annonse
annonse

Adam Audio GTC surroundhøyttalere

Raffinert råskap

Adam Audios GTC-serie er noe så sjeldent som kinohøyttalere med hi-fi egenskaper!

Pluss
GTC-høyttalerne kjennetegnes av en svært utstrakt og finkornet diskantgjengivelse, som er gull verdt for kresne hjemmekinogjengere. Lyden er like klokkeklar enten man vil spille på behagelig ”kosevolum” eller referansenivå. Realismen er til å ta og føle på – her får skuespillerne en nærmest ”live” tilstedeværelse i rommet!
Minus
Adam-høyttalerne krever litt oppmerksomhet under installasjon og oppsett for å yte sitt aller beste. Subwooferen er litt tam og sivilisert sammenlignet med de tøffeste utfordrerne i prisklassen.

Alle som er litt over middels interessert i hjemmekino drømmer om å bygge sitt eget kinorom. Og for mange starter kinobyggingen med å jakte på de riktige høyttalerne. Siden du behøver minimum fem eller flere for surround, utgjør høyttalerne som regel også den dyreste delen av kinobudsjettet, med mindre du knuser sparegrisen for å kjøpe en 4K-projektor.

Hvorfor dette fokuset på høyttalere? Vel, filmlyd stiller ofte tøffere krav til lydutstyret enn vanlig musikklytting. Du vil helst skvette litt i stolen når Kevin Costner løsner seksløperen i Open Range, eller når kanonkulene flerrer hull gjennom skipsskroget i Master & Commander. Dette krever høyttalere som kan spille både høyt og rent på samme tid. Dessverre er det slett ikke alle tradisjonelle ”hi-fi” høyttalere som er like komfortable med dette.

En utfordring med vanlige hi-fi høyttalere er at de er laget for å passe inn i de tusen hjem. Mye av ressursene som kunne vært brukt på lyden, går derfor med til å gi dem en ”stuevennlig” innpakning. Og jo mer kompromissløs lyden blir, jo mer påkostet blir også den utvendige kosmetikken. Ingen grunn til å klandre høyttalerprodusentene for det: Stuehøyttalere må ha en design og formfaktor som tiltaler folk flest. Men i et mørklagt kinorom er det jo kun lyden som teller…

Akkurat dette ser Adam Audio ut til å ha skjønt. Den tyske høyttalerprodusenten tilbyr nemlig en serie med store, dedikerte kinohøyttalere hvor kosmetikken er holdt til et minimum, til fordel for høyest mulig ytelse.

 

AdamAudio_GTC_sammen
Tilpasningsdyktige: Adam-høyttalerne kommer med utskiftbare fronter hvor diskant/mellomtone og basselementer kan vris eller bytte plass med hverandre.

 

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

 

Studiohøyttalere til hjemmebruk
Adam Audio er et hittil ganske ubeskrevet merke her hjemme, men de er et respektert merke i profesjonelle kretser, spesielt kjent for sine studiohøyttalere som rangerer fra små nærfeltsmonitorer til enorme fullfrekvens hovedmonitorer. Mang en kjent musikkproduksjon er mikset eller mastret på en Adam-monitor, som gjerne nevnes i samme åndedrag som Dynaudio og Focal. Slett ikke verst for en produsent som akkurat har rundet 15 år!

De siste årene har Adam siktet seg inn mot hjemmemarkedet, og tilbyr nå alt fra små kompakthøyttalere til store gulvhøyttalere. Blant de ferskeste modellene finner vi installasjonsserien GTC. Forkortelsen står for Grand Theatre Components eller grandiose kinohøyttalere, noe som viser seg å være en ganske passende beskrivelse.

 

AdamAudio-GTC55_frontAdamAudio-GTC77_bak

AdamAudio-GTC77

 

AdamAudio-GTC55_bak AdamAudio-GTC55AdamAudio-GTC77_front

 

GTC-77 og 55
GTC-serien består av tre ulike passive høyttalermodeller pluss en aktiv subwoofer, som alle er beregnet på fast installasjon. Testoppsettet vi fikk levert er en 5.1 løsning bestående av tre identiske GTC-77, som er den mellomste høyttaleren i serien, kombinert med minstemann GTC-55 bak som surroundhøyttalere, pluss en 12” subwoofer.

Nesten samtlige Adam-høyttalerne benytter en diskant flere sikkert vil dra kjensel på:

Diskanten som Adam kaller X-ART (eXtended Accellerated Ribbon Technology) ligner mye på JET-diskanten fra Elac. De to produsentene tilbyr hver sin variant av den berømte Air Motion Transformer bånddiskanten, som ble utviklet av Dr. Oskar Heil en gang på 70-tallet. Patentet består av en tynn, sammenbrettet metallfolie som utvider og sammentrekker seg i takt med musikksignalet, og er kjent for å gi en svært utstrakt og finkornet diskantgjengivelse.

GTC-høyttalerne er klanglig matchet, og man står fritt til å kombinere dem slik man ønsker. Størrelsen på fronthøyttaleren bør imidlertid velges ut fra ønsket lydtrykk: I små rom kan man greie seg med GTC-55 rund baut, mens det for større kinorom med flere seterader og/eller med større avstand til skjermen kan være lurt å velge GTC-77 eller GTC-88.

 

Dynamisk diskantløsning
Når vi snakker om hjemmekinolyd, går tankene ofte først til jordskjelvlignende dypbass. Og ja – det er for all del moro når gulvplankene klaprer i kor hver gang eksplosjonene går over skjermen. Men filmlyd er faktisk ikke ”all about that bass”. Diskant og mellomtoneelementene spiller også en viktig rolle når det gjelder å ivareta ren lyd på høyt volum, fordi det er her man oftest hører forvrengningen først. Vanlige diskantdomer er ganske ineffektive, og har problemer med å gjengi høye nok lydtrykk. Derfor er det ikke uvanlig å se to, tre eller sågar fire domediskanter i høyttalere laget for hjemmekino, med mindre de benytter hornlading.

I dette tilfellet har Adam-høyttalerne en stor fordel med sine X-ART båndelementer. Den har nemlig et langt større membranareal enn tradisjonelle domer, og  kan spille langt høyere uten oppbrytninger og dynamiske begrensninger. Kombinert med dedikert mellomtone og basselement i GTC-77, gir det gode forutsetninger for å takle alt av filmlyd, selv når høyttalerne settes til ”Large” i oppsettmenyen.

 

Filmlyd
Vi startet med den nye Transformers: Age of Extinction på Blu-ray. Filmen har ikke nødvendigvis verdens beste manus, men at lydteknikerne har gjort en glimrende jobb med effektene er sikkert og visst! Den heseblesende handlingen setter selv våre Procella høyttalere på en tøff prøve, men GTC-77 og kompani viser seg å takle utfordringene like bra som de svenske referansene, i noen tilfeller faktisk bedre.

Adam-høyttalerne kjennetegnes av både raffinement og råskap. De har en distinkt evne til å gå fra en malende katt til brølende løve på brøkdelen av et sekund! Først lar vi oss besnære av hvordan de gjengir fintfølende detaljer som romklang, toneleie på stemmer, atmosfære, musikk og stemningsskapende lyder. I neste øyeblikk kliner høyttalerne til med et inferno av dynamiske lydeffekter. Lyden av stål mot stål skjærer gjennom luften, og betongen knaser i tusen biter når enorme Autobot og Decepticon-roboter gyver løs på hverandre. Alt kommer like usminket og uforvrengt ut av GTC-høyttalerne,  – selv lyden av knusende glass får den rette sprø og saftige karakteren, uten at det låter skarpt eller ubehagelig.

Adam-settet bruker tre identiske høyttalere foran, og for GTC-77 sitt vedkommende innebærer det en veldimensjonert senterkanal. Svært mye av handlingen på skjermen gjengis her, inkludert dialogen, og høyttaleren takler strabasene på en forbilledlig bra måte. Mark Wahlbergs stemme kommer ut og frem, med skikkelig brystklang!

Gjengivelsen av dialog er blant de beste vi har hørt. Klarheten og oppløsningen minner om det vi erfarte under testingen av Elacs rimelige 190-serie i fem kanaler, bare ispedd en god porsjon testosteron.

Vi skifter til musikk i multikanal, nærmere bestemt den nye Magnificat fra norske 2L. Nidarosdomens jentekor og TrondheimSolistene har spilt inn en deilig plate med følsom vokal og masse klang og dybde. Adam-høyttalerne tar med seg den presise og usminkede gjengivelsen fra film over til musikk, med utsøkt gjengivelse av overtoner og romklang. Her kommer også mellomtonen til sin rett, og holder godt følge med den spenstige diskantgjengivelsen. Den unisone, tredimensjonale lyden fra multikanal surround går utenpå det man kan oppleve med samme plate i stereo, selv med et anlegg i high-end klassen.

 

AdamAudio-gtc-sub_bak AdamAudio-gtc-sub AdamAudio-gtc-sub_front

 

 

GTC Sub
Subwooferen i GTC-systemet fremstår rask og presis nok til å følge høyttalerne på en bra måte. Bassgjengivelsen er både stram og vektfull, og bygger oppunder handlingen med et solid fundament. Mange kinoentusiaster vil nok likevel savne litt ekstra ”bulder og brak” i de tøffeste actionscenene, og det er her vi merker størst forskjell mot vårt Procella-system, som bruker en stor og kraftig sub med doble 15” basser. GTC-suben blir mer sivilisert, den går ikke like dypt, og mangler litt skyv i de laveste frekvensene ned mot 20 Hz. I tillegg klynker den litt når vi drar på med de aller tøffeste actionscenene. Adam har altså ikke greid å opphevde de fysiske lover, og kommer litt til kort mot større og kraftigere subwoofere som Kreisel DXD-12012. Her må man ta med i beregningen at dette er en kompakt subwoofer beregnet på veggmontering. Løsningen for de med ekstra basskrav kan være å bruke en eller flere slike subwoofere montert i en baffelvegg (som vil gi en ”boost” i bassnivået), kombinert med ekstra subwoofer ute i rommet.

 

Forsterkere og plassering
Lytteprøvene levner ingen tvil om at dette er svært potente høyttalere, men de krever litt jobb med plasseringen for å vise seg fra sin beste side. Den spesielle foliediskanten har en relativt snever vertikal spredning, derfor er det viktig at høyttalerne plasseres med diskanten så nær ørehøyde som mulig, og vinkles mot lytteposisjon.

Av naturlige grunner hadde vi ikke mulighet til å bygge en ny baffelvegg og montere høyttalerne i, men vi har også hørt GTC-høyttalerne i en slik installasjon hos den norske importøren. Montering i baffelvegg bak et lerret gir enda bedre kobling til handlingen på skjermen, samtidig som panoreringen fra side til side blir mer sømløs.

Adam-høyttalerne fremstår meget effektive og krever ingen monsterforsterker. Likevel er det en fordel med en toppklasse receiver for å yte lydkvaliteten full rettferdighet. Vi fikk gode resultater med Pioneer SC-LX88 som allerede sto på testbenken.

 

Konklusjon
Høyttalerne fra Adam imponerer med klokkeklar og finkornet lyd kombinert med saftige dynamiske muskler når lydsporet krever det. Med tre ulike høyttalerstørrelser er GTC-serien et perfekt ”byggekloss” system for deg som er på jakt etter musikalske kinohøyttalere med færrest mulig kompromisser, uten at prisen fyker til himmels. Dette låter som ekte kino!

 

AdamAudioGTC_sub

 

Installasjonshøyttalere
Adam Audio GTC er spesielt tilpasset for å kunne monteres bak et akustisk transparent lerret, eller innmontert i vegg. Det dreier seg likevel ikke om vanlige ”in-wall” høyttalere i tradisjonell forstand: GTC-høyttalerne kommer uten monteringsramme, og er dessuten for dype til å passe inn i vanlige lettvegger. I stedet anbefales det å bygge en såkalt baffelvegg, en ny, falsk vegg som rommer både fronthøyttalere og subwoofere. GTC-serien er velegnet for dette da alle høyttalerne har samme dybdemål på 32 centimeter.GTC-serien kommer også med flere tilpasningsmuligheter. De større modellene i serien; GTC-77 og GTC-88, kan frontplaten for diskant og mellomtone dreies for vertikal eller horisontal plassering, eller bytte plass med et av basselementene dersom høyden tilsier det. Slik kan plasseringen av diskant og mellomtone optimaliseres i forhold til lytteposisjon.Når vi pakket opp GTC-høyttalerne ble det raskt klart at dette er høyttalere som primært er laget for å høres, ikke synes. De store kabinettene har en standard matt vinylfinish og ser ikke så imponerende ut ved første øyekast. Men fraværet av blank pianolakk understreker bare at pengene er brukt der de teller mest for lyden sin del. Høyttalerelementene er av god kvalitet, og kabinettene virker solide, med tykke frontplater og ekstra avstivninger innvendig. På baksiden sitter skikkelige WBT høyttalerterminaler som tar imot bananplugger, spader eller avisolert kabel av skikkelig dimensjon. Dog kun med singel-wiring.

 

 

 

Alle som er litt over middels interessert i hjemmekino drømmer om å bygge sitt eget kinorom. Og for mange starter kinobyggingen med å jakte på de riktige høyttalerne. Siden du behøver minimum fem eller flere for surround, utgjør høyttalerne som regel også den dyreste delen av kinobudsjettet, med mindre du knuser sparegrisen for å kjøpe en 4K-projektor. Hvorfor dette fokuset på høyttalere? Vel, filmlyd stiller ofte tøffere krav til lydutstyret enn vanlig musikklytting. Du vil helst skvette litt i stolen når Kevin Costner løsner seksløperen i Open Range, eller når kanonkulene flerrer hull gjennom skipsskroget i Master & Commander. Dette krever høyttalere som kan spille både høyt og rent på samme tid. Dessverre er det slett ikke alle tradisjonelle ”hi-fi” høyttalere som er like komfortable med dette. En utfordring med vanlige hi-fi høyttalere er at de er laget for å passe inn i de tusen hjem. Mye av ressursene som kunne vært brukt på lyden, går derfor med til å gi dem en ”stuevennlig” innpakning. Og jo mer kompromissløs lyden blir, jo mer påkostet blir også den utvendige kosmetikken. Ingen grunn til å klandre høyttalerprodusentene for det: Stuehøyttalere må ha en design og formfaktor som tiltaler folk flest. Men i et mørklagt kinorom er det jo kun lyden som teller… Akkurat dette ser Adam Audio ut til å ha skjønt. Den tyske høyttalerprodusenten tilbyr nemlig en serie med store, dedikerte kinohøyttalere hvor kosmetikken er holdt til et minimum, til fordel for høyest mulig ytelse.   [caption id="attachment_49640" align="alignnone" width="460"]AdamAudio_GTC_sammen Tilpasningsdyktige: Adam-høyttalerne kommer med utskiftbare fronter hvor diskant/mellomtone og basselementer kan vris eller bytte plass med hverandre.[/caption]     Studiohøyttalere til hjemmebruk Adam Audio er et hittil ganske ubeskrevet merke her hjemme, men de er et respektert merke i profesjonelle kretser, spesielt kjent for sine studiohøyttalere som rangerer fra små nærfeltsmonitorer til enorme fullfrekvens hovedmonitorer. Mang en kjent musikkproduksjon er mikset eller mastret på en Adam-monitor, som gjerne nevnes i samme åndedrag som Dynaudio og Focal. Slett ikke verst for en produsent som akkurat har rundet 15 år! De siste årene har Adam siktet seg inn mot hjemmemarkedet, og tilbyr nå alt fra små kompakthøyttalere til store gulvhøyttalere. Blant de ferskeste modellene finner vi installasjonsserien GTC. Forkortelsen står for Grand Theatre Components eller grandiose kinohøyttalere, noe som viser seg å være en ganske passende beskrivelse.   AdamAudio-GTC55_frontAdamAudio-GTC77_bak AdamAudio-GTC77   AdamAudio-GTC55_bak AdamAudio-GTC55AdamAudio-GTC77_front   GTC-77 og 55 GTC-serien består av tre ulike passive høyttalermodeller pluss en aktiv subwoofer, som alle er beregnet på fast installasjon. Testoppsettet vi fikk levert er en 5.1 løsning bestående av tre identiske GTC-77, som er den mellomste høyttaleren i serien, kombinert med minstemann GTC-55 bak som surroundhøyttalere, pluss en 12” subwoofer. Nesten samtlige Adam-høyttalerne benytter en diskant flere sikkert vil dra kjensel på: Diskanten som Adam kaller X-ART (eXtended Accellerated Ribbon Technology) ligner mye på JET-diskanten fra Elac. De to produsentene tilbyr hver sin variant av den berømte Air Motion Transformer bånddiskanten, som ble utviklet av Dr. Oskar Heil en gang på 70-tallet. Patentet består av en tynn, sammenbrettet metallfolie som utvider og sammentrekker seg i takt med musikksignalet, og er kjent for å gi en svært utstrakt og finkornet diskantgjengivelse. GTC-høyttalerne er klanglig matchet, og man står fritt til å kombinere dem slik man ønsker. Størrelsen på fronthøyttaleren bør imidlertid velges ut fra ønsket lydtrykk: I små rom kan man greie seg med GTC-55 rund baut, mens det for større kinorom med flere seterader og/eller med større avstand til skjermen kan være lurt å velge GTC-77 eller GTC-88.   Dynamisk diskantløsning Når vi snakker om hjemmekinolyd, går tankene ofte først til jordskjelvlignende dypbass. Og ja – det er for all del moro når gulvplankene klaprer i kor hver gang eksplosjonene går over skjermen. Men filmlyd er faktisk ikke ”all about that bass”. Diskant og mellomtoneelementene spiller også en viktig rolle når det gjelder å ivareta ren lyd på høyt volum, fordi det er her man oftest hører forvrengningen først. Vanlige diskantdomer er ganske ineffektive, og har problemer med å gjengi høye nok lydtrykk. Derfor er det ikke uvanlig å se to, tre eller sågar fire domediskanter i høyttalere laget for hjemmekino, med mindre de benytter hornlading. I dette tilfellet har Adam-høyttalerne en stor fordel med sine X-ART båndelementer. Den har nemlig et langt større membranareal enn tradisjonelle domer, og  kan spille langt høyere uten oppbrytninger og dynamiske begrensninger. Kombinert med dedikert mellomtone og basselement i GTC-77, gir det gode forutsetninger for å takle alt av filmlyd, selv når høyttalerne settes til ”Large” i oppsettmenyen.   Filmlyd Vi startet med den nye Transformers: Age of Extinction på Blu-ray. Filmen har ikke nødvendigvis verdens beste manus, men at lydteknikerne har gjort en glimrende jobb med effektene er sikkert og visst! Den heseblesende handlingen setter selv våre Procella høyttalere på en tøff prøve, men GTC-77 og kompani viser seg å takle utfordringene like bra som de svenske referansene, i noen tilfeller faktisk bedre. Adam-høyttalerne kjennetegnes av både raffinement og råskap. De har en distinkt evne til å gå fra en malende katt til brølende løve på brøkdelen av et sekund! Først lar vi oss besnære av hvordan de gjengir fintfølende detaljer som romklang, toneleie på stemmer, atmosfære, musikk og stemningsskapende lyder. I neste øyeblikk kliner høyttalerne til med et inferno av dynamiske lydeffekter. Lyden av stål mot stål skjærer gjennom luften, og betongen knaser i tusen biter når enorme Autobot og Decepticon-roboter gyver løs på hverandre. Alt kommer like usminket og uforvrengt ut av GTC-høyttalerne,  - selv lyden av knusende glass får den rette sprø og saftige karakteren, uten at det låter skarpt eller ubehagelig. Adam-settet bruker tre identiske høyttalere foran, og for GTC-77 sitt vedkommende innebærer det en veldimensjonert senterkanal. Svært mye av handlingen på skjermen gjengis her, inkludert dialogen, og høyttaleren takler strabasene på en forbilledlig bra måte. Mark Wahlbergs stemme kommer ut og frem, med skikkelig brystklang! Gjengivelsen av dialog er blant de beste vi har hørt. Klarheten og oppløsningen minner om det vi erfarte under testingen av Elacs rimelige 190-serie i fem kanaler, bare ispedd en god porsjon testosteron. Vi skifter til musikk i multikanal, nærmere bestemt den nye Magnificat fra norske 2L. Nidarosdomens jentekor og TrondheimSolistene har spilt inn en deilig plate med følsom vokal og masse klang og dybde. Adam-høyttalerne tar med seg den presise og usminkede gjengivelsen fra film over til musikk, med utsøkt gjengivelse av overtoner og romklang. Her kommer også mellomtonen til sin rett, og holder godt følge med den spenstige diskantgjengivelsen. Den unisone, tredimensjonale lyden fra multikanal surround går utenpå det man kan oppleve med samme plate i stereo, selv med et anlegg i high-end klassen.   AdamAudio-gtc-sub_bak AdamAudio-gtc-sub AdamAudio-gtc-sub_front     GTC Sub Subwooferen i GTC-systemet fremstår rask og presis nok til å følge høyttalerne på en bra måte. Bassgjengivelsen er både stram og vektfull, og bygger oppunder handlingen med et solid fundament. Mange kinoentusiaster vil nok likevel savne litt ekstra ”bulder og brak” i de tøffeste actionscenene, og det er her vi merker størst forskjell mot vårt Procella-system, som bruker en stor og kraftig sub med doble 15” basser. GTC-suben blir mer sivilisert, den går ikke like dypt, og mangler litt skyv i de laveste frekvensene ned mot 20 Hz. I tillegg klynker den litt når vi drar på med de aller tøffeste actionscenene. Adam har altså ikke greid å opphevde de fysiske lover, og kommer litt til kort mot større og kraftigere subwoofere som Kreisel DXD-12012. Her må man ta med i beregningen at dette er en kompakt subwoofer beregnet på veggmontering. Løsningen for de med ekstra basskrav kan være å bruke en eller flere slike subwoofere montert i en baffelvegg (som vil gi en ”boost” i bassnivået), kombinert med ekstra subwoofer ute i rommet.   Forsterkere og plassering Lytteprøvene levner ingen tvil om at dette er svært potente høyttalere, men de krever litt jobb med plasseringen for å vise seg fra sin beste side. Den spesielle foliediskanten har en relativt snever vertikal spredning, derfor er det viktig at høyttalerne plasseres med diskanten så nær ørehøyde som mulig, og vinkles mot lytteposisjon. Av naturlige grunner hadde vi ikke mulighet til å bygge en ny baffelvegg og montere høyttalerne i, men vi har også hørt GTC-høyttalerne i en slik installasjon hos den norske importøren. Montering i baffelvegg bak et lerret gir enda bedre kobling til handlingen på skjermen, samtidig som panoreringen fra side til side blir mer sømløs. Adam-høyttalerne fremstår meget effektive og krever ingen monsterforsterker. Likevel er det en fordel med en toppklasse receiver for å yte lydkvaliteten full rettferdighet. Vi fikk gode resultater med Pioneer SC-LX88 som allerede sto på testbenken.   Konklusjon Høyttalerne fra Adam imponerer med klokkeklar og finkornet lyd kombinert med saftige dynamiske muskler når lydsporet krever det. Med tre ulike høyttalerstørrelser er GTC-serien et perfekt ”byggekloss” system for deg som er på jakt etter musikalske kinohøyttalere med færrest mulig kompromisser, uten at prisen fyker til himmels. Dette låter som ekte kino!   AdamAudioGTC_sub  
Installasjonshøyttalere Adam Audio GTC er spesielt tilpasset for å kunne monteres bak et akustisk transparent lerret, eller innmontert i vegg. Det dreier seg likevel ikke om vanlige ”in-wall” høyttalere i tradisjonell forstand: GTC-høyttalerne kommer uten monteringsramme, og er dessuten for dype til å passe inn i vanlige lettvegger. I stedet anbefales det å bygge en såkalt baffelvegg, en ny, falsk vegg som rommer både fronthøyttalere og subwoofere. GTC-serien er velegnet for dette da alle høyttalerne har samme dybdemål på 32 centimeter.GTC-serien kommer også med flere tilpasningsmuligheter. De større modellene i serien; GTC-77 og GTC-88, kan frontplaten for diskant og mellomtone dreies for vertikal eller horisontal plassering, eller bytte plass med et av basselementene dersom høyden tilsier det. Slik kan plasseringen av diskant og mellomtone optimaliseres i forhold til lytteposisjon.Når vi pakket opp GTC-høyttalerne ble det raskt klart at dette er høyttalere som primært er laget for å høres, ikke synes. De store kabinettene har en standard matt vinylfinish og ser ikke så imponerende ut ved første øyekast. Men fraværet av blank pianolakk understreker bare at pengene er brukt der de teller mest for lyden sin del. Høyttalerelementene er av god kvalitet, og kabinettene virker solide, med tykke frontplater og ekstra avstivninger innvendig. På baksiden sitter skikkelige WBT høyttalerterminaler som tar imot bananplugger, spader eller avisolert kabel av skikkelig dimensjon. Dog kun med singel-wiring.
     
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

GTC-77 Front/senterhøyttaler

  • X-ART bånddiskant
  • 4“ mellomtone
  • 2 x 7“ bass
  • Frekvensgang: 38Hz - 50kHz
  • Følsomhet: 88dB/W/m
•
  • Impedans: 4Ω
  • H x B x D (mm): 810 x 260 x 317
  • Pris: 8.999 per stykk
  • Web: avshop.no

 

GTC-55 bakhøyttalere

  • X-ART bånddiskant
  • 2 x 5.5“ bass/mellomtone
  • Frekvensgang: 45Hz - 50kHz
  • Følsomhet: 86dB/W/m
  • Impedans: 8Ω
  • H x W x D (mm): 505 x 206 x 316
  • Pris: 5.999 kr per stykk
  • Web: avshop.no

 

GTC Sub

  • 12“ subwoofer
  • Frekvensgang: 22Hz - 150Hz
  • 200W RMS forsterker
  • H x B x D (mm): 560 x 480 x 317
  • Pris: 10.999 kr per stykk
  • Web: avshop.no

 

 

Pris: 47000,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
gruppetest
7 par vegghøyttalere

Lyd, lyd fra veggen der

Hvorfor skal du godta middelmådig lyd, bare fordi du ikke ønsker store, prangende høyttalere i stua?

test
Leica Q2

Verdens beste ­kompaktkamera

Når kun det beste er godt nok, kan Leica Q2 være svaret.

anmeldelse
Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Skremmende samtidsdrama

Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Annonsørinnhold
Asus Zenbook-serie

Asus går helt til kanten med ny Zenbook-serie

17 timers batteritid, en skjerm som utgjør 95 prosent av overflaten og numerisk tastatur gjemt i laptopens touchpad. Alt sammen testet for å leve opp til militære standarder. Asus flytter grensen for hva man kan forvente av en laptop som veier under 1700 gram.

Her er Samsungs super-selfiekamera

Den nye A-serien går fra budsjett til luksus med heldekkende skjerm og vendbart trippelkamera!

test
Sony Xperia 10 Plus

Bomskudd i bredformat

Tross 21:9-skjerm har Xperia 10 Plus for mange kompromisser til å overbevise.

Ikeas smarte høyttalere er her

I sommer kommer høyttalerne Symfonisk, som er et resultat av et samarbeid med Sonos.

test
Motorola moto G7 Plus

Kongen av mellomklassen

Motorola moto G7 Plus snakker til fornuften. Selvfølgelig er flaggskipmodellene på markedet bedre, men de er også tre ganger dyrere.

Beovision Harmony: 77-tommers tryllekunst fra B&O

Går det an skjule en TV på nesten to meter i diagonalmål? Bang & Olufsen gjør et overbevisende forsøk på det.

anmeldelse
I Am the Night, sesong 1

Herlig retromysterium

I svette og varme Nevada vokser Pat opp – som 16-åring snus livet hennes på hodet i det familiebakgrunnen blir kjent.

Åpent kontorlandskap? Disse hodetelefonene lover evig lykke

Logitech lanserer to modeller for deg som sjeneres av støy i kontorlokalene.

anmeldelse
Creed II

Nostalgisk testosteronbombe!

Stallone gjenforener alle kreftene fra «klassikeren» Rocky IV i en pompøs nostalgitripp.

anmeldelse
Widows

Heftig girl power!

Et spektakulært kupp går spektakulært til helvete – enkene viderefører ektemennenes tvilsomme geskjeft.

annonse

Klassisk rock på biblioteket

Opplev vintage high-end på biblioteket og lytt til musikk som på kult-barene i Japan.

Hi-fi-vår i hovedstaden

Denne helgen ringes våren inn, med messer og tilbud i flere butikker i hovedstaden.

Speilrefleks? Prøv igjen

Panasonic Lumix G90 er litt utenom det vanlige.

test
Avantgarde Acoustic Zero TA XD

En real storslegge

Kan noen få naboene til å slutte å kjefte? Jeg prøver å høre musikk her!

test
Canon RF 28-70mm f2 L USM

Perfeksjonert og lyssterk zoom

Du har ikke sett maken. Ikke vi heller. Canons massive 28-70mm er rett og slett rå.

anmeldelse
Fabeldyr 2: Grindelwalds forbrytelser

Visuell fantasimagi

Harry Potter-universet veves mer og mer inn i Fabeldyr-universet, i en visuell fest av en film.

anmeldelse
Hunter Killer

Mayday! Mayday!

Filmen ble sluppet den 1. april – vi trodde først det var en aprilspøk…

Ser du hva dette er?

Det er en McIntosh, men ikke en forsterker.

anmeldelse
The Highwaymen

Sober roadmovie

En annerledes, og stillferdig, klappjakt på tidenes mest kjente forbryterpar i USA.

Laptopfølelse på iPad Pro

Beskyttelse og bakbelyst tastatur til de nye iPad Pro-modellene

gruppetest
Tre gaming headsets

Strid i familien

Logitech vs. Logitech. Har du bruk for den dyreste modellen for å vinne, eller er den billigste best i virkeligheten?

test
Rega Aura MC

En analog åpenbaring

Rega Aura MC, er phono-trinnet som lager gull av sort vinyl.

test
Huawei P30 Pro

Råeste mobilkamera noensinne!

Huawei P30 Pro er den beste kameramobilen på markedet, og befester Huaweis plass på kameratronen, hvor de har sittet trygt siden i fjor.

Vårt kundesenter hjelper deg hvis du har spørsmål eller trenger hjelp vedrørende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

Åpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×
Motta Lyd & Bilde Nyhetsbrev

×