• Lydtrykk: 98 dB (1 m)
  • Forsterkereffekt: 900 watt peak
  • Kabinettvolum: 3 liter
  • Vekt: 4,3 kg
  • Farge: Hvit
  • Web: audionord.se

Man kan lett avfeie Phantom Reactor som en pinglete liten designersak som kun egner seg til utstilling i et moteriktig hjem. Men Devialet står bak noen av de mest teknologisk avanserte hi-fi-produktene på markedet, og med den første Phantom-høyttaleren utfordret man hva vi trodde var mulig å klemme ut av lyd fra et lite høyttalerkabinett. Vi fikk hakeslepp av Silver Phantom, en kompakthøyttaler på 12 liter som spilte som en stor gulvhøyttaler – med ekte dypbass, og med høyere lydtrykk enn de fleste gulvhøyttalere spiller med en forsterker på over 100 watt. Så har da også Silver Phantom en peak-kraft på 3.000 watt pr. høyttaler! Dette blir dratt enda lenger med Gold Phantom, som øker med ytterligere 3 dB og med det nærmer seg nivå med å stå ganske nært scenen på rockekonsert. Så har Gold Phantom også en ganske annen prislapp: 26.000 kr pr. høyttaler.

Når vi så betrakter den vesle Phantom Reactor 900, så er den en dverg ved siden av sine allerede kompakte brødre. Kabinettvolumet er bare tre liter – en fjerdedel av Silver og Gold! På den lille plassen har man klart å dytte inn to 4,5 tommers basselementer med lang slaglengde og et mellomtone-/diskantelement i front. Altså en toveishøyttaler, der hvor storebrødrene er treveis, med et koaksialelement i front.

*NB! Vi kom opprinnelig til å skrive at Phantom Reactor er en treveiskonstruksjon med koaksialelement, dette er feil.*

Kabinettet huser også en forsterker på 900 watt! Om du synes dette er i overkant, finnes også en rimeligere Reactor 600 med dertil effekt. Den lille størrelsen til tross, høyttaleren skviser ut hele det hørbare frekvensområdet, helt ned til 25 Hz! Dette er dypt selv for en ekstern subwoofer, og bare mulig ved hjelp av sofistikert digitalteknikk på innsiden.

Sammenlignet med den opprinnelige Devialet Phantom har Phantom Reactor fire ganger mindre kabinettvolum. Foto: Devialet

Kontrollerer elementet

Elektronikken overvåker hele tiden høyttalerelementet, og hindrer det i å gå utover sin slaglengde. Det betyr at musikk med dyp og heftig bass gjengis som fra en stor høyttaler ved moderat lydnivå. Etter hvert som man guffer opp mer og mer, vil bassområdet holdes igjen relativt til de øvre frekvensene, for å gi høyttaleren spillerom til å guffe opp mer. Det vil med andre ord låte noe slankere når man spiller høyt, avhengig av hvor mye bass som ligger i innspillingen.

Trådløs musikkspilling

Mens de større Phantom-høyttalerne strømmer musikk via Devialets Spark-app, med et utvalg musikktjenester innebygd, så har Reactor ingen egen strømmeapp. Derimot har den innebygd Spotify Connect, som styres direkte fra mobilens Spotify-app. Man kan også spille musikk med tapsfri kvalitet via AirPlay for Apple-brukere og UPnP for Android-folket. Du kan alternativt bruke Bluetooth, da med komprimert lydkvalitet.

Det finnes bare én fysisk lydtilkobling, som er en kombinert optisk digitalinngang og 3,5 mm analoginngang. En Ethernet-kontakt er på plass, om du ønsker en mer stabil nettilkobling enn Wi-Fi.

Mono

I motsetning til de større modellene kan man ikke i testende stund koble to Phantom Reactor i stereo. Storebrødrene lenkes nemlig sammen takket være linken Conductor, som holder høyttalerne i synk, og som også gjør det mulig for flere høyttalere rundt i hjemmet å samspille. Med Reactor har man ønsket en enklere høyttaler å forholde seg til, og tatt bort hele Conductor-enheten. Det jobbes med å løse problematikken og rulle ut stereoparing og multirom-samspilling en gang i 2019. Dermed kan du kjøpe en Reactor nå og skaffe en til, når muligheten åpner seg for å koble to i stereo.

Ett basselement peker ut på hver sin side. Foto: Devialet

Hinsides lyd

Musikk fra iPhone er raskt oppe og går med AirPlay og Tidal som lydkilde. Android funker også fint, jeg brukte appen Mconnect som sendte musikk over UPnP. Bluetooth er uansett aller enklest, og lyden som da blir komprimert AAC lydformat er nesten like god.

Og for en lyd! Lily Allens Trigger Bang fra albumet No Shame har en heftig beat, og Lilys stemme låter svært luftig og gjennomsiktig. Dynamikken er eksemplarisk, med en glimrende snert i skarptromma, og klangen fra pianoet er naturlig og troverdig.

Og hør den bassen! Bassgitaren går like dypt som med mange gulvstående høyttalere. Den følger også bra med når man drar på litt, men som forventet flater den ut når man guffer på skikkelig. Dette er også svakheten til både Silver og Gold Phantom, og melder seg tydeligere med Reactor. Likevel er det meget imponerende hvor langt den holder følge, og jeg har definitivt hørt større høyttalere flate ut tidligere enn Reactor 900.

Hvis du hører mest på akustisk musikk, vise og jazz, får basselementet roe seg, og høyttaleren imponerer stort med Melody Gardots liveversjon av Our Love Is Easy. Bassgitaren puster, gitaren har flott dynamikk, og stemmen til Melody er klar som dagen. For moro skyld sammenlignet jeg med et par XTZ 99.25 Beryllium til 20.000 kroner, tilkoblet McIntosh MA7000. Selv om Phantom Reactor ikke har stereobredden, har den mye av det andre. Ikke helt samme luftighet helt i toppen, men mellomtoneområdet slår gnister.

Sammen med det trebeinte stativet er Phantom Reactor en nytelse for både øyne og ører. Foto: Devialet

Mye for én høyttaler?

Fjorten tusen kroner for én høyttaler ville vært mye, hvis man ikke tenkte over at dette er et komplett anlegg med alt man trenger, i en brukervennlig innpakning. Vi må likevel nevne KEF LSX, som til 12.000 kroner kan alt Phantom Reactor kan og litt til – riktignok med mindre kraft – og da får du to høyttalere og dermed et mye større lydbilde.

Når Devialet introduserer mulighet for paring i stereo, åpner det seg en ny verden for folk som ønsker et større lydbilde og er villige til å betale for det.

Devialet Phantom Reactor 900 låter spenstig, åpent og bra, og med en fabelaktig gjengivelse av bassen helt ned til der hvor flere ganske store gulvhøyttalere gir opp. Og det fra et kabinett på bare tre liter! Reactor 900 klarer et kunststykke vi ikke trodde var mulig. Joda, den flater gradvis ut i bunnen når man guffer opp, men du skal spille ganske høyt før det låter blodfattig i bassen.

Brukervennligheten er befriende enkel, likevel får man spilt av det aller meste. Synes du 900 blir dyr, koster den litt svakere Phantom 600 tre tusen mindre. Det kan bli fornuftig om man etter hvert ønsker to høyttalere i stereo. Som skal bli en mulighet 2. halvår 2019.

picture6 picture4
<
>

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.