Størrelsen kan være i overkant for noen.
  • USB-ladekontakter
  • Analog linjeinngang
  • Optisk digitalinngang
  • Platespillerinngang
  • 6 x 50 W

De har blitt beskyldt for å være for konservative. For sidrumpa, kjedelige og mange av høyttalerne deres har blitt møtt med skuldertrekk av anmeldere. Men for få år siden skjedde det noe. JBL tok et steg tilbake, og kikket på historien. Som er lang og full av juveler. Etter suksessen, velfortjent må vi si, med Everest og K2-høyttalerne, fikk vi revitaliserte utgaver av de klassiske monitor- og studiohøyttalerne JBL skapte seg legendestatusen med.

Plutselig var JBL kule igjen. Anmelderne – også vi, var begeistret.

Legenden var tilbake!
God lyd i retrodesign kan selge høyttalere, og derfor har JBL valgt samme oppskrift på Authentics-serien. Som er to trådløse bordhøyttalere hvor designen er hentet fra den klassiske JBL Century L100-høyttaleren fra 1970. Grillen i Authentics L16 og L8, har samme rutemønster som skumgummigrillen på L100, og L16 er kledd i vakker valnøttfiner, mens den mindre og billigere L8 er lakkert i glanset sort.

Den sorte rutemønstrede grillen på L16, finnes ikke i andre farger, men den kan tas av og avslører at høyttaleren har to fem cm store mellomtoneelementer, to 25 mm diskanter og to 13,3 cm basselementer med hvite membraner. De drives av 6 x 50 W forsterkereffekt.

jbl-authentics-wireless-speaker-system-05

JBL-høyttaleren kombinerer Bluetooth og Apples AirPlay over Wi-fi (med DLNA for enheter fra andre enn Apple), slik at man kan strømme musikk fra alle enheter. AirPlay har større rekkevidde og støtter bedre båndbredde enn BT 3.0 som L16 har innebygget.

I motsetning til mange andre trådløse høyttalere, har L16 en rekke lydinnganger. Blant annet en platespillerinngang! Praktisk for de mange som har skaffet seg en spiller, og ikke finner en trådløs høyttaler som har platespillerinngang. I L16 er det også to USB ladekontakter. En for mobilen, og en for nettbrettet. De sitter under et avtakbart lokk på toppen, hvor det også sitter en analog lydinngang for eksterne lydkilder.

Høyttaleren kan også kobles til en digital lydutgang på TV- eller TV-mottakeren, slik at den kan brukes som høyttaler på TV-en.

Fet lyd
Det finnes naturligvis en app til mobilen, som man kan styre høyttaleren med. Den har tilpasning av lyden til rommet enkelt tilgjengelig på skjermen, og den har Harmans Signal Doctor, som lover å forbedre lyden fra komprimerte lydfiler. Som MP3-filer. Clari-Fi, som teknikken kalles, analyserer lydsignalet og korrigerer for mangler og avvik, slik at signalet blir rekonstruert med bedre lyd for øyet.

Eller øret

Med eller uten Clari-Fi, er det raskt klart at L16 virkelig lever opp til legendestatusen JBL opparbeidet seg. Den spiller forbløffende høyt, uten at den mister kontrollen. Bassen er strammere og går dypere i Klipsch trådløse Stadium-høyttaler (18.000 kr), men klangen i JBL-høyttaleren har litt mer varme og fylde. Elgitarer får mer kropp, men er ikke like nyansert gjengitt som i Stadium. Men det er flisespikkere fordi JBL-høyttalerne røsker skikkelig opp i fordommene man måtte ha om trådløse høyttalere. Særlig bordhøyttalere.

Den fyller lett en stor stue med lyd, og spiller klokkerent selv når man drar på. At bassgjengivelsen er av det sjenerøse slaget, kler det meste av musikk fordi den fyldige og dynamiske bassen kompenserer godt for fraværet av dypbass. Som man strengt tatt ikke savner. Høyttaleren bretter ut et bredt, og fremfor alt stort lydbilde. Du kan høre riffene fra gitarstrenger vibrere i luften, og vokaler lyder naturlig og fri for farginger av noe slag.

Med en ganske luftig og presis diskantgjengivelse, er mange harmoniske overtoner godt representert i lydbildet, og høyttaleren fungerer like godt til klassisk musikk, som til blues eller rap. Kjedelig blir det aldri.

JBL Authentics L16 er en fremragende og vellydende trådløs bordhøyttaler. Hvis man trenger noe større enn Audio Pro Allroom Air One, og synes Klipsch Stadium er for dyr, er L16 den perfekte høyttaleren. Lydkvaliteten er upåklagelig, den elsker å spille høyt, og du kan koble til alt du trenger av lydkilder. Også platespiller. At den ser like fet ut som den låter, er knapt en ulempe. For her får du et fullblods trådløst stereoanlegg med JBLs legendariske lyd og klassiske design.

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.