Lydkilder: USB, 3.5 mm, BT, FM-radio
Mål: 42 x 35 x 29 cm
Vekt: 9,7 kg
Batteri: Ja, 15 timer
Pris: 2.300 kr
Web: lg.com

Å finne et musikkanlegg som både er lett å ta med seg og som har reelle volumressurser, er ingen enkel kombinasjon. LG har små reisehøyttalere, men de er for svake. Det større anlegget FH6 med DJ-funksjoner og blinkende lamper finnes, men det koster dobbelt så mye som dette. Så vi syntes FH2 var det perfekte valget.

Det mest åpenbare med FH2 er at den, som en liten koffert har skikkelige hjul samt et teleskopisk håndtak. Det gjør det mye lettere når man skal dra de ti kiloene over campingplassen eller mellom bilen og festplassen. Den føles godt bygd og det er nok ingen større risiko at den går i stykker ved normalt bruk. Derimot hadde det vært fint om den i det minste hadde vært noe vann- eller støvbestandig, slik at man kunne ta den med til stranden.

Håndtering

Om man ikke vil strømme musikken til anlegget fra mobilen via Bluetooth, finnes det andre muligheter. Man kan sette inn en minnepenn i USB-kontakten, bruke en hederlig 3,5 mm ledning eller i nødsfall bruke FM-radioen. Som en bonus er det en mikrofoninngang, slik at man kan bruke den til karaoke. Det finnes til og med funksjoner for å heve eller senke tonearten, dempe originalsangen samt ulike effekter.

Håndteringen er relativt enkelt. Man trykker ned en knapp for å starte Bluetooth-paringen og kobler mobilen til FH2, som dukker opp blant tilgjengelige enheter. Så kontrollerer man spillingen direkte fra mobilen. Med USB-minne bruker man noen av de ordentlige knappene på toppen for å starte eller stoppe eller bytte melodi. Radiostasjonene kan man lagre med hurtigvalg. Og det store volumrattet på toppen er vanskelig å overse.

picture1
<
>

Lydkvalitet

For å yte disse høyttalerne rettferdighet ble spillelisten litt annerledes enn normalt. Mer bass, mer fest, mer elektronisk dansemusikk og rock.

Silent Shout med The Knife passet utmerket med sin pumpende dype bass. Den kommer fengende, kraftfull og påtakelig frem. Hver puls føles som en knyttneve i magen, akkurat som den skal. Mer krevende for bassen er Limit to Your Love med James Blake. Det er mer en kjedelig vibrasjon i det laveste registeret. Og der merker man at FH2 ikke går tilstrekkelig dypt. Man hører at det basstonen er der, men avgrunnsrumlingen uteblir.

Alt er jo ikke elektronisk musikk, så vi klemte på med litt gammel hederlig AC/DC. Det fungerer helt utmerket med en bra tilstedeværelse, de riktige ulende gitarene og dundrende trommene. Litt mer krevende er Portisheads All Mine, og der blir lydbildet grøtete når det skjer for mye på en gang, samt at man savner dypbassen. Vi prøvde også litt akustisk musikk, men da låter det litt innestengt, noe som resulterer i at man mister illusjonen om å være til stede.

LG FH2 er det rette valget om man skal transportere høyttaleren, da den har både hjul og håndtak. Derimot er den ikke værbestandig. Musikken kan spilles via Bluetooth eller ledning fra mobilen, fra en minnepenn eller FM-radio. Håndteringen er enkel, og som bonus har den karaokefunksjon med nødvendige effekter. Som ventet spiller høyttaleren høyt og med kraftig bass, perfekt for partymusikk. Men vi savner den aller dypeste bassen.

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.