annonse
annonse

Ken Kreisel Q-125/DXD-12012

Eksplosiv hjemmekino

For den som synes Colosseum kino låter for pysete kan Kreisels nye hjemmekinosystem være rett resept. Mer eksplosiv filmlyd skal du lete lenge etter!

Vi liker
Ekstrem dynamikk og ”headroom” i diskantområdet gjør at Kreisel-høyttalerne takler nærmest enhver utfordring på strak arm. Her kan man spille på THX referansenivå uten at lyden forvrenges.Vi liker ikke
I forhold til den energiske diskanten kan mellomtonen virke litt tilbakeholden

Glem lydplanker og plastifiserte alt-i-ett anlegg: Kreisels hjemmekinohøyttalere henvender seg til deg som vil ta opp konkurransen med din lokale kino i lydkvalitet og lydstyrke! Her er vi definitivt i tungvektsklassen innen hjemmekino.

Ken Kreisel, mannen bak Miller & Kreisels eminente kinohøyttalere er tilbake for fullt. I fjor slapp han en av de råeste subwooferne vi har hørt (DXD-12012), og med helt nye front, senter og surroundhøyttalere er ringen nå sluttet med et komplett høyttalersystem. Forrige gang vi testet et komplett sett MK-høyttalere endte vi med å beholde dem som referanse i mange år, så disse høyttalerne har en hel del av forventninger å leve opp til…

Kreisel-høyttalere
Ken Kreisel Q-125

Brutale byggeklosser
Front- og senterhøyttaleren Q-125 er kjernen i det nye Kreisel-systemet. Den kommer i dedikert venstre, høyre og senter utgave og danner frontrekken i et typisk 5.1 system. Byggekvaliteten er overbevisende, og mens de gamle MK-høyttalerne kun kom i en industriell matt svart finish, er det blankpolert pianolakk som gjelder på de nye Kreisel-høyttalerne.

Bak finner vi Q-125 TriFX, som er en surroundhøyttaler med mange talenter. Ved å fjerne en skinne bak på høyttalerterminalene kan man veksle mellom dipol og tripol konfigurasjon. I dipol-modus spres lyden hovedsakelig ut på sidene i stedet for direkte mot lytteren. Med tripol innstilling, som er den anbefalte settingen for moderne Dolby Digital og DTS lydspor, spres lyden i 180 grader ut fra veggen. Men det stopper ikke der. Den kommer sågar i dedikerte utgaver for høyde- og breddekanaler (Audyssey DSX), og i Kreisel-manualen beskriver man oppsett på 7.1, 9.1 og helt opptil 11.1 kanaler!

Quattro diskantløsning
Felles for alle høyttalerne i systemet er bruken av mange diskanter, nærmere bestemt fire stykker i hver høyttaler, blant annet for å oppnå høyere lydtrykk. Mens et alminnelig 5.1 hjemmekinosystem typisk vil ha 5 diskantelementer totalt, har man med Kreisel hele 20! Det sier seg selv at dette gir økt lydstyrke og dynamikk, men det er også nødvendig for å møte de strenge kravene i en THX-godkjent hjemmekino. De fleste domediskanter har vanskelig for å takle de høye lydnivåene vi forlanger i kinosammenheng uten å låte anstrengt. Flere produsenter, deriblant Klipsch, JBL og Procella bruker derfor horndiskanter i sine kinohøyttalere, mens Kreisel sverger til domediskanter for lydkvalitetens skyld.

Den andre årsaken er angivelig for å kunne påvirke høyttalernes spredningskarakteristikk. Hver av de fire diskantene mates med forskjellig signal fra delefilteret, slik at de kan fokusere lyden mot lytteposisjon og (i hvert fall til en viss grad) redusere den reflekterte lyden fra tak, gulv og sidevegger.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Oppsett
Vi koblet opp Q-125 og DXD-12012 i hjemmekinoen vår slik Kreisel anbefaler, med senter og fronthøyttalerne i ørehøyde, og med bakhøyttalerne plassert 90 grader til siden for lytteposisjon. I manualen fra produsenten står det en egen tabell med anbefalt høyde i forhold til lytteposisjon. Jo lenger unna man sitter, jo høyere på veggen skal man plassere høyttalerne. Vi endte med ca 170 centimeter høyde fra gulvet.

Vi har alltid vært begeistret for Kreisels subwoofere, og i dette tilfellet får høyttalerne potent hjelp av to stykk DXD-12012. Subwooferne ble plassert foran i hjørnet, stablet oppå hverandre med den ene subwooferen snudd på hodet. Dette prinsippet øker lydnivået med 6 desibel, samtidig som det hjelper med å utligne vibrasjoner fra de to kabinettene. Totalt kan man stable fire subwoofere oppå hverandre, dersom man har penger og takhøyde nok.

Importøren hadde også forsynt oss med en forsterker for anledningen, nærmere bestemt den potente ATI AT2005 (pris 24.990) som leverer 5 x 200 watt i 8 ohm. Rikelig med effekt altså. Denne ble koblet til Marantz surroundprosessor AV8801 via balanserte kabler, med Electrocompaniet EMP-2 som Blu-ray kilde.

Lydkvalitet musikk
Forrige generasjons MK-høyttalere låt mesterlig på film, men ytelsen i stereo var ikke noe spesielt å skrive hjem om. Den kontrollerte spredningen skapte riktignok en vegg av lyd, men den var uten særlig dybde eller stereoperspektiv.

Akkurat her merker vi klar forskjell med de nye Kreisel-høyttalerne. Allerede fra første tone imponerer Q125 med et glimrende stereoperspektiv som er uvanlig for dedikerte hjemmekinohøyttalere. Den tonale karakteren virker også livligere enn før.  Stemmer og instrumenter bærer preg av å slippe fri fra høyttalerkabinettene i stedet for å låte innestengt.

Rachelle Ferrells (Individuality: Can I Be Me?) mektige sangstemme står klippefast  mellom høyttalerne, med imponerende dybde i lydbildet. Et klart løft fra den litt endimensjonale presentasjonen vi opplevde med de gamle S150-høyttalerne.

Vi har vært bortskjemt på diskantfronten av mange gode høyttalere i det siste, med henholdsvis Elacs foliediskanter og horndiskantene i våre Procella referansehøyttalere. Kreisel står imidlertid ikke tilbake fra disse, verken når det gjelder raffinement eller råskap. Ferrells kraftige stemme dekker hele seks oktaver og kan lett bli en utfordring for mange høyttalere, men i dette tilfellet kommer hun ut med full kraft.

Multikanals musikk låter også nydelig. Med 2Ls ”Quiet Winter Night” i skuffen greier Kreisel å omslutte oss i musikken, og front- og bakhøyttalerne danner et helstøpt, homogent lydbilde. De fire diskantene sørger for en svært detaljert gjengivelse av strykere og blåseinstrumenter, uten at det føles påtrengende eller anstrengt.

For å si det rett ut er vi imponert over de musikalske egenskapene fra Q125, som fint kan utfordre mange dedikerte ”hi-fi” høyttalere, spesielt på dynamikk. Det eneste som mangler er dypbass: Q125 er beregnet på å deles ved 80 Hz, og må kombineres med en subwoofer for å få full uttelling nedover i bassen.

Lydkvalitet film
Det imponerende kraftoverskuddet kommer til sin fulle rett med Star Trek: Into Darkness i Blu-ray spilleren. Når erkerivalen Khan angriper Stjerneflåtens hovedkvarter i romskipet sitt, må jeg bokstavelig talt dukke ned idet en kraftig fasersalve kimer forbi i bak-kanalene. Jeg ble rett og slett vettskremt! Høyttalerne har en evne til å gå fra avslappet og ”veloppdratt” til et ildsprutende inferno på brøkdelen av et sekund. Lyden er kontant, direkte og usminket, akkurat slik vi forventer av toppklasse kinohøyttalere.

QUATTRO CENTER CHANNEL KK-Q125C no grill

Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd, og mange høyttalersystemer sliter med begrensninger i senterkanalen. Det hjelper lite om Tyrannosaurus Rex høres ut som en liten firfisle når lyden kommer til senterkanalen! Kreisel har tydeligvis ingen problemer her. Gjengivelsen av dialoger er en av styrkene vi husker fra MK 150THX systemet, og Q125 må sies å være en god arvtager i så måte. Khan (spilt av Hobbiten-aktuelle Benedict Cumberbatch) låter akkurat like skummel som han ser ut, og den dirrende røsten hans fyller lytterommet med stor overbevisning. Taleforståelsen er ekstremt god, og bidrar til å gjøre scenene mer engasjerende. Tidlig i filmen når Kirk får refs av admiral Pike, føler vi nesten trangen til å gå opp i rett! God filmlyd står og faller på en senterkanal med tilstrekkelig dynamikk, fylde og autoritet, og i så måte må Kreisel sies å levere varene. Med tre tonalt identiske høyttalere foran blir lyden veldig uniform og helstøpt, som skapt for å matches med et ekstra stort bilde. Den ekstra sterke diskantgjengivelsen gjør også at de uten problemer kan plasseres bak et akustisk transparent lerret.

Q-125 TriFX surroundhøyttalerne sørger for et helomsluttende lydbilde.
Q-125 TriFX surroundhøyttalerne sørger for et helomsluttende lydbilde.

Bakhøyttalerne i Kreisel-systemet sprer lyden i tre retninger og gir en suveren romfølelse. Sammenlignet med våre mer direktestrålende Procella-høyttalere har Q125 TriFX en anelse mer luftig og romslig lydbilde. Panoreringen mellom front-og bakkanalene er så godt som sømløs. Dette er spesielt merkbart i scenen hvor Kaptein Kirk suser gjennom verdensrommet mens romskipsavfall fyker forbi på alle kanter.

Vi skal ikke bruke så mye tid på å beskrive DXD-12012 subwooferen her. Vi har testet Kreisel-subwooferne både enkeltvis og i flertall tidligere, og en av tingene vi bemerket da vi testet DXD-12012, var evnen til å være både presis og hardtslående brutal på samme tid.  Med et slik jordskjelv av en subwoofer, kreves det også sin mann av høyttalerne som skal holde følge. Heldigvis finner vi mange av de dynamiske egenskapene igjen i Q125 satellitthøyttalerne.

Er så Kreisel-høyttalerne helt uten svakheter? Så klart ikke. Den energiske diskanten kan av og til bli i sterkeste laget i forhold til mellomtoneregisteret, som er litt mer tilbakeholdent og sivilisert i forhold. Det merkes også at våre litt større (men betydelig dyrere) Procella høyttalere har enda mer brystklang i dialogene så vel som litt mer smell i de tøffeste actionscenene. Men så koster da en Procella P6 høyttaler like mye som to Kreisel Q125! Det blir bare en bekreftelse på at Kreisel-systemet – dog ikke billig det heller – gir svært mye lyd for pengene, og er gunstig priset for den som vurderer et enda mer omfattende 7.1 eller 9.1 system.

Konklusjon
Disse høyttalerne burde egentlig komme med et advarsel-stempel på esken. Selv de mest hardbarka hjemmekinoguruene vil sannsynligvis få sjokk over hvor mye dynamikk og sprut som bor i Kreisel-pakka. Q125 høyttalerne er noe av det tøffeste vi har hørt av dedikerte surroundhøyttalere i prisklassen, ikke bare til film, men også musikk. Det er mye takket være den unike firedelte diskantløsningen som gir både detaljer og dynamisk overskudd til lydgjengivelsen. Kort fortalt, hvis du leter etter høyttalere som kan holde følge med Kreisels spreke subwoofere er det disse du skal ha!

Vi liker Ekstrem dynamikk og ”headroom” i diskantområdet gjør at Kreisel-høyttalerne takler nærmest enhver utfordring på strak arm. Her kan man spille på THX referansenivå uten at lyden forvrenges.Vi liker ikke I forhold til den energiske diskanten kan mellomtonen virke litt tilbakeholden
Glem lydplanker og plastifiserte alt-i-ett anlegg: Kreisels hjemmekinohøyttalere henvender seg til deg som vil ta opp konkurransen med din lokale kino i lydkvalitet og lydstyrke! Her er vi definitivt i tungvektsklassen innen hjemmekino. Ken Kreisel, mannen bak Miller & Kreisels eminente kinohøyttalere er tilbake for fullt. I fjor slapp han en av de råeste subwooferne vi har hørt (DXD-12012), og med helt nye front, senter og surroundhøyttalere er ringen nå sluttet med et komplett høyttalersystem. Forrige gang vi testet et komplett sett MK-høyttalere endte vi med å beholde dem som referanse i mange år, så disse høyttalerne har en hel del av forventninger å leve opp til… [caption id="attachment_40202" align="alignnone" width="460"]Kreisel-høyttalere Ken Kreisel Q-125[/caption] Brutale byggeklosser Front- og senterhøyttaleren Q-125 er kjernen i det nye Kreisel-systemet. Den kommer i dedikert venstre, høyre og senter utgave og danner frontrekken i et typisk 5.1 system. Byggekvaliteten er overbevisende, og mens de gamle MK-høyttalerne kun kom i en industriell matt svart finish, er det blankpolert pianolakk som gjelder på de nye Kreisel-høyttalerne. Bak finner vi Q-125 TriFX, som er en surroundhøyttaler med mange talenter. Ved å fjerne en skinne bak på høyttalerterminalene kan man veksle mellom dipol og tripol konfigurasjon. I dipol-modus spres lyden hovedsakelig ut på sidene i stedet for direkte mot lytteren. Med tripol innstilling, som er den anbefalte settingen for moderne Dolby Digital og DTS lydspor, spres lyden i 180 grader ut fra veggen. Men det stopper ikke der. Den kommer sågar i dedikerte utgaver for høyde- og breddekanaler (Audyssey DSX), og i Kreisel-manualen beskriver man oppsett på 7.1, 9.1 og helt opptil 11.1 kanaler! Quattro diskantløsning Felles for alle høyttalerne i systemet er bruken av mange diskanter, nærmere bestemt fire stykker i hver høyttaler, blant annet for å oppnå høyere lydtrykk. Mens et alminnelig 5.1 hjemmekinosystem typisk vil ha 5 diskantelementer totalt, har man med Kreisel hele 20! Det sier seg selv at dette gir økt lydstyrke og dynamikk, men det er også nødvendig for å møte de strenge kravene i en THX-godkjent hjemmekino. De fleste domediskanter har vanskelig for å takle de høye lydnivåene vi forlanger i kinosammenheng uten å låte anstrengt. Flere produsenter, deriblant Klipsch, JBL og Procella bruker derfor horndiskanter i sine kinohøyttalere, mens Kreisel sverger til domediskanter for lydkvalitetens skyld. Den andre årsaken er angivelig for å kunne påvirke høyttalernes spredningskarakteristikk. Hver av de fire diskantene mates med forskjellig signal fra delefilteret, slik at de kan fokusere lyden mot lytteposisjon og (i hvert fall til en viss grad) redusere den reflekterte lyden fra tak, gulv og sidevegger. Oppsett Vi koblet opp Q-125 og DXD-12012 i hjemmekinoen vår slik Kreisel anbefaler, med senter og fronthøyttalerne i ørehøyde, og med bakhøyttalerne plassert 90 grader til siden for lytteposisjon. I manualen fra produsenten står det en egen tabell med anbefalt høyde i forhold til lytteposisjon. Jo lenger unna man sitter, jo høyere på veggen skal man plassere høyttalerne. Vi endte med ca 170 centimeter høyde fra gulvet. Vi har alltid vært begeistret for Kreisels subwoofere, og i dette tilfellet får høyttalerne potent hjelp av to stykk DXD-12012. Subwooferne ble plassert foran i hjørnet, stablet oppå hverandre med den ene subwooferen snudd på hodet. Dette prinsippet øker lydnivået med 6 desibel, samtidig som det hjelper med å utligne vibrasjoner fra de to kabinettene. Totalt kan man stable fire subwoofere oppå hverandre, dersom man har penger og takhøyde nok. Importøren hadde også forsynt oss med en forsterker for anledningen, nærmere bestemt den potente ATI AT2005 (pris 24.990) som leverer 5 x 200 watt i 8 ohm. Rikelig med effekt altså. Denne ble koblet til Marantz surroundprosessor AV8801 via balanserte kabler, med Electrocompaniet EMP-2 som Blu-ray kilde. Lydkvalitet musikk Forrige generasjons MK-høyttalere låt mesterlig på film, men ytelsen i stereo var ikke noe spesielt å skrive hjem om. Den kontrollerte spredningen skapte riktignok en vegg av lyd, men den var uten særlig dybde eller stereoperspektiv. Akkurat her merker vi klar forskjell med de nye Kreisel-høyttalerne. Allerede fra første tone imponerer Q125 med et glimrende stereoperspektiv som er uvanlig for dedikerte hjemmekinohøyttalere. Den tonale karakteren virker også livligere enn før.  Stemmer og instrumenter bærer preg av å slippe fri fra høyttalerkabinettene i stedet for å låte innestengt. Rachelle Ferrells (Individuality: Can I Be Me?) mektige sangstemme står klippefast  mellom høyttalerne, med imponerende dybde i lydbildet. Et klart løft fra den litt endimensjonale presentasjonen vi opplevde med de gamle S150-høyttalerne. Vi har vært bortskjemt på diskantfronten av mange gode høyttalere i det siste, med henholdsvis Elacs foliediskanter og horndiskantene i våre Procella referansehøyttalere. Kreisel står imidlertid ikke tilbake fra disse, verken når det gjelder raffinement eller råskap. Ferrells kraftige stemme dekker hele seks oktaver og kan lett bli en utfordring for mange høyttalere, men i dette tilfellet kommer hun ut med full kraft. Multikanals musikk låter også nydelig. Med 2Ls ”Quiet Winter Night” i skuffen greier Kreisel å omslutte oss i musikken, og front- og bakhøyttalerne danner et helstøpt, homogent lydbilde. De fire diskantene sørger for en svært detaljert gjengivelse av strykere og blåseinstrumenter, uten at det føles påtrengende eller anstrengt. For å si det rett ut er vi imponert over de musikalske egenskapene fra Q125, som fint kan utfordre mange dedikerte ”hi-fi” høyttalere, spesielt på dynamikk. Det eneste som mangler er dypbass: Q125 er beregnet på å deles ved 80 Hz, og må kombineres med en subwoofer for å få full uttelling nedover i bassen. Lydkvalitet film Det imponerende kraftoverskuddet kommer til sin fulle rett med Star Trek: Into Darkness i Blu-ray spilleren. Når erkerivalen Khan angriper Stjerneflåtens hovedkvarter i romskipet sitt, må jeg bokstavelig talt dukke ned idet en kraftig fasersalve kimer forbi i bak-kanalene. Jeg ble rett og slett vettskremt! Høyttalerne har en evne til å gå fra avslappet og ”veloppdratt” til et ildsprutende inferno på brøkdelen av et sekund. Lyden er kontant, direkte og usminket, akkurat slik vi forventer av toppklasse kinohøyttalere. QUATTRO CENTER CHANNEL KK-Q125C no grill Ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd, og mange høyttalersystemer sliter med begrensninger i senterkanalen. Det hjelper lite om Tyrannosaurus Rex høres ut som en liten firfisle når lyden kommer til senterkanalen! Kreisel har tydeligvis ingen problemer her. Gjengivelsen av dialoger er en av styrkene vi husker fra MK 150THX systemet, og Q125 må sies å være en god arvtager i så måte. Khan (spilt av Hobbiten-aktuelle Benedict Cumberbatch) låter akkurat like skummel som han ser ut, og den dirrende røsten hans fyller lytterommet med stor overbevisning. Taleforståelsen er ekstremt god, og bidrar til å gjøre scenene mer engasjerende. Tidlig i filmen når Kirk får refs av admiral Pike, føler vi nesten trangen til å gå opp i rett! God filmlyd står og faller på en senterkanal med tilstrekkelig dynamikk, fylde og autoritet, og i så måte må Kreisel sies å levere varene. Med tre tonalt identiske høyttalere foran blir lyden veldig uniform og helstøpt, som skapt for å matches med et ekstra stort bilde. Den ekstra sterke diskantgjengivelsen gjør også at de uten problemer kan plasseres bak et akustisk transparent lerret. [caption id="attachment_40225" align="aligncenter" width="460"]Q-125 TriFX surroundhøyttalerne sørger for et helomsluttende lydbilde. Q-125 TriFX surroundhøyttalerne sørger for et helomsluttende lydbilde.[/caption] Bakhøyttalerne i Kreisel-systemet sprer lyden i tre retninger og gir en suveren romfølelse. Sammenlignet med våre mer direktestrålende Procella-høyttalere har Q125 TriFX en anelse mer luftig og romslig lydbilde. Panoreringen mellom front-og bakkanalene er så godt som sømløs. Dette er spesielt merkbart i scenen hvor Kaptein Kirk suser gjennom verdensrommet mens romskipsavfall fyker forbi på alle kanter. Vi skal ikke bruke så mye tid på å beskrive DXD-12012 subwooferen her. Vi har testet Kreisel-subwooferne både enkeltvis og i flertall tidligere, og en av tingene vi bemerket da vi testet DXD-12012, var evnen til å være både presis og hardtslående brutal på samme tid.  Med et slik jordskjelv av en subwoofer, kreves det også sin mann av høyttalerne som skal holde følge. Heldigvis finner vi mange av de dynamiske egenskapene igjen i Q125 satellitthøyttalerne. Er så Kreisel-høyttalerne helt uten svakheter? Så klart ikke. Den energiske diskanten kan av og til bli i sterkeste laget i forhold til mellomtoneregisteret, som er litt mer tilbakeholdent og sivilisert i forhold. Det merkes også at våre litt større (men betydelig dyrere) Procella høyttalere har enda mer brystklang i dialogene så vel som litt mer smell i de tøffeste actionscenene. Men så koster da en Procella P6 høyttaler like mye som to Kreisel Q125! Det blir bare en bekreftelse på at Kreisel-systemet – dog ikke billig det heller – gir svært mye lyd for pengene, og er gunstig priset for den som vurderer et enda mer omfattende 7.1 eller 9.1 system. Konklusjon Disse høyttalerne burde egentlig komme med et advarsel-stempel på esken. Selv de mest hardbarka hjemmekinoguruene vil sannsynligvis få sjokk over hvor mye dynamikk og sprut som bor i Kreisel-pakka. Q125 høyttalerne er noe av det tøffeste vi har hørt av dedikerte surroundhøyttalere i prisklassen, ikke bare til film, men også musikk. Det er mye takket være den unike firedelte diskantløsningen som gir både detaljer og dynamisk overskudd til lydgjengivelsen. Kort fortalt, hvis du leter etter høyttalere som kan holde følge med Kreisels spreke subwoofere er det disse du skal ha!
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • Q-125 front/senterhøyttaler
  • 4 x 1” silkedome diskant
  • 2 x 5 ¼” mellomtone/bass
  • Pris: 7.490 kr + 13.990 kr
  • Q-125 TriFX surroundhøyttaler
  • 4 x 1” silkedome diskant
  • 5 ¼” mellomtone/bass
  • 2 x 3” fulltone (sidemontert)
  • Dipol eller tripol konfigurasjon
  • Pris: 12.990 kr per par
  • DXD-12012 aktiv subwoofer
  • 2 x 12” bass
  • 2 x 325 watt forsterker
  • Pris totalt: 54.460 kr
Pris: 54460,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Hello Sunshine, won’t you stay

Crooneren Springsteen trer frem i beste country-pop tradisjon på sin nye singel.

Nytt Springsteen-album! “Western Stars”

Det har gått to år siden Bruce Springsteen sa han hadde et nytt album klart - nå er ventetiden (snart) over.

Jippi, 50-tallet er tilbake!

Spolebåndspiller og nye platespillere fra Thorens

Annonsørinnhold
Asus Zenbook-serie

Asus går helt til kanten med ny Zenbook-serie

17 timers batteritid, en skjerm som utgjør 95 prosent av overflaten og numerisk tastatur gjemt i laptopens touchpad. Alt sammen testet for å leve opp til militære standarder. Asus flytter grensen for hva man kan forvente av en laptop som veier under 1700 gram.

Den råeste musikkserveren

Tøffere blir det ikke, men gjett hva Aurender A30 koster....

Samsung Galaxy Fold utsatt på ubestemt tid

Du skulle kunne ha bestilt den på fredag, men nå har Samsung droppet lanseringen i siste liten.

gruppetest
5 partyhøyttalere

Maksimal bass for maksimal fest

Her er de mest høylytte trådløse høyttalerne som setter fart på hjemmefestens dansegulv.

Duell
Smartklokker – Huawei vs. Samsung

Smartklokkeduell: Kina vs. Korea

Både Huawei og Samsung er klar med nye smartklokker med fokus på fitness og trening. Vinneruret er også det smarteste.

Lovende lyd fra B&W

Vi har fått en "sniklytt" på Formation-høyttalerne!

Formation: Trådløse high-end høyttalere fra B&W

Bowers & Wilkins overrasker med en komplett ny serie med trådløse høyttalere - snakker vi en ny Sonos-killer?

Den beste kameramobilen får en lillebror

Huawei P30 Lite kommer med tre kameraer til under 4.000 kroner.

Acer går etter Apple

New York: Etter stor suksess med gaming-PCer, ønsker Acer nå å tiltrekke seg de kreative brukerne.

gruppetest
7 par vegghøyttalere

Lyd, lyd fra veggen der

Hvorfor skal du godta middelmådig lyd, bare fordi du ikke ønsker store, prangende høyttalere i stua?

annonse
test
Leica Q2

Verdens beste ­kompaktkamera

Når kun det beste er godt nok, kan Leica Q2 være svaret.

anmeldelse
Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Skremmende samtidsdrama

Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Her er Samsungs super-selfiekamera

Den nye A-serien går fra budsjett til luksus med heldekkende skjerm og vendbart trippelkamera!

Samsung Galaxy Fold kan bestilles 26. april

Norge er blant de første landene i verden hvor Samsung Galaxy Fold kommer for salg. Prisen? 21.000 kroner.

test
Sony Xperia 10 Plus

Bomskudd i bredformat

Tross 21:9-skjerm har Xperia 10 Plus for mange kompromisser til å overbevise.

Ikeas smarte høyttalere er her

I sommer kommer høyttalerne Symfonisk, som er et resultat av et samarbeid med Sonos.

test
Motorola moto G7 Plus

Kongen av mellomklassen

Motorola moto G7 Plus snakker til fornuften. Selvfølgelig er flaggskipmodellene på markedet bedre, men de er også tre ganger dyrere.

Beovision Harmony: 77-tommers tryllekunst fra B&O

Går det an skjule en TV på nesten to meter i diagonalmål? Bang & Olufsen gjør et overbevisende forsøk på det.

anmeldelse
I Am the Night, sesong 1

Herlig retromysterium

I svette og varme Nevada vokser Pat opp – som 16-åring snus livet hennes på hodet i det familiebakgrunnen blir kjent.

Åpent kontorlandskap? Disse hodetelefonene lover evig lykke

Logitech lanserer to modeller for deg som sjeneres av støy i kontorlokalene.

anmeldelse
Creed II

Nostalgisk testosteronbombe!

Stallone gjenforener alle kreftene fra «klassikeren» Rocky IV i en pompøs nostalgitripp.

anmeldelse
Widows

Heftig girl power!

Et spektakulært kupp går spektakulært til helvete – enkene viderefører ektemennenes tvilsomme geskjeft.

Klassisk rock på biblioteket

Opplev vintage high-end på biblioteket og lytt til musikk som på kult-barene i Japan.

Vårt kundesenter hjelper deg hvis du har spørsmål eller trenger hjelp vedrørende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

Åpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×
Motta Lyd & Bilde Nyhetsbrev

×