Stort fyldig lydbilde Spiller høyt og dynamisk Solid bygget
Ingen USB-lading Beskjeden batteritid
  • Stereolyd
  • Ladbart batteri
  • Opp til sju timer spilletid
  • 3,5 mm lydinngang

De fleste bærbare høyttalere må være små for å være attraktive. Ellers blir de lite bærbare og hensikten er borte. Dessverre er det slik at smått ofte betyr smått med lyd. Unntakene finnes. Jawbone små trådløse og Ultimate Ears Boom er blant de hederlige, hvor lydkvaliteten er oppsiktsvekkende god. Boom er i tillegg sprutsikker og har hele 15 timer spilletid på en lading.

Bose Soundlink Mini er ikke sprutsikker, og spiller maks i sju timer. Dessuten er den relativt tung med 670 gram fordelt på beskjedne180 x 58 x 51 mm. Men du verden som den spiller!

Grunnen til vekten er Bose ønske om å lage høyttaleren bedre enn andre trådløs Bluetooth-høyttalere. Derfor har den blant annet to elementer for hver kanal, plassert ytterst på hver siden av fronten. I tillegg har den to passive elementer, et foran og et bak, som brukes til bass. Alt er lekkert pakket inn i lettmetall og kvalitetsfølelsen er upåklagelig.

Først blir man slått av hvor høyt den spiller. Guffer man på er det bare å holde seg for ørene. Ok, den spiller ikke overveldende i bassen, selv om den har godt med trøkk for en så liten høyttaler. Men den lyder klart og balansert, selv ved friskt pådrag på volumkontrollen. Lydbildet er forbausende stort og fyldig. Stereoperspektivet er ikke så bredt som det kan bli med to parede UE Boom, men Soundlink Mini leverer et større og dypere lydbilde enn en UE Boom gjør. Vokaler og instrumenter som residerer i mellomtonen er klokkeklare. Selv om det ikke akkurat spruter av diskanten, er den behagelig til stede, og innenfor rekkevidden av bassen, er det god kontroll på rytmen og dynamikken blant laver toner.

Soundlink Mini lades enten med en medfølgende ladekrybbe, som den kan residere i hjemme eller på kontoret, og alltid stå på lading klar til å tas med ut. Laderen kan også lade høyttaleren direkte, uten ladekrybben, og det er mulig å koble til en lydkilde med en 2,5 mm minijackkabel.

Den lader ikke via mini USB-porten. Som JBL Charge. Den er der kun for oppdatering av fastvare, og den har ikke håndfri mikrofon med høyttalende funksjon. I tilfelle noen ringer mens du spiller musikk.

Men det tilgir vi glatt når det lyder som her. Man kan få det samme store lydbildet i mye større høyttalere, men ingen av de små bærbare spiller så dynamisk og engasjerende som Bose Soundlink Mini. Ingen er like flott laget heller, her er det metall som dominerer. Ikke hardplast. Vel verdt pengene.

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.