Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Dali Epicon 2

Liten og lekker

Kan den lille stativhøyttaleren i Dalis nye Epicon-serie leve opp til sine storebrødre? Jo, den er sant nok ganske liten, men også knakende god.
Lyd & Bilde mener
Kjapp og dynamisk Kan spille lavt
Fysikken setter grenser
Spesifikasjoner
  • Bassrefleks stativhøyttalere
  • Frekvensområde: 47-30.000 Hz
  • Følsomhet: 87 dB
  • 29 mm soft tekstildome
  • 6 1/2” bass/mellomregister med trefibermembran
  • Mål: 386 x 214 x 366 mm (HxBxD)

Nylig har du kunnet lese testen av Dali Epicon 6, som Geir Nordby mer enn bare syntes om. Jeg har også hørt Epicon 6, imidlertid bare på demo, men er enig i at det er en spesielt spennende høyttaler både teknisk og ytelsesmessig. Og, jeg har også hørt den enda større Epicon 8, som for å si det enkelt har litt mer av alt – noe som ikke gjør den mindre spennende, men naturligvis også litt dyrere.

Men om man nå ikke har råd eller plass til disse store gulvhøyttalerne? Det er jo heller ikke alle som har et godt tilpasset rom å spille i. Her har også Dali en løsning i sin Epicon-serie. Epicon 2 er lillebroren, en stativhøyttaler med samme egenskaper, men som skiller seg litt ut fra sine større søsken.

Pent og godt utført
Kabinettet er i samme utsøkte utførelse som sine storebrødre. Penere og bedre utført kan det nok ikke blir til denne prisen. Kabinettet produseres i Kina, der man blant annet kan det med å lakke.

En av de første tingene man legger merke til er at Dalis egne stativ er veldig lave. Jeg spurte Lars Worre hos Dali, og han svarte at det er fordi man hos Dali mener at høyttalere normalt står på altfor høye stativ. Om man skal ha lydbildet i en realistisk høyde bør høyttaleren stå lavt, sier Lars. Det er bare når programmaterialet tilsier det, at lydbildet skal være høyt – men da skal det imidlertid også være så høyt som det er ment å være.

For å få høyttaleren i riktig høyde måtte Dali utvikle sine egne (elegante og smarte) stativ, som det forøvrig anbefales på det sterkeste til disse høyttalerne. Når jeg sitter i min lyttesofa er diskantene akkurat i ørehøyde, det pleier å være en god tommelregel for at det hele skal fungere. Det med lydbildets høyde stemmer også, etter min mening fungerer det hele akkurat som det var ment. Det som man rent visuelt legger merke til, som skiller lillebror fra resten av familien, er at Dali for en gang skyld ikke benytter seg av sin hybriddiskant (et bånd og en dome tweeter til sammen). Her har man valgt å bare benytte en dometweeter. Den bygger på den domen som sitter i hybriddiskanten og har blant annet fått utvidet frekvensområdet for å erstatte en del av det som båndet utfører.

Annonse

At man har valgt denne løsningen er blant annet for å kunne gjøre høyttaleren så fysisk liten som mulig. Hybriddiskanten krever plass! Domeløsningen har blitt meget vellykket med høy oppløsning og mengder med detaljer. Til tross for at det er en temmelig stor dome oppleves den likevel som meget transparent og reaksjonsvillig.

Bass/mellomregisterelementet er typisk for Dali med membran med trefiberinnslag. Man benytter dessuten Dalis nye og meget interessante SMC magnetsystem, hvor magneten bakes av et pulver som bærer en stor del av ansvaret for minimal forvrengning (noe som gir stor renhet i lyden) og en fantastisk kjapphet i elementet.

Annonse

Å spille lavt er en kunst
Epicon 2 er akkurat som sine storebrødre forferdelig kjapp og alert i sin spillestil. Det gir en stor fordel, kanskje spesielt for den som bor i leilighet og liker å spille sent på kveldene – den kan spille lavt! De aller fleste spiller det meste av sin musikk vesentlig lavere enn du hører på demos og utstillinger. Det er ofte et helt forsømt kriterium, men et som jeg alltid forsøker å ta med i min vurdering av hva en høyttaler kan prestere. Og Dali Epicon 2 hører absolutt til skaren som kan det med å spille lavt. Hva betyr det egentlig? Jo, ofte når du spiller lavt mister du så mye, at det stort sett bare blir stammen igjen av musikken. Det som setter farge, altså detaljer og dynamikk, glir ned i bakgrunnen og det hele blir gjerne litt sparsomt å lytte til. En høyttaler som kan spille lavt bevarer gnisten og livet i det du hører, slik at du får hele beholdningen av musikken selv når du sitter og lytter på sene kvelder når familien har gått og lagt seg.

Gammel musikk blir som ny
Kjapp og alert, skrev jeg. En stilart som etter min mening krever disse egenskapene er triojazz, som kan være noe av det mest irriterende å lytte til når gjengivelsen er litt seig. Jeg la på The Amazing Bud Powell, en fyr som låter fantastisk interessant når gjengivelsen kan speile det livet som finnes i innspillingen. Epicon 2 lykkes fortreffelig, jeg nøt i fulle drag av transientene i anslaget på tangentene og draget og den kjappe timingen i det inspirerende trommespillet. Spilt inn i 1958 – hva var det egentlig teknikerne kunne på den tiden som så sørgelig er glemt nå? Jo, mikrofonplassering kunne de tydeligvis.

Jeg spilte flere gamle innspillinger med mye musikk. Surrealistic Pillow med Jefferson Airplane (1967, remastret i 2003) var en overraskende åpenbaring av noe jeg egentlig ikke trodde kunne låte så bra via et par ganske små stativhøyttalere. Helheten i innspillingen opplevdes helt enkelt overraskende fin, det er en meget musikkfremmende gjengivelse vi bys på.

Man kan innvende at Epicon 2 er en del slankere i lyden enn sine brødre. Det er heller ikke så rart, fysikkens lover og så videre. Men, det er fint avstemt, og det er mer det at du skal lese det som at du får enda mer kropp når du går opp til gulvhøyttalerne. Det er ikke slik at du savner bass eller noe, med tanke på at det er en relativt liten toveis høyttaler får du et overraskende kraftig, potent og ikke minst stabilt lydbilde.

Lekker og lett
Dali Epicon 2 er en virkelig lekker høyttaler både visuelt og lydmessig. Det er en musikkformidler som er meget lett å leve med, og som kan kunsten å ikke bare spille høyt, men også kan gi en meget fin opplevelse på lavt volum.

Den kan fint også spille med relativt effektsvake forsterkere, til tross for en følsomhet på ”bare” 87 dB. Den har et virkelig snilt følsomhetsforløp og fasevinklene medfører ikke noen problemer, sier Lars Worre.

Det betyr at den burde kunne fungere fint i mange sammenheng og med ulike elektriske lekekamerater. Men, den kommer til å si ifra til deg om forsterkeren ikke er bra nok. Eller rettere sagt, du kommer ikke til å kunne utnytte høyttalerens store potensial om du ikke samtidig har elektronikk av klasse. Slik er det bare, like barn leker best.

Selv om det er en ”dyr” høyttaler, allting er relativt, gir Epicon 2 virkelig full valuta for pengene – og mer til. Prøvelytte!

Annonse

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
6 Comments

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.