Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Geneva Lab L og XL

Superlyd i én boks

Entusiasmen slukner ofte når man skrur opp lyden på designanlegg flest. Ytelsen står ikke alltid i stil til utseendet, men her er unntaket som bekrefter regelen.
Lyd & Bilde mener
Beste enboks-anlegget vi har hørt Enormt lydbilde, svært potent bass Detaljrikt og åpent lydbilde Flott konstruksjonskvalitet
Bare én linjeinngang Ingen RDS-infomasjon på radio
Spesifikasjoner

Geneva Lab XL

  • 100 W CD-receiver
  • iPod-dokking
  • Antenne- og linjeinngang
  • 55 x 61,3 x 37 cm
  • 15 995 kroner

Geneva Lab L

  • 50 W CD-receiver
  • iPod-dokking
  • Antenne- og linjeinngang
  • 44,8 x 29,1 x 36,5 cm
  • 7995 kroner

Hvis alle designanlegg hadde spilt musikk med samme innlevelse som designerne brukte når de skapte anleggene, ville vi alle hatt minst ett designanlegg. Men dessverre er vår erfaring at man kan få mye bedre lyd for pengene andre steder. Da sitter man igjen med én grunn for å bruke pengene på designanleggene: design for designens skyld.

En sjelden gang dukker det opp produkter som trosser alle konvensjoner. Geneva Labs er det ferskeste eksemplet. Et lite sveitsisk firma som knapt noen har hørt om. Og som har snudd opp ned på alle skrevne og uskrevne regler om alt-i-ett-anlegg. For i motsetning til hva man kan ledes til å tro ved å se på bildene, er disse anleggene mye mer enn iPod-høyttalere. Det største av anleggene, behørig kalt XL, er et fullblods stereoanlegg i én boks, med CD-spiller, radio, iPod-dokking og linjeinngang for separate lydkilder. Som det mindre anlegget kalt L for Large, trenger man bare å plugge i støpselet og en antenne, så har man lyd i heimen. Geneva Labs lager også et medium anlegg, M selvsagt, som er en bokhyllemodell uten innebygd iPod-dokking, men med tilhørende kabel for tilkobling til en iPod.

Tre i én
Utførelsen er upåklagelig. Alle anleggene leveres i skinnende pianolakk, i fargene rød, hvit eller sort. Fargene på fjernkontrollens knapper matcher kabinettet, som er satt sammen av tykke MDF-plater. Hele fronten er dekket av en metallgrill, som skjuler høyttalerelementene. På sett og vis kan man si at Geneva Lab har bygget inn to stereohøyttalere i ett kabinett, for de to kanalene er atskilt fysisk og elektronisk.

I XL, det største anlegget , drives høyttalerelementene av hver sin 100 W digitalforsterker fra D2Audio. Til sammen seks stykker. To 8-tommers subbasselementer, to 5,25-tommers bass/mellomtoneelementer, og til sist to 1-tommers diskantelementer. Det mindre anlegget kalt L, mangler de to 8-tommers subbasselementene, og de fire gjenstående elementene drives av en 50 watts forsterker for hver kanal.

De har begge den samme universaldokkingen for iPod under en luke på toppen, hvor iPoden til enhver tid lades. Den kan for øvrig styres med den medfølgende fjernkontrollen. Dokkingkontakten passer alle nyere iPoder med dokking, og det følger med sju adaptere til forskjellige iPoder, for optimal tilpasning i kontakten. Siden det ikke er noen DVD-spiller, eller videotilkobling på noen av anleggene, støtter de heller ikke video ut fra iPoder med video.

Annonse

En 3,5 m minijackkontakt plassert under lokket, foran dokkingkontakten, kan brukes dersom man ønsker å tilkoble en annen kilde som ikke passer i dokken.

XL og L kan utmerket godt settes på et møbel – modell L også i en hylle – men det finnes også tilpassede stativer i aluminium til begge anleggene. Dette koster 1595 kroner ekstra.

Annonse

Smittende engasjement
Røde lysdioder under grillen viser hvilken kilde man har valgt, og volum når man skrur opp eller ned lyden. Lyden er sjokkerende bra, spesielt for modell XL. Et anlegg som ikke bare er i stand til å rive ned alle fordommer man måtte ha mot fancy designanlegg, men som gjør det så overbevisende at man må klype seg i armen. Man kan regulere bass og diskant om ønskelig, men det er neppe nødvendig.

Selv om høyttalerelementene sitter tett sammen, er ikke et smalt stereoperspektiv det første man legger merke til. Geneva bruker noe de kaller EmbracingSound for å kompensere for at høyttalerne ikke står plassert fra hverandre. Derfor høres det ut som en vegg av lyd, selv fra det mindre anlegget. Men det man virkelig sjokkeres over, er særlig det store anleggets evne til å spille svinehøyt og samtidig klokkerent. Med en bassgjengivelse som blåser hybelkaniner gjennom nøkkelhull, og får glassruter til å knirke i karmene.

Helt ulikt alle forventninger for denne type anlegg. Et anlegg de fleste audiofile vil trekke på smilebåndet av, helt til musikken starter og fliret stivner til en grimase. Det mindre anlegget er omtrent halvparten så stort, og koster halvparten, men har likevel mange av XL-anleggets kvaliteter. Minus den samme dyptpløyende og brutale bassgjengivelsen. Begge anleggene overbeviser stort med et lydbilde som også er åpent. Rikt på detaljer, og forbausende nok også luftig nok til å få klassisk musikk til å høres levende ut.

Klangen fra radiomottakeren er kanskje ikke like overbevisende. Den trenger et sterkt signal for å levere stereolyd uten bakgrunnsstøy, men CD og MP3-filer av høy kvalitet sitter som en kule på Geneva-systemene. Ukomprimerte filer rett fra iPod classics dokkingkontakt, hadde den samme knallgode dynamiske kontrasten som CD-spilleren med spaltelading. Nøyaktig hvilke elementer som drives av digitalforsterkerne er uvisst, men etter vår test å dømme, må det være elementer av langt høyere kvalitet enn man ellers finner i anlegg i denne prisklassen.

Konklusjon
Kvalitet er nettopp det inntrykket man sitter igjen med. Med unntak for den ellers kule fjernkontrollen i plast, er hele systemet gjennomsyret av omtanken for brukere som ikke ønsker eller kan bruke mye av stuen på store stereoanlegg, men som ikke vil gi avkall på de samme musikkopplevelsene som et nøye sammensatt stereoanlegg kan gi.

Geneva Labs XL kan kanskje ikke overgå et slikt anlegg i ett og alt, men bekvemmeligheten av å ha alt på ett sted, uten å måtte kompromisse på lydkvaliteten, bør tiltale flere enn dem som lar seg lokke av designen alene. Det mindre anlegget gir mye av den samme ytelsen, men bygget i samme høye kvalitet, og med nesten samme ytelse, til halve prisen. Dette smaker litt av sensasjon.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.