Pioneer S-FS73A 5.1

Vil gi lyd i høyden

Disse høyttalerne forsøker å gi lyd i høyden med innebygde Atmos-kanaler. Det er ikke optimalt, og lyden generelt burde vært bedre.
Lyd & Bilde mener
Pioneers høyttalersystem kan sparke ganske greit fra seg i hjemmekinoen. Man får en viss følelse av høyde i lydbildet.
Atmos-løsningen er ikke optimal, det kan ikke måle seg med den ekte varen. Videre mangler det oppløsning, stemmeregisteret er innesluttet, og høyttalerne er avhengig av en receiver med god romkorreksjon for å fungere bra nok.
Spesifikasjoner
  • Pioneer S-FS73A
  • Type: 3-veis gulvstående høyttaler
  • Følsomhet: 86 dB / 4 ohm
  • Frekvensgang: 38-20.000 Hz (- 20 dB!)
  • Mål: 23,7 x 100,8 x 26,5 cm (B x H x D)
  • Pioneer S-71W
  • Basselement: 10”
  • Forsterker: 160 watt (RMS)
  • Priser:
  • Front: Pioneer S-FS73A                13.000 kr
  • Senter: Pioneer S-C73A               4.500 kr
  • Bak: Pioneer S-BS73A                  7.500 kr
  • Subwoofer: Pioneer S-71W          7.500 kr
  • Totalt:                                               32.500 kr
forfatter

Ikke alle vet det, men Pioneer står bak noen virkelig vellydende høyttalere. For eksempel high-end-høyttalerne S-1EX og S-3EX. Eller hva med de fantastisk vellydende – og grisedyre – TAD R1, som tok undertegnede til himmelriket da jeg testet dem tilbake i 2009.

 

De nevnte modellene er relevante i dette henseendet, da den nye 73A-serien vi tester her er utviklet av samme mann, nemlig høyttalerguru Andrew Jones. Forskjellen er at han denne gangen har hatt et langt lavere budsjett å jobbe ut ifra. Det, og at høyttalerne i modernismens navn har innebygd Atmos-kanal i front- og bakhøyttalerne, slik at man skal få en opplevelse av lyd i høyden, uten å måtte installere høyttalere i taket. Dette er med andre ord et rendyrket hjemmekinosystem.

 

For å få lyd i høyden sitter et koaksialt høyttalerelement – hvor diskanten sitter midt i mellomtonen – på toppen av både front- og bakhøyttalerne og peker skrått oppover. Dette er samme element som sitter på frontplaten, men spiller i stedet opp i taket, hvorpå lyden skal komme ned igjen på lytteren og dermed gi illusjonen av å ha høyttalere i taket. Det er imidlertid ingen isolasjon framfor Atmos-elementet som demper lyden forover, som gjør at lyd nødvendigvis også må lekke fremover. Spørsmålet er da hvor bra effekten blir, selv om Andrew Jones selv mener retningsbestemmelsen til et koaksialelement er optimalt for en slik løsning.

Også baghøjttalerne S-BS73A har Atmos-element på toppen af kabinettet. Foto: Pioneer

Middelmådig Atmos-effekt

Filmen Mad Max: Fury Road har et imponerende bra Atmos-lydspor. Spesielt åpningsscenen, hvor stemmen til Max brer seg utover i hele rommet og omringer oss. Lydeffekter fra nyhetsopplesninger og den hviskede stemmen fra ei jente panoreres rundt omkring, og når våre takmonterte MartinLogan Motion SLM får stå for de atmosfæriske effektene er det virkelig imponerende, med en stor boble av lyd.

 

At Pioneers innebygde Atmos-kanaler skal klare å gjøre det like bra som et par diskret monterte takhøyttalere, er ikke å forvente. Men selv om man jekker ned forventningene, får man ikke helt følelsen av Atmos. Joda, man merker at noe skjer, som man ikke får med standard høyttalere. Men det høres mer ut som en faseforskyvning av lydeffektene som skal i taket, mye av det samme man hører om man aktiverer lydmodusen Virtual Height på surroundreceiveren. Ikke noe som er verdt å betale veldig mye ekstra for. Det er verdt å merke seg at den virtuelle høydeeffekten blir bedre om man jobber litt med plasseringen av høyttalerne. Men skal man først ha Atmos, er det bedre å ta seg bryet med å faktisk montere høyttalere i taket.

 

Lyden ellers

Når det gjelder den øvrige kvaliteten på lydgjengivelsen biter vi oss merke i at høyttalerne tåler at man guffer opp en del, og med en saftig bass. De lar seg fint kontrollere av Pioneers egen SC-LX88 surroundreceiver (test kommer!). Men tonene i bassen er ganske udefinert. Subwooferen kunne godt vært litt strammere, spesielt på musikk. Pioneer var i forkant klare på at disse høyttalerne nok kunne ha godt av en enda bedre subwoofer, gjerne fra en tredjepart, men subwooferen er faktisk ikke det største problemet med dette oppsettet.

 

Høyttalerne lider av en ganske innestengt mellomtonegjengivelse, som gjør at stemmer ikke blir klare nok. Det gjelder både senterhøyttaleren på film, og fronthøyttalerne på musikk. Verken musikken eller filmlyden åpner seg helt, og det er også ganske grått i overtoneområdet.

 

Når receiveren får korrigere for høyttalernes matte og tamme klangkarakter, blir det straks åpnere. Det kan innimellom bli litt overdrevent i toppen, slikt skjer gjerne når receiveren må korrigere for mye. Men disse høyttalerne er avhengige av korreksjonen for å gi et åpent nok lydbilde.

 

Konklusjon

Med den nye 73A-serien har Pioneer satset på virtuelle høydekanaler med Atmos Elevation, og henvender seg dermed til hjemmekinoentusiaster som ikke ønsker å fysisk montere høyttalere i taket.

 

Det funker til en viss grad, men ikke nok til at vi helt ser at man bør bruke 12.000 kroner på fronthøyttalerne alene. For det er ikke i nærheten av ekte takhøyttalere, og lydkvaliteten i høyttalerne for øvrig er ikke god nok til å gi de store opplevelsene.

 

Lyden er ikke åpen nok, sangstemmer og dialoger blir litt mumlende, og tonene i bassområdet er ulne. Det finnes klart bedre og billigere høyttalere. For eksempel ved å bygge et surroundsystem med Tannoy Revolution XT 8F som fronthøyttalere, og som til 26.500 kroner uten subwoofer spiller ringer rundt Pioneer-høyttalerne.

 

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?

Også i denne testen:

Klipsch RP-280FA

Simulerer lyd i høyden

Innebygd Dolby Atmos – og masse krutt!

Her trøkker det på med full kontroll! Kraftige og fyldige dialoger, subwooferen smeller til, og høyttalersystemet er i det hele tatt en dynamisk kruttønne! Atmos-følelsen er bedre enn vi hadde trodd fra denne typen løsning.
Det er ikke det mest delikate lydbildet man får her, de som er fans av mer delikat musikk kan fort føle seg mishandlet. Atmos-løsningen er ikke like god som ekte takhøyttalere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.