• Lydtrykk: 103 dB (1 m, peak 109 dB)
  • Elementer: 3 x 2,25» diskanter, 1 x 6” bass
  • Lydkilder: BT 4.2, Aux, 2 x mikrofon
  • Batteritid: 11 timer
  • Mål/vekt: 33 x 24,1 x 28,6 cm / 7 kg
  • Web: bose.no

Bose S1 Pro ser ut som en liten scenemonitor med bærehåndtak. Den har innebygd batteri og trådløs Bluetooth, og bør således være et underholdende reisefølge – selv om den ikke får plass i håndbagasjen. Har du to, blir det enda morsommere, da de kan kobles i stereo. Du kan også koble en hel bråte med S1 Pro sammen i partymodus.

Det er bare en del av historien. S1 Pro har nemlig også to mikrofoninnganger. Plugg i en sangmikrofon og en gitar, og du er oppe og går. Var det noen som sa karaoke?

To mikrofoninnganger godtar både 6,3 mm jack og XLR. Du kan stille både bass, diskant og etterklang, i tillegg til lydnivå. Foto: Bose

Lydkvalitet

Høyttaleren justerer automatisk bassen etter plassering: loddrett, vannrett eller tiltet oppover. Vannrett og bakoverlent låter bassen renest.

S1 Pro får frem rytmene i Janelle Monáes rytmiske RnB-ballade I Like That, med bra energi i den viktige mellombassen. Rytmene markeres bra, selv om bassgitaren ikke er helt lineær. Høyttaleren låter mer grovkornet enn ”ekte” hi-fi-høyttalere, men til gjengjeld evner den det viktigste; nemlig å underholde. Det låter aldri hardt og ubehagelig, selv når man drar opp så høyt at høyttaleren mister kontroll på dynamikken. Partyhøyttaleren Soundboks 2 kan spille en god del høyere enn Bose S1 Pro, men med en mye mer skjærende diskant. Personlig ville jeg heller hatt Bose, som dessuten er rimeligere. Derimot finnes det flere som slår Bose på lydkvalitet. For eksempel Monster Superstar Blaster til 4.000 kroner og faktisk også Harman Kardon Go+Play til 2.500 kroner.

Så til esset i ermet: mikrofoninngangene. Dette er den første gangen jeg har tatt med kassegitaren på kontoret, og jeg må si S1 Pro funker overraskende bra til formålet. Gitaren låter fyldig og klangrikt, og med bra snert i strengeanslagene. Den innebygde etterklangen låter fint, og med EQ-en får man fjernet grøtete og overdreven bass. Og best av alt: mikrofoninngangene funker sammen med Bluetooth-tilkoblingen, så man kan spille og synge med musikken. En ekte karaokehøyttaler, med andre ord!

Hvis du ønsker en bærbar, trådløs og kraftig høyttaler, som også lar deg koble inn en sangmikrofon og gitar, så er Bose S1 Pro midt i blinken.

Med innspilt musikk er den høylytt nok til å få frem stemningen, med fyldig bass som sparker bra. Selv om den ikke har noe å stille opp med mot skikkelige hi-fi-høyttalere i ren lydkvalitet, og dynamikken kunne vært bedre, låter den rundt og behagelig og samtidig klart nok. Mange andre høyttalere som er laget for å spille høyt, låter vesentlig mer skjærende i ørene.

Mikrofoninngangene er et fint pluss, og de funker etter formålet. Her kan du med andre ord både spille opp til fest, og bli kongen av nachspielet med Stairway to Heaven på kassegitaren.

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.