6 reisehøyttalere til påsken

Slipp fri musikken

Her er høyttalerne som forgyller hagefesten med musikk eller liver opp kvelden på hotellrommet. Vi tester bærbare batteridrevne reisehøyttalere.

Hjemme er vi omgitt av apparater som fyller rommene med musikk og annen underholdning. Og på bussen sitter mange av oss med hodetelefoner og lytter til MP3-musikk fra mobiltelefonen. Men hva skjer når vi reiser av gårde i gruppe, enten det er på sydentur eller til den leide feriehytta. I beste fall må man nøye seg med en dårlig radio eller så sitter ungdommene i sofaen og deler på et par hodetelefoner.

Men slik må det ikke være. Ta med en batteridrevet reisehøyttaler og så kan plutselig alle ha det hyggelig. Litt jazz mens man lager mat, reggae mens man nyter en drink på balkongen, eller hvorfor ikke en salsa på stranden. For ikke å snakke om nachspielet som ville blitt ganske kjedelig uten litt partymusikk. Alt hva man trenger foruten høyttalerne er iPoden fullastet med favorittmusikken.

Det er imidlertid ikke nødvendig å ha et Apple-produkt for å dra nytte av reisehøyttalerne. To av produktene i testen har trådløs tilkobling via Bluetooth. Dermed kan man koble de til med en hvilken som helst moderne mobiltelefon. Eller bruke laptopen som lydkilde. Til og med bærbare CD-spillere og andre apparater kan benyttes, da samtlige høyttalere i testen har en inngang for eksterne kilder via en gammel hederlig kabel.

Det man skal tenke på når man velger reisehøyttaler er først og fremst hvor man har tenkt å ta den med seg. Skal den bæres rundt i ryggsekken bør den være så liten som mulig, mens den kan være litt større om man har koffert eller bil. Det samme gjelder på hvilke steder man skal bruker den. Skal man bare ta den med mellom hjemmet og hytta er det greit med nettdrift, mens batteri er nødvendig dersom man vil kunne benytte den ute. Den må også tåle slitasje og en eller annen smell.

Til slutt – tenk på naboene. Det er ikke alle som vil høre på musikk, det være seg i parken, på stranden eller på balkongen. Iblant er det tross alt bedre med hodetelefoner.

Testkriterier
Vi ba produsentene om høyttalere beregnet på MP3-spillere og mobiltelefoner og som passet til å ta med utenfor hjemmet.  Dermed var et kompakt format et krav og batteridrift et definitivt pluss.  Mange av produsentene hadde ingen nye modeller av året, noe som begrenset utvalget til testen.  Det innebærer at siste års test i mange henseender fortsatt er aktuell, så vil du se et bredere utvalg kan du gå inn på her.Høyttalerne ble testet med en iPhone ladet med en spilleliste bestående av ukomprimert musikk i mange genrer.  Høytalernes konstruksjon og holdbarhet ble også bedømt i og med at de skal fraktes omkring og rasle rundt i vesken.  Vi så på funksjoner og tilkoblinger samt hvor enkle de var å bruke.  Til slutt ble de satt side om side for en lyttetest på normalt og høyt volum.  Karakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men en helhetsbedømning der vi også tar hensyn til prisen.

Produkter i testen

Oppsummering

Slipp fri musikken

Philips Fidelio DS3020

Lubben godlyd

Man blir like glad over det runde designet som man blir av lyden.

Bra lyd Lydkontroll med app
Ingen fjernkontroll Moderat batteritid

Sony RDP-M5iP

Større enn man tror

Ikke bare målene, men også lyden er større enn den beskjedne fronten antyder.

Klar lyd Bærehåndtak Rimelig
Få funksjoner Kort batteritid

Logitech Wireless speaker Z515

Flatt og tynt

Apparatets smidige format, men lite imponerende lyd gjør at overskriften passer til begge.

Trådløst fra datamaskiner og iPod Lett å pakke
Uengasjerende lyd

JBL On Stage Micro II

Tefat til lommen

Til tross for at den får plass i jakkelommen låter den betydelig større og spiller lenger en ventet.

Smidig format Menynavigering med fjernekontrollen
Batteriene lades ikke i apparatet Svingende lyd

Creative D100

Trådløst party

En skikkelig trådløs høyttaler med likeledes stor lyd til en betydelig lavere pris

Trådløs Bra batteritid Hyggelig bass
Kjedelig design Batteriene lades ikke i apparatet

Altec Lansing inMotion Classic

Praktisk reiseradio

Med et smart håndtak og full kontroll fra fjernkontrollen er inMotion en smidig reisekamerat.

FM-radio Menynavigering med fjernkontrollen
Skarp lyd Tomgangsstøy Kort batteritid

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.