• Basselement: 2 x 4”
  • Slavebasser: 2 x 6,5”
  • Frekvensområde: 35 Hz–20 kHz
  • Tilkoblinger: Wifi, BT 5.0, RCA, Aux
  • Mål: 29 x 39 x 15 cm
  • Web: audiopro.com

Når man sier Audio Pro til yngre personer, tenker de umiddelbart på de populære trådløse Addon-høyttalerne. Men de har faktisk bygget høyttalere siden 1978. De gjorde mye for å krympe størrelsen på subwoofere og for å få bedre bass i bokhyllehøyttalere. På 90-tallet var nok gulvhøyttaleren Black Diamond den mest kjente. På 2000-tallet kom den pene ministereoen Stereo One, som viste at man begynte å følge trendene.

Det siste desenniet har man fremgangsrikt endret fokus til digital lyd. Min første test av «iPod-høyttalere», som vi kalte det i 2007, var med Audio Pro Porto som fikk utmerkelsen «anbefalt». I 2011 begynte man å eksperimentere med trådløse høyttalere, blant annet de spennende Audio Pro Living LV3. I 2013 kom de trådløse Addon-høyttalerne, som siden den gang har klart seg fenomenalt bra i våre tester. Og som i det siste også har fått multirom-funksjonalitet.

De siste årene virker det som om audio Pro har fått en ny tenning. Først kom man overraskende med den massive Audio Pro Drumfire, som slo Marshall på deres hjemmebane. Og nå senest kom plutselig Audio Pro A10, som ikke bare hadde stemmeassistent, men også et nytt innredningsvennlig utseende. Og nå i tide til 40-årsjubileet den helt annerledes luksushøyttaleren Audio Pro A40. Så langt fra en trøtt gubbe man kan tenke seg.

Utseende og konstruksjon

Med A40 har Audio Pro kastet ut kalkyler, og bestemt seg for å bare gjøre alt så bra som mulig. Intet morsomt utseende som på Addon-høyttalerne. Nei, her er det en skulpturell, nesten finmeislet firkantet form som kommer til å se like bra ut om ti år. Rundt den en kraftig aluminiumsramme som gir inntrykk av kraft. Og alt kledd i sobert grått stoff som man kan bytte til den andre nyansen inkludert i esken. Det blir ikke mindre eksklusivt av det lille skiltet på baksiden, som viser hvilket av de tusen eksemplarene du har lykkes med å komme over.

Tilkobling og funksjoner

Gjemt i bunnen finner vi Analoge RCA- og AUX-tilkoblinger for den som vil koble inn eksterne lydkilder. På rammens topp sitter diskrete knapper for å styre avspilling, tilkobling av trådløse kilder, justere volumet og velge kilde. Her finnes også fem knapper for hurtigvalg av strømmende radiostasjoner eller spillelister fra musikktjenester. Det finnes både praktiske Spotify Connect eller direktestrømmende Airplay om man har iPhone.

På den kraftige aluminiumsrammen sitter alle kontroller man har behov for. (Foto: Audio Pro)

Det meste kan naturligvis styres fra mobilen, og alle innstillingene utføres fra Audio Pro-appen. Alt fra installasjonen i det trådløse nettverket og oppdateringer av programvaren til valg av musikktjenester og tonekontroll. Eller å koble to stykker til stereopar, om man har råd, eller gruppere flere høyttalere som står i andre rom. A40 er nemlig, naturligvis, kompatibel med Audio Pros multiromhøyttalere.

Lydkvaliteten

Når man begynner å lytte, forstår man hvor pengene har gått. A40 må være Audio Pros mest vellydende høyttaler i størrelsesklassen. Det har ikke blitt spart på noe når det gjelder valg av elementer, konstruksjonen av kabinettet eller DSP-kontrollen. Det er en slik høyttaler som får en til å glemme alle forsøk på å høre hvordan den låter, for man dras i stedet inn i musikken. Det finnes nemlig ingen ting som distraherer fra musikkopplevelsen. Akkurat som det skal være.

Med påkostede diskanter og skikkelige slavebasser er det ikke rart at det låter bra. (Foto: Audio Pro)

For å få litt perspektiv lyttet jeg på den side om side med vinneren av vår test av påkostede trådløse høyttalere, Dynaudio Music 5. Takket være flere elementer har Dynaudio en mer åpen lyd, og det føles som om de går dypere i bassen. A40 har en mer direkte lyd og en mer kraftfull, kontrollert bass. Den lykkes også med å beholde små detaljer i musikken, selv når Portishead braker på som verst i All mine. Jeg rykket faktisk til da jeg hørte nye ting i melodier jeg har lyttet til mange ganger på Addon T10.

Audio Pro feirer 40 år som høyttalerprodusent med å slippe den eksklusive jubileumsmodellen A40. Og de har ikke spart på noe. Designen er helt annerledes enn de øvrige modellene, og er så skulpturell at den kommer til å holde i mange år fremover. Rammen er i kraftig aluminium, og det fine stoffet er utskiftbart. Nøyer man seg ikke med å strømme musikk fra mobilen, finnes også analoge tilkoblinger for eksterne kilder. Men det er i valget av komponenter, konstruksjonen av kabinettet og trimmingen av lyden de har slått på stortrommen. Audio Pro A40 låter nemlig sensasjonelt bra. Om man har råd og lykkes komme over et eksemplar, er det ingen ting å lure på.

picture4
<
>
(Foto: Audio Pro)

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.