Amerikanske Earthquake, stasjonert i California, er kanskje best kjent blant bilstereoentusiaster. Produsenten lager nemlig dødelig fete subwoofere til bilen. Færre er kanskje klar over at Earthquake også lager tøffe høyttalere og subwoofere til stua, i tillegg til store effektforsterkere. Med Noireé-serien har Earthquake forsøkt å lage noe mer elegant enn vi er vant med fra den kanten. Vi snakker slanke høyttalere i en gjennomført utførelse i svart pianolakk. Med grillen på er dette temmelig lekre saker. Fjernes grillen, avsløres imidlertid et litt mer rånete ytre, med en rekke små, sølvgrå elementer av polypropylen. Både de gulvstående fronthøyttalerne og den overdimensjonerte senterhøyttaleren benytter seg av et passivt radiatorelement i stedet for trykkammer eller refleksport. Dette for å holde et jevnere trykk i høyttaleren, noe som kan gi en riktigere og flatere bassrespons.
Bakhøyttalerne er dipole, det vil si at de har et dobbelt sett elementer som spiller i motfase med hverandre. Dette gir et mer diffust lydbilde og kan ofte oppleves som mer luftig og storslagent i hjemmekinosammenheng.
Til tross for at fronthøyttalerne er ganske høye, har de ikke all verdens med dypbassrespons. På papiret står det at de går ned til 20 Hz, hvilket ikke kan være oppgitt med lineære målinger. Derfor er det naturlig å ha med en subwoofer, og valget er enkelt: Earthquake MKVI-15 er nemlig noe av det tøffeste vi har hørt av subwoofere til 15 000 kroner. Med en aktiv 15-tommer på en side og en passiv 15-tommer på den andre, sørger suben for en jevn bassrespons helt ned til under 20 Hz. Den 600 watts kraftige forsterkeren kommer dessuten godt med.
Lydkvaliteten
I stereo, og med subwooferen av, gjengis musikk med en stram og kontrollert gjengivelse. De gulvstående høyttalerne har god kontroll og utsøkt timing. Sangstemmer plasseres fint i midten av lydbildet, som har glimrende fokus.
Diskantgjengivelsen er litt måteholden, lydsignaturen heller mot det litt mørke. Vi kunne gjerne tenke oss litt mer skinn i toppen av overtonene når cymbaler, fioliner og triangler trakteres. Kvinnelige sangstemmer blir også litt mer lukket enn eksempelvis med System Audio Mantra 60, som har den samme snertne spillestilen, men med enda litt bedre oppløsning i toppen. I tillegg synes vi lydbildet er litt endimensjonalt.
Når subwooferen kobles inn, blir det andre boller. Den gjenskaper uanstrengt basstonene som låter amputeret med høyttalerne alene. Bassgitar og trommer som tidligere låt en anelse slanke, men likevel punchy, har nå en fylde og standhaftighet som vi slett ikke er vant med. Det er en sånn selvfølgelighet i basstonene at vi godtar alt som serveres mot oss. Dessuten gjør en dypere bass at diskantområdet oppleves som litt mer oppløst. Det svevende skinnet i toppen mangler fremdeles, men det blir ikke like påfallende.
Det er likevel på film i surround at vi måper av begeistring. Og med senter- og bakhøyttalerne koblet inn, er ikke lenger lydbildet snevert. Selv med en middels kraftig hjemmekinoforsterker som Onkyo TX-SR608 er det et sånt trøkk og engasjement at det forvandler stua til rene colosseum! Terminator 4 er et glimrende eksempel. Marcus Wright, alias Sam Worthington, går fortumlet i et landskap av ruiner. Han ser hva han tror er en mann et stykke unna og roper: ”Hey!” Det som viser seg å være en terminator skyter mot ham med et heftig automatvåpen. Det dundrer løs som vi aldri har opplevd fra denne filmen tidligere. Det rister i rommet. Kulene føles som om de kommer rett mot oss. Skulle tro sofaen hadde innlagt rumperister! Dette er så heftig, og så sant, at vi blir sittende å se resten av filmen.
Dialogene er store og pompøse, takket være den heftige senterhøyttaleren. På film tenker vi slett ikke over at de godt kunne hatt litt mer oppløsning, for det er noe annet, mye viktigere, som er på plass: dynamikk og timing! Høyttalerne følger lydsporet med lupe, her tas ingen myke snarveier. Og der hvor tidligere Earthquake-høyttalere vi husker å ha hørt har blitt litt skarpe, er det ikke spor av dette hos Platine Noireé. Og makan til subwoofer!
Konklusjon
Platine Noireé-serien fra amerikanske Earthquake er noe av det kuleste vi har hørt i sin prisklasse. Det funker fint på musikk i stereo, men er helt overlegent på film i surround! Med drahjelp i bassen fra subwooferen MKVI-15 kan det ikke bli feil. Her dundrer det løs, uten at det blir hardt. Sjeldent har actionfilm vært så underholdende!
Det er spesielt timing og dynamikk som gjør dette høyttalersystemet til svært spenstige greier. Oppløsningen er ikke all verdens, så hvis du kun hører på kvinnevokal og strengeinstrumenter, vil du nok kjenne savnet etter litt mer luft. Selv tenker vi ikke mye over dette, spesielt ikke med subwooferen koblet inn. Kompromisser må velges, og vi mener Earthquake har valgt helt rett.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser