At man som produsent kaller seg norsk eller skandinavisk, er ikke veldig spesielt. Det er mange kompetente utviklere på våre breddegrader. Det spesielle med Electrocompaniet, er at de ikke bare utvikler sine produkter i Norge. De er også 100 prosent produsert her til lands.
Utenfor Stavanger ligger et lite tettsted som heter Tau, og her ligger de supermoderne fabrikklokalene som produserer Electrocompaniet sine produkter. Mesteparten av produksjonen er helautomatisert, som gjør at man kan ha færre folk på arbeid, som igjen gjør at man klarer å holde seg konkurransedyktig mot andre som setter bort produksjonen til Kina eller andre asiatiske lavkostland.
Konkurrent til Sonos
EC Living-serien er Electrocompaniets trådløse multiromserie med høyttalere, forsterkere og strømmebokser. I utgangspunktet skulle produktene konkurrere i markedet hvor Sonos troner på toppen. Høyttaleren Tana SL-1 og slavehøyttaleren L-1 skulle være et mer vellydende alternativ til et par Sonos Play:5, til omtrent samme pris. Vi likte da også lyden svært godt da vi testet dette paret i 2017, og hadde egentlig bare litt å utsette på appstyringen.
Etter Electrocompaniet nylig blant annet har kommet seg etter en konkurs, har imidlertid fokuset skiftet.
– Hvorfor i alle dager skal vi konkurrere mot Sonos? spurte teknisk ansvarlig Volker Hunger retorisk, da jeg snakket med ham i forbindelse med lanseringen av arvtakerne Tana SL-2 og L-2. – Vi er Electrocompaniet! Vi har en stolt historie med high-end hi-fi, og da må dette gjenspeiles også i våre trådløse produkter.
Tana SL-1 og L-1 var testet mot sitt prissegment, rundt 10-11.000 kroner for et par. Til den prisen kunne man vanskelig bedt om bedre lyd. Men selv om lyden var veldig god, så kunne den blant annet trenge enda mer dynamikk for å være en virkelig god hi-fi-løsning. Når høyttalerne ble tvunget til å spille høyt, oppsto dessuten ofte uønskede resonanser i bassportene.
Bort med kompromissene
Electrocompaniet har denne gangen bestemt seg for å ikke prise seg mot Sonos og lignende, men i stedet lage de produkter som best mulig gjenspeiler deres krav til kvalitet. Man har dermed inngått færre kompromisser.
Bassrefleksporten er nå borte, erstattet med to passive slavebasser på hver side av kabinettet. Disse gjør i prinsippet det samme som en refleksport, ved å utligne under- og overtrykk som oppstår i kabinettet når høyttalerelementene slår inn og ut. Fordelen er at man eliminerer turbulensen og dermed forvrengningen som oppstår gjennom en port.
Kabinettene er også stivere enn hos forgjengeren, for å holde forvrengningen til et minimum.
Forsterkerdelen er også helt ny siden sist. Vi loves at forsterkerne har enda bedre kontroll. Den oppgitte effekten er den samme som tidligere, 150 watt Klasse AB i hver høyttaler. Dette i motsetning til billige Klasse D-forsterkere som sitter i typiske multiromshøyttalere. Electrocompaniet har i stedet trua på velprøvd, klassisk forsterkerteknologi.
Mobilappen er også ny siden sist. EC Play heter den nå, med et mer intuitivt grensesnitt enn den eldre EC Remote.
Sira: Mer bass!
Tana SL-2 og L-2 er laget for å kunne spille bra alene (du kan bare kjøpe SL-2 om du kun ønsker én høyttaler). Men om du legger til subwooferen Sira, så får du et ekstra fundament i dypbassregisteret og mer fysikk der nede. Det vil hjelpe stort, spesielt om du har en ganske stor stue. Sira har to aktive 7-tommere som spiller ut til hver sin side. I tillegg til å gi mer slagkraft enn ett enkelt element vil denne konfigurasjonen også kansellere ut forvrengninger i kabinettet. Et tredje basselement er rettet forover, dette er en passiv slave som utligner trykkforskjeller i kabinettet.
Spiller det meste
Enten du er Spotify- eller Tidal-bruker, AirPlay eller DLNA, så kan du spille musikken din gjennom Tana-høyttalerne. Favorittmusikken kan lagres direkte i appen, og det samme kan du gjøre med internettradiostasjoner. På plass er også AirPlay og dessuten Bluetooth, og med en fremtidig oppdatering skal både AirPlay 2 og innebygd Chromecast bli tilgjengelig.
En optisk digitalinngang sitter også på baksiden av SL-2, så høyttalerne kan ta over som lydformidler i TV-stuen.
Selv om høyttalerne støtter høyoppløst lyd, så støtter de ikke MQA, som gjør at du kun får CD-kvalitet når du strømmer fra Tidal.
Surround?
Selv om Electrocompaniet ikke har tenkt at du nødvendigvis skal bygge ut høyttalerne til hjemmekino, så er høyttalerne WiSA-kompatible, som er et trådløst system hvor multikanals hjemmekino er mulig. Og da i full oppløsning, inntil åtte kanaler.
Brukervennlig oppsett
Tana-høyttalerne har innebygd wi-fi, men første gang de kobles opp må SL-2 være tilkoblet med nettverkskabel. Når appen finner høyttalerne, kommer en lyd fra den ene, hvorpå du velger om den er høyre eller venstre. Dette gjentas med den andre. Har du koblet til en eller flere subwoofere, vil de også oppdages av appen på dette stadiet.
Etter tilkobling kan du velge å koble over til det trådløse nettverket. Så er det bare å velge musikktjenester du ønsker å bruke, og taste inn passordene respektivt.
Appstyringen er mer intuitiv enn før, og jeg liker at man ser størrelsen på bitstrømmen på skjermen. Bare vær oppmerksom på at du må sveipe opp for å få frem spaken som stiller lydnivået.
Jeg har ett hjertesukk når det gjelder brukervennligheten, og det er at det ikke finnes noen fysisk fjernkontroll. Skal man bruke Tana-høyttalerne med TV, må man dra frem mobiltelefonen hver gang man skal stille lydnivå, som blir tungvint. Og siden Tana ikke har IR-mottaker, men bruker Bluetooth, så er det ikke bare å programmere en fjernkontroll, eller lære opp TV-ens. Jeg håper derfor Electrocompaniet prioriterer å tilby en fjernkontroll på sikt.
Lyden av nye Tana
Lydmessig minner de nye Tana-høyttalerne om forgjengerne. De kjennetegnes av den fyldige, behagelige lyden og et meget godt stereoperspektiv. Samtidig er lyden enda bedre differensiert, og spesielt i bassregisteret som tidligere kunne bli litt maskert og tilslørt. Her kan vi først og fremst takke fravær av portresonans.
Bare hør på bassen på Auroras tolkning av Walking in the Air, med flott lyd i bassgitaren – og når orgelet kommer inn gir det et stabilt fundament. Dette er definitivt en forbedring.
Stereobredden er stor, lydlandskapet trekker seg utover, stemmen til Aurora er følsom. Og selv om den er ganske slank i utgangspunktet, er det en fylde og varme nedover som Sonos bare kan drømme om.
Hva med litt moderne reggae? Sangen Toast av Mikayla Simpson, bedre kjent som Koffee, har god tyngde til å være fra så små høyttalere, og igjen kommer stemmen svært godt ut av det. Det er rytmisk og saftig på én gang.
Med subwoofer
Ennå er ikke subwooferen Sira tilkoblet. Gjør det, og dypbassen kommer. Man kan selv stille delefrekvens og lydnivå her, det er bare å eksperimentere. Jeg fant at ved å dele for høyt (80-100 Hz) fikk bassrytmene mer trøkk, men det ble også en trøblete overgang mellom sub og høyttalere. Enkelte typer musikk fikk en veldig forsterkning rundt én bestemt bassfrekvens. Del for lavt, og suben gir ingen ekstra kraft til basstrommeslagene. For min del funket det best å dele ved 70 Hz og dra ned nivået på subwooferen til litt under midten. Da bidrar den til å gi musikken en stødig grunnmur, en svartere bakgrunn og rett og slett et større lydbilde hvor detaljene blir tydeligere. I tillegg får man litt ekstra drahjelp i bassrytmene.
Sira øker prislappen med 10.000 kroner. Det er en del, og selv om den bidrar godt til totalopplevelsen, så har den ikke mer å fare med enn en kablet subwoofer til halve prisen. Spesielt kraftmessig. Den er temmelig kompakt, og til tross for en forsterker som holder god kontroll, er det lite man får gjort med fysikkens lover. For eksempel gjør XTZ Cinema Sub 1 x 12 pinneved ut av Sira-suben.
Likevel er det noe med tonekvaliteten i bassregisteret som gjør at jeg liker Sira meget godt. Så er den trådløs, og funker sømløst i system med Tana. Du kan også pare så mange subber du ønsker til systemet, som gjør det svært fleksibelt.
Tana 2: Konklusjon
Electrocompaniet Tana 2 er enda mer brukervennlig enn sine forgjengere, og dessuten et godt et steg opp i lydkvalitet. Først og fremst låter det renere i bassen og mellomtonen som følge av at bassrefleksporten er erstattet med to passive radiatorelementer. Men den bedre forsterkeren har også sitt å si.
Med Tana SL-2 og L-2 har Electrocompaniet tatt et lydmessig steg opp fra Sonos-land, og gir nå ekte hi-fi-opplevelser. Slektskapen til produsentens dyrere produkter er åpenbar, og hvis du kan leve med at systemet har litt mindre kraft og dypbass enn for eksempel de dobbelt så dyre Bowers & Wilkins Formation Duo, så viker ikke Electrocompaniet veldig mye når vi snakker ren lytteglede.
Legg til subwooferen Sira L-2, og du får dypbassen og slagkraften i tillegg. Fortsatt et godt stykke under prisen til Formation Duo, og nå med heftigere bass.
Men vær så snill, gi oss en fjernkontroll!
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser