annonse
annonse

Klipsch R-26F

Underholdningsmaskin på pallesalg

Den nye, rimeligere Reference-serien fra Klipsch gir høyt lydtrykk til lav pris.

Pluss
Klipsch Reference R-26F gir en sjeldent engasjerende lydopplevelse til prisen. Her er det futt og fart, og i surround blir det enda bedre. De lysere tonene gjengis med overraskende god sammenheng.
Minus
Det mangler litt definisjon, bassområdet er litt udefinert. Vi er litt skeptiske til å introdusere en billigere og Reference-serie, da denne burde være fri for åpenbare kompromisser i materialvalg.

Reference-serien er nærmest selve definisjonen av moderne tiders Klipsch. Serien som for alvor skulle puste nytt liv i merkenavnet rundt år 2000, med store og høylytte men likevel velspillende høyttalere. Aluminiumbekledde keramikkmembraner holder forvrengningen nede, og horndiskanten av titan – Klipschs kjennemerke – bryter ikke opp i forvrengning når man spiller høyt. Alt for å holde dynamikken på et maksimum, mens man sitter og gliser fra øre til øre, enten det er musikk eller film som står på menyen.

Klipsch_R-26F_utengrill Klipsch_R-26F_skrå_utengrill
<
>
Klipsch R-26F: På den rimeligere Reference-serien er bassporten flyttet foran. Dette kan gjøre det enklere med plassering i forhold til veggen bak.

Billigere Reference
Høyttalerserien ble ytterligere forfinet i versjon II, hvor man fikk rundet av lyden for en enda mer ørevennlig opplevelse. Og nå har altså enda en ny Reference kommet, denne gangen i rimeligere innpakning. Her har man gått ned på materialkostnadene, for å få prisene ned uten å gi avkall på lydtrykk. I stedet for vinyl av trefinérutseende har vi fått enda billigere, børstet vinylbekledning. De keramikkmetalliske membranene er erstattet med grafitt (IMG), og diskantelementene er ikke av titan, men aluminium. Kabinettene på gulvhøyttalerne R-26F resonerer også mer når man knakker på dem med knokene, enn de likt bestykkete RF-62 II gjør. Rett før dette nummeret gikk i trykken, fikk vi forøvrig vite at Reference II-serien blir faset ut, til fordel for den kommende Reference Premiere-serien.

 

Oppsett
Høyttalerne settes opp i testrommet på vanlig vis, med fronthøyttalerne rundt en meter fra front- og sidevegger, og litt vinklet inn mot lytteposisjon for å binde stereobildet sammen på midten. Senterhøyttaleren står på stativ midt under lerretet, og surroundhøyttalerne, som har to bipole diskanter som sprer lyden 45 grader til hver side, plasseres på en hylle på veggen, direkte til siden for sitteposisjon, rundt 1,80 m opp fra gulvet, slik at ingen av høyttalerne blokkeres når flere deler sofaen. Receiveren er for anledningen Pioneer SC-LX88, hvor jeg har latt være å aktivere romkorreksjon men kun justert for avstand, lydnivå og delefrekvens til hver høyttaler (80 Hz til senter, bakhøyttalere og subwoofer, full rekkevidde på fronthøyttalerne). Dette så receiveren ikke korrigerer for noen klanglige svakheter i høyttalerne.

Klipsch_R-10SW_medgrill Klipsch_R-10SW_utengrill Klipsch_R-10SW_bakside
<
>
Subwooferen R-10SW: For best mulig tilpasning til rom og høyttalere har subwooferen trinnløs justering av delefiltret fra 40 til 160 Hz, samt 180 fasebryter.

Musikk i stereo
Når alt er koblet opp og stilt inn, er det på tide å finne ut hva høyttalerne er gode for. Først musikk i stereo. Den akustiske gitarklimpringen til Nick Mulvey på den velskrudde sangen ”Cucurucu” avslører hva som bor i overtoneområdet, samtidig som klangen fra gitarkassen setter krav til en homogen bassgjengivelse. Jeg hadde på forhånd forventet at Klipsch-høyttalerne skulle takle dette dårlig, da høyttalere til denne prisen enten er meget kompakte, eller store og rumlende bokser. Men jeg blir i stedet engasjert. Overgangen mellom diskant og mellomtone er nesten sømløs, og gitaren klimprer ut med god dynamikk, uten at det låter anstrengt i overtonene. Høyttalerne har ikke den luftigste diskantgjengivelsen, men de er faktisk et hakk mer åpne enn de mye dyrere Davone Tulip, testet annet sted i bladet. Det gjør også at stemmen til Nick, som er meget tett på mikrofonen og derfor har en veldig kroppslig klang, gjengis med god nærhet.

Bassgjengivelsen er på sin side litt vel svulstig – på nippet til å bikke over. Tonene er ikke like lineære som med den 2.000 kroner dyrere broren RF-62 II. Også RF-52 II, som er mindre enn de begge, låter mer homogent i bassen enn R-26F, men uten det samme lydtrykket. Kabinettresonansen og fargingen i bassområdet er derimot mindre påtrengende hos høyttalerne for hånden, enn jeg på forhånd hadde fryktet.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

 

Lydtrykk
Og når vi snakker lydtrykk: Ta åpningssangen på filmmusikken til ”Hunger Games – Mockingjay Part 1”. Stromae har fått med seg Lorde på den tøffe låta ”Meltdown”, en fin blanding mellom hip hop og pop. Guff opp lydnivået, og sitt og digg. Det er svært få høyttalerne til prisen som kan gi dette engasjementet, uten at det går for mye utover tonegjengivelsen. RF-52 II blir litt mer forsiktige, og RF-62 II må du slenge på 2.000 kroner ekstra for. Tar vi de tilsvarende prisete XLS-28 fra Cerwin-Vega, så låter de langt mer innestengt og rumlende enn hva Klipsch R-26F gjør.

Klipsch_R-25C_medgrill Klipsch_R-25C_utengrill
<
>
Klipsch R-25C: Senterhøyttaleren med sine to 5-tommere gjengir dialoger og sangstemmer på en stor og fyldig måte.

Film i surround
Så surround. Sett på ”Transformers – Age of Extinction” på Blu-ray, og gjør deg klar for en berg-og-dalbane av en lydopplevelse. Filmen har bare to gir: raskest, og raskere enn raskest. Og høyttalerne henger imponerende godt med i svingene. Senterhøyttaleren gjengir dialogene større enn hva den mindre RC-42 II til samme pris klarer. De er kanskje ikke fullt så klare i toppen med, men totalopplevelsen blir bedre. Og det smeller bra i alle bauger og kanter, mens bakhøyttalerne, som er plassert direkte på hver sin side av sitteposisjon, sprer lyden jevnt forover og bakover og dermed klarer å omringe oss på overbevisende vis.

Subwooferen har en stor oppgave her, på grunn av mye bruk av basseffekter. 10-tommeren føles innimellom litt knapp, da jeg vet at denne filmen har enda mer trøkk der nede enn det som kommer frem. Likevel er det uvanlig kost for en basshøyttaler til under 5.000 kroner å henge så bra med på det som skjer.

 

Magnificat
”Magnificat” er en klassisk innspilling, utført av TrondheimSolistene og Nidarosdomens jentekor, gitt ut på 2L. Blu-ray-utgaven har noe av den beste lyden vi noensinne har hørt!

 

Musikk i surround
Når det kommer til musikk i surround har jeg fått en ny favoritt, nemlig 2L-utgivelsen ”Magnificat” på Blu-ray. Dette klassisk-samarbeidet mellom Nidarosdomens jentekor og TrondheimSolistene har et nydelig bakteppe av jentekoret, mens sopran Lise Granden Berg tidvis briljerer med sine fantastiske operasoloer. Spor 3, ”Quia fecit”, starter med en meget dyp G0 fra kirkeorgelet, som ligger og ruver under en enslig cello. Vi snakker en ekte dypbasstone på 24,5 Hz, som man nærmest er avhengig av subwoofer for å kjenne den fulle konsekvensen av. Klipsch-suben får frem tonen overraskende bra, sammen med dens harmoniserende overtone en oktav over, som er den øret først og fremst hører, mens grunntonen dirrer i kroppen. En litt smånifs komposisjon, inntil jentekoret kommer inn og frigjør oss fra basshelvetet. Derfra blir det bare vakkert. Og det topper seg med operasopran, som utgjør høydepunktet av sangen.

Hør innspillingen av den fantastiske ”Magnificat” av TrondheimSolistene og Nidarosdomens jentekor.

 

Bedre med surround
Denne musikken er så sjukt bra skrudd sammen, at den gir gåsehud selv med et rimelig høyttalersett som her. Nå skjønner jeg hva Morten Lindberg mener, når han ”uten å blunke foretrekke et middelmådig surroundanlegg over et high-end stereoanlegg, fordi den ekstra dimensjonen er så utrolig sterk.

For, selv om det klart mangler nyanser her i forhold til virkelig dyre høyttalere, så er lydbildet så stort, omsluttende og luftig, at selv ikke de beste høyttalerne jeg har hørt (TAD R1) vil kunne gjenskape dette i to kanaler. Jeg lar meg også imponere av hvordan subwooferen makter å gjengi kontrabassenes undertoner uten å gå i knestående og stå og blafre ukontrollert.

Og spor 4, ”Et misericordia”, er kanskje den vakreste sangen av dem alle. Her kommer stemmen til Lise Granden Berg virkelig til sin rett, der den har fått et superluftig musikal-aktig bakteppe av strykere og orgel. Fantastisk.

 

Mangler litt kontroll
Svakheten til dette systemet er først og fremst oppløsningen og definisjonen i bassområdet. Fyldig og energisk, men farget og mangler litt kontroll.

 

Klipsch_R-14S
Klipsch R-14S: Bakhøyttaleren R-14S har to diskanter vinklet 90 grader i forhold til hverandre. Grillen er ikke avtakbar.

 

 

Konklusjon
Klipsch R-26F puster liv i popmusikken på imponerende vis. Stemmer og gitarer kommer godt frem i mellomtonen, og overtoneområdet henger godt sammen med det hele. Lydbildet er bredt og stort, bassen vet å slå fra seg.

Høyttalerne kommer enda bedre til sin rett i et surround-system. Både film og musikk i surround engasjerer, med en energisk subwoofer og god sammenheng mellom kanalene. Senterhøyttaleren er stor nok til å gjengi stemmene bra, og overtoneområdet strekker seg høyt nok opp til å gi nødvendig luft.

Høyttalerne er ikke helt lineære i bassområdet, og det buldrer tidvis litt i overkant. Sammenlignet med RF-52 II som vi tidligere har testet i 5.0-oppsett er ikke lyden like stram og kontrollert. Til gjengjeld sørger subwooferen for en tøff opplevelse. Systemet er fint i stand til å plage naboene, så det kan være en fordel å merke seg når de er på ferie, før du virkelig kjører på for full guffe!

Reference-serien er nærmest selve definisjonen av moderne tiders Klipsch. Serien som for alvor skulle puste nytt liv i merkenavnet rundt år 2000, med store og høylytte men likevel velspillende høyttalere. Aluminiumbekledde keramikkmembraner holder forvrengningen nede, og horndiskanten av titan – Klipschs kjennemerke – bryter ikke opp i forvrengning når man spiller høyt. Alt for å holde dynamikken på et maksimum, mens man sitter og gliser fra øre til øre, enten det er musikk eller film som står på menyen. [gallery ids="50625,50624"] Billigere Reference Høyttalerserien ble ytterligere forfinet i versjon II, hvor man fikk rundet av lyden for en enda mer ørevennlig opplevelse. Og nå har altså enda en ny Reference kommet, denne gangen i rimeligere innpakning. Her har man gått ned på materialkostnadene, for å få prisene ned uten å gi avkall på lydtrykk. I stedet for vinyl av trefinérutseende har vi fått enda billigere, børstet vinylbekledning. De keramikkmetalliske membranene er erstattet med grafitt (IMG), og diskantelementene er ikke av titan, men aluminium. Kabinettene på gulvhøyttalerne R-26F resonerer også mer når man knakker på dem med knokene, enn de likt bestykkete RF-62 II gjør. Rett før dette nummeret gikk i trykken, fikk vi forøvrig vite at Reference II-serien blir faset ut, til fordel for den kommende Reference Premiere-serien.   Oppsett Høyttalerne settes opp i testrommet på vanlig vis, med fronthøyttalerne rundt en meter fra front- og sidevegger, og litt vinklet inn mot lytteposisjon for å binde stereobildet sammen på midten. Senterhøyttaleren står på stativ midt under lerretet, og surroundhøyttalerne, som har to bipole diskanter som sprer lyden 45 grader til hver side, plasseres på en hylle på veggen, direkte til siden for sitteposisjon, rundt 1,80 m opp fra gulvet, slik at ingen av høyttalerne blokkeres når flere deler sofaen. Receiveren er for anledningen Pioneer SC-LX88, hvor jeg har latt være å aktivere romkorreksjon men kun justert for avstand, lydnivå og delefrekvens til hver høyttaler (80 Hz til senter, bakhøyttalere og subwoofer, full rekkevidde på fronthøyttalerne). Dette så receiveren ikke korrigerer for noen klanglige svakheter i høyttalerne. [gallery ids="50619,50620,50618"] Musikk i stereo Når alt er koblet opp og stilt inn, er det på tide å finne ut hva høyttalerne er gode for. Først musikk i stereo. Den akustiske gitarklimpringen til Nick Mulvey på den velskrudde sangen ”Cucurucu” avslører hva som bor i overtoneområdet, samtidig som klangen fra gitarkassen setter krav til en homogen bassgjengivelse. Jeg hadde på forhånd forventet at Klipsch-høyttalerne skulle takle dette dårlig, da høyttalere til denne prisen enten er meget kompakte, eller store og rumlende bokser. Men jeg blir i stedet engasjert. Overgangen mellom diskant og mellomtone er nesten sømløs, og gitaren klimprer ut med god dynamikk, uten at det låter anstrengt i overtonene. Høyttalerne har ikke den luftigste diskantgjengivelsen, men de er faktisk et hakk mer åpne enn de mye dyrere Davone Tulip, testet annet sted i bladet. Det gjør også at stemmen til Nick, som er meget tett på mikrofonen og derfor har en veldig kroppslig klang, gjengis med god nærhet. Bassgjengivelsen er på sin side litt vel svulstig – på nippet til å bikke over. Tonene er ikke like lineære som med den 2.000 kroner dyrere broren RF-62 II. Også RF-52 II, som er mindre enn de begge, låter mer homogent i bassen enn R-26F, men uten det samme lydtrykket. Kabinettresonansen og fargingen i bassområdet er derimot mindre påtrengende hos høyttalerne for hånden, enn jeg på forhånd hadde fryktet.   Lydtrykk Og når vi snakker lydtrykk: Ta åpningssangen på filmmusikken til ”Hunger Games – Mockingjay Part 1”. Stromae har fått med seg Lorde på den tøffe låta ”Meltdown”, en fin blanding mellom hip hop og pop. Guff opp lydnivået, og sitt og digg. Det er svært få høyttalerne til prisen som kan gi dette engasjementet, uten at det går for mye utover tonegjengivelsen. RF-52 II blir litt mer forsiktige, og RF-62 II må du slenge på 2.000 kroner ekstra for. Tar vi de tilsvarende prisete XLS-28 fra Cerwin-Vega, så låter de langt mer innestengt og rumlende enn hva Klipsch R-26F gjør. [gallery ids="50627,50628"] Film i surround Så surround. Sett på ”Transformers – Age of Extinction” på Blu-ray, og gjør deg klar for en berg-og-dalbane av en lydopplevelse. Filmen har bare to gir: raskest, og raskere enn raskest. Og høyttalerne henger imponerende godt med i svingene. Senterhøyttaleren gjengir dialogene større enn hva den mindre RC-42 II til samme pris klarer. De er kanskje ikke fullt så klare i toppen med, men totalopplevelsen blir bedre. Og det smeller bra i alle bauger og kanter, mens bakhøyttalerne, som er plassert direkte på hver sin side av sitteposisjon, sprer lyden jevnt forover og bakover og dermed klarer å omringe oss på overbevisende vis. Subwooferen har en stor oppgave her, på grunn av mye bruk av basseffekter. 10-tommeren føles innimellom litt knapp, da jeg vet at denne filmen har enda mer trøkk der nede enn det som kommer frem. Likevel er det uvanlig kost for en basshøyttaler til under 5.000 kroner å henge så bra med på det som skjer.   [caption id="attachment_50626" align="alignnone" width="460"]Magnificat ”Magnificat” er en klassisk innspilling, utført av TrondheimSolistene og Nidarosdomens jentekor, gitt ut på 2L. Blu-ray-utgaven har noe av den beste lyden vi noensinne har hørt![/caption]   Musikk i surround Når det kommer til musikk i surround har jeg fått en ny favoritt, nemlig 2L-utgivelsen ”Magnificat” på Blu-ray. Dette klassisk-samarbeidet mellom Nidarosdomens jentekor og TrondheimSolistene har et nydelig bakteppe av jentekoret, mens sopran Lise Granden Berg tidvis briljerer med sine fantastiske operasoloer. Spor 3, ”Quia fecit”, starter med en meget dyp G0 fra kirkeorgelet, som ligger og ruver under en enslig cello. Vi snakker en ekte dypbasstone på 24,5 Hz, som man nærmest er avhengig av subwoofer for å kjenne den fulle konsekvensen av. Klipsch-suben får frem tonen overraskende bra, sammen med dens harmoniserende overtone en oktav over, som er den øret først og fremst hører, mens grunntonen dirrer i kroppen. En litt smånifs komposisjon, inntil jentekoret kommer inn og frigjør oss fra basshelvetet. Derfra blir det bare vakkert. Og det topper seg med operasopran, som utgjør høydepunktet av sangen. Hør innspillingen av den fantastiske ”Magnificat” av TrondheimSolistene og Nidarosdomens jentekor. https://www.youtube.com/watch?v=Ym4sH9VaHbU   Bedre med surround Denne musikken er så sjukt bra skrudd sammen, at den gir gåsehud selv med et rimelig høyttalersett som her. Nå skjønner jeg hva Morten Lindberg mener, når han ”uten å blunke foretrekke et middelmådig surroundanlegg over et high-end stereoanlegg, fordi den ekstra dimensjonen er så utrolig sterk.” For, selv om det klart mangler nyanser her i forhold til virkelig dyre høyttalere, så er lydbildet så stort, omsluttende og luftig, at selv ikke de beste høyttalerne jeg har hørt (TAD R1) vil kunne gjenskape dette i to kanaler. Jeg lar meg også imponere av hvordan subwooferen makter å gjengi kontrabassenes undertoner uten å gå i knestående og stå og blafre ukontrollert. Og spor 4, ”Et misericordia”, er kanskje den vakreste sangen av dem alle. Her kommer stemmen til Lise Granden Berg virkelig til sin rett, der den har fått et superluftig musikal-aktig bakteppe av strykere og orgel. Fantastisk.   Mangler litt kontroll Svakheten til dette systemet er først og fremst oppløsningen og definisjonen i bassområdet. Fyldig og energisk, men farget og mangler litt kontroll.   [caption id="attachment_50629" align="alignnone" width="460"]Klipsch_R-14S Klipsch R-14S: Bakhøyttaleren R-14S har to diskanter vinklet 90 grader i forhold til hverandre. Grillen er ikke avtakbar.[/caption]     Konklusjon Klipsch R-26F puster liv i popmusikken på imponerende vis. Stemmer og gitarer kommer godt frem i mellomtonen, og overtoneområdet henger godt sammen med det hele. Lydbildet er bredt og stort, bassen vet å slå fra seg. Høyttalerne kommer enda bedre til sin rett i et surround-system. Både film og musikk i surround engasjerer, med en energisk subwoofer og god sammenheng mellom kanalene. Senterhøyttaleren er stor nok til å gjengi stemmene bra, og overtoneområdet strekker seg høyt nok opp til å gi nødvendig luft. Høyttalerne er ikke helt lineære i bassområdet, og det buldrer tidvis litt i overkant. Sammenlignet med RF-52 II som vi tidligere har testet i 5.0-oppsett er ikke lyden like stram og kontrollert. Til gjengjeld sørger subwooferen for en tøff opplevelse. Systemet er fint i stand til å plage naboene, så det kan være en fordel å merke seg når de er på ferie, før du virkelig kjører på for full guffe!
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

R-26F

  • 38 Hz - 24 kHz (± 3 dB)
  • 8 ohm / 97 dB (2,83V / 1m)
  • 1” diskant, horn
  • 2 x 6,5” mellomtone/bass, horn
  • Utførelse: Svart vinyl

 

R-10SW

  • 10” basselement
  • 150 watt forsterker (RMS)
  • Utførelse: Svart vinyl

 

Pris: 13975,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
gruppetest
7 par vegghøyttalere

Lyd, lyd fra veggen der

Hvorfor skal du godta middelmådig lyd, bare fordi du ikke ønsker store, prangende høyttalere i stua?

test
Leica Q2

Verdens beste ­kompaktkamera

Når kun det beste er godt nok, kan Leica Q2 være svaret.

anmeldelse
Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Skremmende samtidsdrama

Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Annonsørinnhold
Asus Zenbook-serie

Asus går helt til kanten med ny Zenbook-serie

17 timers batteritid, en skjerm som utgjør 95 prosent av overflaten og numerisk tastatur gjemt i laptopens touchpad. Alt sammen testet for å leve opp til militære standarder. Asus flytter grensen for hva man kan forvente av en laptop som veier under 1700 gram.

Her er Samsungs super-selfiekamera

Den nye A-serien går fra budsjett til luksus med heldekkende skjerm og vendbart trippelkamera!

test
Sony Xperia 10 Plus

Bomskudd i bredformat

Tross 21:9-skjerm har Xperia 10 Plus for mange kompromisser til å overbevise.

Ikeas smarte høyttalere er her

I sommer kommer høyttalerne Symfonisk, som er et resultat av et samarbeid med Sonos.

test
Motorola moto G7 Plus

Kongen av mellomklassen

Motorola moto G7 Plus snakker til fornuften. Selvfølgelig er flaggskipmodellene på markedet bedre, men de er også tre ganger dyrere.

Beovision Harmony: 77-tommers tryllekunst fra B&O

Går det an skjule en TV på nesten to meter i diagonalmål? Bang & Olufsen gjør et overbevisende forsøk på det.

anmeldelse
I Am the Night, sesong 1

Herlig retromysterium

I svette og varme Nevada vokser Pat opp – som 16-åring snus livet hennes på hodet i det familiebakgrunnen blir kjent.

Åpent kontorlandskap? Disse hodetelefonene lover evig lykke

Logitech lanserer to modeller for deg som sjeneres av støy i kontorlokalene.

anmeldelse
Creed II

Nostalgisk testosteronbombe!

Stallone gjenforener alle kreftene fra «klassikeren» Rocky IV i en pompøs nostalgitripp.

anmeldelse
Widows

Heftig girl power!

Et spektakulært kupp går spektakulært til helvete – enkene viderefører ektemennenes tvilsomme geskjeft.

annonse

Klassisk rock på biblioteket

Opplev vintage high-end på biblioteket og lytt til musikk som på kult-barene i Japan.

Hi-fi-vår i hovedstaden

Denne helgen ringes våren inn, med messer og tilbud i flere butikker i hovedstaden.

Speilrefleks? Prøv igjen

Panasonic Lumix G90 er litt utenom det vanlige.

test
Avantgarde Acoustic Zero TA XD

En real storslegge

Kan noen få naboene til å slutte å kjefte? Jeg prøver å høre musikk her!

test
Canon RF 28-70mm f2 L USM

Perfeksjonert og lyssterk zoom

Du har ikke sett maken. Ikke vi heller. Canons massive 28-70mm er rett og slett rå.

anmeldelse
Fabeldyr 2: Grindelwalds forbrytelser

Visuell fantasimagi

Harry Potter-universet veves mer og mer inn i Fabeldyr-universet, i en visuell fest av en film.

anmeldelse
Hunter Killer

Mayday! Mayday!

Filmen ble sluppet den 1. april – vi trodde først det var en aprilspøk…

Ser du hva dette er?

Det er en McIntosh, men ikke en forsterker.

anmeldelse
The Highwaymen

Sober roadmovie

En annerledes, og stillferdig, klappjakt på tidenes mest kjente forbryterpar i USA.

Laptopfølelse på iPad Pro

Beskyttelse og bakbelyst tastatur til de nye iPad Pro-modellene

gruppetest
Tre gaming headsets

Strid i familien

Logitech vs. Logitech. Har du bruk for den dyreste modellen for å vinne, eller er den billigste best i virkeligheten?

test
Rega Aura MC

En analog åpenbaring

Rega Aura MC, er phono-trinnet som lager gull av sort vinyl.

test
Huawei P30 Pro

Råeste mobilkamera noensinne!

Huawei P30 Pro er den beste kameramobilen på markedet, og befester Huaweis plass på kameratronen, hvor de har sittet trygt siden i fjor.

Vårt kundesenter hjelper deg hvis du har spørsmål eller trenger hjelp vedrørende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

Åpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×
Motta Lyd & Bilde Nyhetsbrev

×