SAM kaller Devialet teknikken, og selv om høyttalerne spiller godt på alle gode forsterkere, vil en Expert Pro med SAM stramme til fokuset ørlite, og gi bassen litt bedre rekkevidde.

Uansett hvilken forsterker man foretrekker, er det et poeng å gjøre oppmerksom på at høyttalernes impedans på seks ohm, ikke er konstant. Den endrer seg med frekvens og synker til 1,6 ohm ved 20 kHz. Det kan by på problemer for strømsvake forsterkere med moderat demping og enkelte rørforsterkere.

Lynrask dynamikk

To 20 cm basser, en foran, og en bak.

Etter en oppskriftsmessig plassering i testrommet og noe dager med innspilling, var det tid for nok et dypdykk i hybridhøyttalerens kvaliteter.

Men la oss ta manglene først.

Høyttaleren har merkbart kraftigere og mer dynamisk bassgjengivelse enn Electromotion ESL, og selv om de spiller litt høyere, når de ikke det samme volumet som et par KEF R11 eller Audiovector R3 Arreté. Digger man fet bass og høy musikk, er dette neppe høyttaleren man skal velge.

Elektrostaten har bare 30 graders horisontal spredning av lydbølger, så de må vinkles innover for å få løftet diskanten på plass i lydbildet. Men det betyr også at den optimale lytteposisjonen er noe begrenset. To-tre stykker kan godt sitte sammen og lytte, men bare den i midten vil få balansen i lyden helt perfekt gjengitt.

Når alt klaffer, forsterker, plassering, musikken og man føler seg opplagt til musikalsk underholdning, er det få høyttalere som kan matche den krystallklare lyden fra en elektrostat.

På Khalids Better, kjenner man bassen godt i mellomgulvet, og vokalen er perfekt fokusert i midten av lydbildet. Skifter man til Mirella Frenis sopran på Puccinis La Boheme, merker man umiddelbart hvor fantastisk ufarget lyden er. Vokalen er så skarp at den kan brukes som kniv, men aldri ubehagelig.

Høyttalernes diskantrespons kan vel sies å være avslappet i de øverste oktavene, og det kan være grunnen til at man sjelden føler ubehag når man spiller opera så høyt som det bør spilles.

Det er nesten ikke mulig å finne forvrengning på normale lyttevolum. Keith Jarretts triobesetning på Inside Out, eller Pat Methenys liveinnspilling av Are You Going With Me, lyder glassklart og rent. De til sammen fire basselementene spiller stramt og mektig med, mens den åpne og gjennomsiktige gjengivelsen til elektrostaten, gir klaverklangen et vell av klangnyanser, og detaljer.

De dyrere R3 Arreté er enda mer oppløste og detaljerte, men ikke fullt så nøytrale i mellomtonen. Perspektivet er fjellstøtt og lydbildet overbevisende dypt, og evnen til å skape den ettertraktede holografien i rommet mellom høyttalere og lytter, er enestående og noe man ofte bare opplever med en vellykket elektrostatkonstruksjon.

Konklusjon

Martin Logans Electromotion ESL X, har kanskje den mest naturlige og ufargede mellomtonegjengivelsen av noen høyttaler i denne klassen. Den har også lynrask dynamikk og svært sjenerøs bassgjengivelse. Andre høyttalere spiller høyere, men få spiller så krystallklart, rent og fokusert – og parer man høyttalerne med en virkelig god forsterker, er det duket for noen musikkopplevelser som konvensjonelle høyttalere skal slite med å matche.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 3 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Les også

    Premium-lydplanken LG SN8YG har det du trenger av utstyr, og lydmessig har LG skjerpet seg. Men hva pokker har de tenkt på med appen?
    Marantz nyeste CD-spiller er også en nettverkspiller, og en nettradio, og en DAC, og en forforsterker, og en….
    Det var en gang at Apples MacBook Air var det helt naturlige valget hvis man skulle ha en rimelig og ultraslank bærbar maskin. Er det fortsatt tilfellet?
    Marantz Model 30 er en praktfull forsterker for både øyne og ører, og kvaliteten går utenpå det meste.

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    En nettverksspesialist og et high-end-lydselskap har sammen laget en smart-høyttaler i hi-fi-kvalitet.
    Lyden fra den enorme V8-eren klarer ikke å overdøve anlegget, som er et selvsagt valg på en BMW.
    Annen utgave av den minste Citation-smarthøyttaleren.
    For prisen av et par støykansellerende hodetelefoner gir Philips Fidelio X3 uendelig mye bedre lyd.
    Xperia 5 II er ikke bare like bra som Xperia 1 II, den er i flere tilfeller bedre!
    Sony A85 er en jevnt over glimrende OLED-TV med flott bilde og usynlig, men tydelig lyd!
    Denons jubileums-spiller kan ta seg kjærlig av CD-ene dine i mange år fremover. Men strømmingen får en kald skulder.
    Vi spurte, leserne svarte. Med nesten 4500 stemmer er iPhone 11 kåret som vinner av kamerablindtesten.
    Sonus faber Lumina III er det opplagte valg av høyttalere til mindre rom
    Samsung HW-Q950T er den nyeste toppmodellen, og den skuffer ikke. Denne lydplanken er det krutt i!
    Med sin saftige kontrast og fargestrålende Ambilight-lys, gir Philips OLED805 en virkelig heftig bildeopplevelse.
    OnePlus 8T er et kompromiss. Derfor må man holde tungen rett i munnen hvis man vurderer et kjøp. For de fleste er OnePlus 8T blant de beste mobiltelefonene på markedet, mens forbrukere med spesielle behov bør se etter noe annet.