TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

: Ultrasone Signature DJ

Dynamisk lydfyrverkeri

Den hvite hodetelefonen er rettet mot DJ-er, skulle man tro, men sannheten er at den passer bedre til hi-fi-bruk.

Lyd & Bilde mener
+Engasjerende dynamikk Åpent lydbilde God bærekomfort
-Kan bli litt påtrengende
Spesifikasjoner
  • Lukket klokke
  • 32 ohm, 115 dB
  • 300 gram
Veil. pris 5995

Nå og da hender det at navnet er misvisende. Signature DJ er bare halvveis sant. For riktig nok er dette Ultrasones andre modell i den påkostede signature-serien, men at de skal passe best for DJ-er er bare tull. Etter noen uker med DJ-modellen, tør jeg glatt å foreslå et nytt navn Signature Hi-Fi. Ikke særlig originalt, vet jeg, men desto mer treffende.

Som Signature Pro før den, er DJ-modellen en lukket hodetelefon i solid kvalitet, med Ultrasones påkostede teknikk. De deler øreklokker og hodebøyle, men innvendig i DJ-utgaven er elementene 50 mot 40 mm store, og med et mylar- ikke et titanbelegg på elementene. Slike sandwichkonstruksjoner er ikke uvanlig, og titan og mylar brukes for å stive av og kontrollere resonanser i membranflaten, uten at den bevegelige massen øker for mye.

S-Logic
Siden DJ-utgaven retter seg mot en annen gruppe brukere enn Pro-utgaven, leveres den med spiralkabel i tillegg til en tynnere og kortere kabel for bærbart bruk. For eksempel sammen med en iPhone. For hodetelefonene er effektive nok til å kunne brukes sammen med mobilen, selv om man altså skulle tro det motsatte.

De er også utstyrt med Ultrasones S-Logic Plus, hvor elementene er montert skrått i øreklokkene, og akustikken innvendig er optimalisert for å utnytte hele membranflaten. Kvaliteten er svært god også på detaljnivå, og det virker som de er laget for å tåle langvarig bruk. Bærekomforten er meget bra, de presser ikke for mye på hodet, og er enkle å plassere slik at man får optimal klangbalanse.

De spiller kanskje uventet, med en helt annen lydsignatur enn Signature Pro. Bassen er mer fremtredende, uten å være påtrengende, diskanten er tydeligere i lydbildet. Man hører både skarptrommer og cymbaler litt bedre i DJ- enn i Pro-versjonen. Som er mer balansert, med en behagelig avrundet varm klang. Pro-versjonen har også fyldigere mellomtone, med klanglig sett mer klangbunn i alt fra vokaler til konsertklaverer. I DJ-versjonen er mellomtonen slankere, men også litt skarpere fokusert. På enkelte innspillinger kan det faktisk være lettere å følge teksten (eller librettoen), med DJ-utgaven. Musikken levere litt mer i DJ-utgaven, som har en sprudlende dynamisk kontrast, som det er lett å bli avhengig av. Kjedelig blir det aldri med disse, uansett musikk, faktisk.

Hvilken man skal velge, er et spørsmål og hva man liker best. Et balansert lydbilde med fyldig klang, eller et livligere lydbilde med mer dynamisk kontrast – og en sprudlende bassgjengivelse. De stiller på alle måter i samme klasse. Pro- og DJ-versjonen. For mange vil DJs egnethet sammen med mobilen være utslagsgivende, mens de som vil ha den mest naturtro klangen, kanskje velger Pro: Uansett hvilken utgave, er dette hodetelefoner som begge er fremragende musikkformidlere for kresne lyttere.

LB+ TILBUD: 1 uke kun 19 kr
Få full tilgang til lydogbilde.no, testarkiv med over 6000 tester, fordelsklubb, guider, nyheter, film/serie anmeldelser og mye mer.

Legg igjen en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.