Astri Audio Aries A2

Italiensk håndverk

Astri Audio lager sine høyttalere for hånd, og utførelsen er like lekker som lyden. Hvis man aksepterer at de ikke spiller veldig høyt eller går særlig dypt i bassen, og egner seg bedre til visesang enn heavy metal. Der mellomtonen er viktigst, får man her en velspillende og balansert bokhyllehøyttaler.
Nydelig mellomtone Balansert og varm klang Godt håndverk
Begrenset lydtrykk Avslappet diskant Ingen dypbass
  • 11,8 cm basselement
  • 20 mm diskantelement
  • 8 ohm/87 dB
  • 23 x 14 x 19 cm
  • Pris: 5.999 kr

Man er unnskyldt for aldri å ha hørt om Astri Audio. Høyttalerne som håndlages i Italia, er alle som en, slanke, tiltalende og laget for å ta seg pent ut i rommet. Aries 2 er den minste av alle modellene Astri Audio lager, som spenner fra 6.000 kroner for de små høyttalerne vi tester her, til 112.000 kroner for de gulvstående Cignus C3.

Aries 2 er de aller minste høyttalerne Alberto Sabbatini lager for Astri Audio. De er bare 23 cm høye og 19 cm dype, og går fint inn i de fleste bokhyller. Høyttalerne finnes i hvitt eller sort, og bruker et 11,8 cm stort basselement, flankert av en 20 mm diskant. Med bassrefleksporten på fremsiden, i stedet for bak, har man flere plasseringsmuligheter. En veggbrakett, hylle eller bokhylle, bør derfor fungere bra som hjem for de små høyttalerne, om man har plassproblemer.

I følge produsenten rekker de små A2-ene ned til 68 Hz, som slett ikke er verst for en så liten høyttaler. Med 8 ohms belastningsimpedans og 87 dB følsomhet, er de relativt enkle å drive for, for eksempel en liten NAD-forsterker, eller et mikroanlegg, som trenger bedre høyttalere.

Mykt og behagelig
Fysikkens lover lar seg ikke lure, og det er selvsagt begrenset hvor høyt små høyttalere kan spille, og hvor dypt de rekker i bassen. Tilstrekkelig er et ord som la seg på minnet, etter testingen av A2. De rekker naturligvis ikke særlig dypt i bassen, men fikk både Leonhard Cohens bassrøst og kontrabasser meget godt frem i lydbildet. Vokaler er i det hele tatt stjernenummeret til disse småtassene. Og kvinnevokal låter like ufarget og naturlig som mannlige vokalister gjør, gjennom de godt balanserte elementene i Sabbatinis konstruksjon.

At de ikke spiller veldig høyt plager neppe de fleste som er i målgruppen for en såpass liten høyttaler. Med akustisk musikk, kammermusikk, jazz, pop og rock som ikke er alt for komplekst, gir de lytteren et ryddig og behagelig lydbilde. Hvor mellomtonen står i fokus. Her er det god oppløsning og detaljgjengivelse, men oppover i frekvens og i diskanten, er det mer avslappet og på grensen til for dempet. Noe som ikke bringer frem alle overtoner like godt som man kunne ønsket.

I den andre enden er bassen behersket, men presis og kontant. Noen egentlig dypbass finnes ikke, men det er ikke veldig kritisk, siden bassgjengivelsen gjør en relativt  god jobb med å overbevise oss om størrelsen både på trommer, konsertflygler og kontrabasser. Stereoperspektivet er fremragende, og sammen med den klare mellomtonen, kan de små A2-ene tidvis briljere på musikk hvor vokalen står i sentrum.

De er ikke uten konkurranse i samme prisklasse. Et par Dynaudio DM 2/6 vil spille med større friskhet og har bedre oppløsning, men har mye kjipere vinyltrukket utførelse. De små Sonus faber Toy ligger nærmere A2, også kvalitetsmessig, mens et par Dali Fazon SAT for mange vil være et foretrukket valg. Hvis man ønsker å henge dem på veggen. De har nemlig integrert fot/veggbrakett.

Astri Audio Aries 2 ga mersmak. Tross sine små mangler, er de lekre småhøyttalerne et interessant alternativ til de mer etablerte konkurrentene i markedet. Hvis man aksepterer at de ikke spiller veldig høyt, går dypt i bassen og egner seg bedre til musikk hvor mellomtonen er viktigst, får man en velspillende og balansert bokhyllehøyttaler i Aries 2.

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.