Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Ultimate Ears In-Ear Reference

Referansen med stor R

Det finnes ørepropper, og det finnes Ultimate Ears. Her får du kanskje den beste lyden man kan ha i øret.
Lyd & Bilde mener
Grenseløst åpen lyd Supernøytralt lydbilde Avtakbar ledning
Ingenting
Spesifikasjoner
  • Treveis elementer
  • -26 dB støydemping
  • 35 Ohm/112 dB
  • 98 dB følsomhet

Gode ørepropper får man til noen hundrelapper. Da har man langt bedre lydkvalitet enn man får i de medfølgende proppene når man kjøper ny mobiltelefon, eller iPod. De mer kresne koster gjerne på seg ørepropper til et par-tre tusenlapper, fra for eksempel Shure, Etymotic eller Monster, mens de mest ekstreme får sine spesialstøpt til sitt eget øre.

Fordelen med en støp er bedre støyisolasjon. Som i sin tur gjør at man hører de svake nyansene bedre. Gull verdt for hørselshemmede og lydteknikere, som begge trenger streng filtrering av uønskede lyder for å høre det de egentlig trenger å høre. Mange høreapparater er derfor spesialstøpt, det samme er Ultimate Ears profesjonelle ørepropper. Som UE-18 Pro Geir Gråbein Nordby testet for et halvt år siden. En ekstrem spesialstøpt monitor ørepropp for musikere og lydteknikere, til 8.000 kroner, med like ekstrem lyd.

Capitol Studios
Mens UE-18 Pro bruker hele seks elementer (!) i hver ørepropp, bruker In-Ear Reference tre, hvilket gjør dem til treveis ørepropper. Et element til bass, et til mellomtone, og et til diskant. Man kan se elementene inne i den klare akrylstøpen. Disse øreproppene er utviklet sammen med Capitol Studios, som blant annet har mikset Beach Boys, Frank Sinatra, Les Paul for å nevne noen.

Hensikten var å utvikle en helt nøytral og balansert ørepropp som var god nok til å brukes som referansemonitorer for lydteknikerne. Enten man skulle mikse live i studio eller på en laptop. Slik at man bokstavelig talt hadde referansemonitorene i øret. Med en støp som er tilpasset øregangen og ytterøret, dekker proppene så godt at støy dempes med om lag 26 dB. Hvilket er mye, også om man sammenligner med hodetelefoner som benytter elektronisk støydemping.

Sitter som støpt
Man må til en spesialist som Phonak for å få en avstøpning av ørene og øregangen. En liten skumgummipropp tres på en blå masse som sprøytes inn i ørene. Skumgummiproppen beskytter trommehinnen, og sørger for at den ikke strekkes når man trekker den ferdig stivnede støpen forsiktig ut av ørene, etter noen minutter. Avstøpningen sendes Ultimate Ears som bygger den valgte modellen (det finnes sju ulike modeller fra 2.500 kroner), tilpasset akkurat dine ører. Andre kan ikke bruke dine propper, og få like god støydemping og lyd. Vi snakker tross alt skreddersøm her.

Annonse

Øreproppene kan leveres med kabler i en av to lengder (120 eller 160 cm), og de er avtakbare slik at slitte kabler kan byttes ut. De leveres med en liten eller stor eske, og et rengjøringsredskap, men et mykt futteral får man ikke. Noe som er praktisk å ha når man vil ha øreproppene i lommen.

Referanselyd
I motsetning til de dyrere UE-18 Pro som er tunet for at bass og diskant skal komme bedre frem i lydbildet i støyende konsertomgivelser, er In-Ear Reference fullstendig nøytrale. Følsomheten er også litt lavere, så de spiller ikke like ekstremt høyt som UE-18 Pro. Men lyden mann…

Annonse

De spiller mer enn høyt nok på for eksempel en iPhone 4. Selv når man sitter på et fly, eller tog. Støy dempes meget godt over store deler av frekvensområdet, fra bass til diskant, men den er ikke like effektiv på alle frekvenser som aktiv støydemping er for eksempel på Bose QuietComfort QC15 eller Sony MDR-NC500D. Men lydkvaliteten er i en helt annen divisjon, og overlegent det beste jeg har hatt i ørene.

De slår til og med Shure SE535 som riktignok ikke er en spesialstøpt ørepropp, men den hittil beste øreproppen jeg har hørt. Og er det fremdeles, om man holder spesialprodukter som In-Ear Reference unna.

Helt i begynnelsen kan man oppleve bassen som skuffende, men det er fordi den er langt strammere kontrollert og ikke minst mer presis enn de fleste er vant til. Den stikker seg ikke frem før den skal, da er det knapt grenser for hvor dynamisk den er. Samme gjelder mellomtonen. Her kan man høre langt inn i miksen, ingen nyanser synes å gå tapt, og detaljrikdommen er frapperende høy. Ikke noe sted i frekvensområdet er det noe som stikker seg ut, vokaler fremstår som krystallklare, selv skarptrommer som kan lyde steinhardt og skarpt, er langt fyldigere og mindre aggressivt gjengitt her.

Diskanten er vel det eneste stedet hvor jeg finner noe å trekke for, hvis jeg skal være superkritisk, den ruller pent og pyntelig av, og kunne vært litt luftigere øverst. Men du verden så åpent og gjennomsiktig det er. Mer presis gjengivelse av akustiske instrumenter skal man lete lenge etter, hvis det i det hele tatt finnes i noen andre ørepropper.

Konklusjon
De kommer i høyeste grad til sin rett på høyoppløst musikk fra 16-bits lydfiler, og oppover. Mener man at MP3 lyder godt nok, er ikke dette øreproppene man skal ha, men kresne audiofile og lydteknikere kan knapt få det bedre. Visst koster det, men jeg påstår at de er vel verdt pengene. Gudene skal vite at man må betale absurde summer for å få et par høyttalere med samme kvaliteter. Med In-Ear Reference har man referansehøyttalere til en brøkdel av prisen, som attpåtil går i lomma.

forfatter

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

2 Comments

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.