Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Sonus faber Pryma

Italiensk luksuslyd

Når Sonus faber lager hodetelefoner gjør de det skikkelig. Det både ses og høres.
Lyd & Bilde mener
Raffinert klang og fullkommen balanse i en tiltalende og forseggjort innpakning. Ypperlige på alle mobiler, men enda bedre hjemme.
De kan ikke brettes sammen.
Spesifikasjoner

Sonus faber Pryma

  • Type: Lukkede hodetelefoner
  • Følsomhet: 118 dB, 32 ohm
  • Annet: Bæreveske, avtakbar kabel med fjernkontroll og mic

Med det enorme utvalget som finnes av hodetelefoner, skal det godt gjøres å skille seg ut. Sterke farger, gjenkjennbare logoer og sponsing av idrett- og musikkjendiser, er noen av metodene som benyttes for å skape oppmerksomhet om produktet.

Noen lykkes bedre enn andre, og de fleste har hørt om Beats, som er størst på hodetelefoner. Større enn etablerte merker som Sony, Beyerdynamic og Sennheiser.

(Foto: Produsenten)

(Foto: Produsenten)

Å slåss med Beats om markedsandeler på deres premisser, er det foreløpig ingen som har  lykkes med. Det er smartere å finne sin egen profil, sin stil om du vil, og velge seg en målgruppe. I stedet for å nå flest mulig.

Derfor har Bose satset på det voksende markedet for hodetelefoner med støydemping, og lyktes. Det samme har Sennheiser gjort, bare i hi-fi-segmentet og i senere tid med trådløse hodetelefoner som går Beats en høy gang på særlig lydkvalitet.

Annonse

Så hva skal man gjøre for å finne sin egen nisje? I Nord-Italia satt en gjeng og funderte på det samme. Livio Cucuzza og Paolo Tezzon puslet til daglig med design og lyd hos Sonus faber, og sammen med et team mennesker så de etter en nisje som ikke allerede var full av merker. Etter en tid åpenbarte det selvfølgelige utfallet seg: Hodetelefonene skulle ha et synlig og hørbart slektskap med Sonus fabers high-end høyttalere.

(Foto: Produsenten)

(Foto: Produsenten)

Annonse

Mykt skinn, børstede metalldetaljer og italiensk kvalitetshåndverk, skulle kombineres med Sonus fabers åpne og varme lyd. Men hodetelefonene skulle ikke hete Sonus faber.

Navnet ble Pryma. By Sonus faber om du vil, men det ser man nesten ikke. Alt fra esken til skriftlig materiale og logoer, sier Pryma. Sonus faber er bare diskret til stede, og kan bare skimtes under den skinnkledde og avtakbare hodebøylen.

Kvalitet i alle ledd

Som ventet er de fulle av lekre detaljer, og kvaliteten er overdådig sammenlignet med det meste vi har testet. Når man pakker ut er par Pryma, bretter man ut en eske som ikke står tilbake for noe Apple ville laget, og monterer de kompakte – lukkede – øreklokkene på bøylen. Som er kledd i skinn fra Bottega Veneta.

Den er kledd i sort, brunt eller beige skinn. Alt avhengig av hvilken av de fem variantene man har valgt. Pryma finnes med hvite, sorte eller karbonfargende øreklokker, med alufarget eller gullfargede metalldetaljer. De festes til bøylen på samme måte som man lukker en luksusveske. Med en vribar knapp som tres gjennom et av de fire hullene i bøylen, som regulerer lengden.

De skinnkledde (kunstskinn) og avtakbare øreputene dekker akkurat rundt øret, og etter utallige timer kan jeg fastslå at bærekomforten er ypperlig. Jeg skulle likt litt mer fleksible justeringsmuligheter, som å vri øreklokkene litt innover, eller fremover.

Hodetelefonene kan ikke klappes eller brettes sammen på noen måte. Den enkleste måten er å flatpakke dem ved å ta klokkene av bøylen, om man må. Ellers går de fint ned i den medfølgende stoffposen som de kan tres nedi når man skal pakke dem i kofferten eller vesken.

(Foto: Produsenten)

(Foto: Produsenten)

Det følger med en avtakbar kabel med fjernkontroll og mikrofon, og en vinklet pluggadapter.

Annonse

Et 40 mm element med mylarmembran sitter i hver av de forseggjorte øreklokkene, som er satt sammen av en støpt aluminiumsramme, og lukket med i et akustisk kammer med stor åpning mot øret.

Raffinert og sublim gjengivelse

Pryma-hodetelefonene er så lette å drive at de kan brukes med alle mobiltelefoner, uten å behøve en separat forsterker for å lyde godt. Med en følsomhet på sjenerøse 118 dB og 32 ohms motstand, spiller de høyt nok for de fleste av oss, når de er plugget i mobilen.

Når man pakker ut hodetelefonene er det ikke fritt for at det bygger seg opp visse forventninger. Har man betalt 5.000 kr for et par hodetelefoner, kjøper man mer enn et fett design og en luksuriøs kvalitetsutførelse. De færreste blir særlig skuffet over lyden, med mindre man er bassfreak.

(Foto: Produsenten)

(Foto: Produsenten)

For dundrebass kan man få andre steder. Her er klangbalansen veldig godt balansert med en deilig varme i klangen fra særlig akustiske instrumenter. De har ikke den samme fyldige bassen som et par Shure SRH1540, eller detaljrikdommen til et par Ultrasone Edition hodetelefoner.

Annonse

Men de er mer raffinerte med et åpent lydbilde hvor vokaler lyder mer naturlig enn i mange andre hodetelefoner det er naturlig å sammenligne med. Så forskjellige stemmer som Radka Toneff, Natalia Lafourcade eller Adele, kommer godt fra det her. Du kan høre klangfarger her som fremstår som en naturlig del av lydbildet, og ikke som en show-off-effekt.

Radka Toneffs vokal og Steve Dobrogosz klaver fra jazzalbumet Fairytales, kunne kanskje vært gjengitt med litt bredere stereoperspektiv og tredimensjonalitet, men den slags er gjerne forbeholdt langt dyrere hodetelefoner. Både Fairytales og Mahlers pianokvartett i A-moll, er eksempler på innspillinger som lett avslører ubalanse i lyden. Her er det ikke mulig å sette fingeren på noe, egentlig.

For bytter jeg til My Morning Jackets mer rocka The Waterfall, eller Marius Nesets dynamiske jazzfusion på Pinball, er det full trøkk med fremragende dynamikk, uten at lyden blir øretrettende eller påtrengende. Det er få hodelefoner jeg kan ha på så lenge i ett strekk, uten å gå lei eller trøtt.

Strøken lyd med god forsterker

Pryma-hodetelefonene er et funn, selv til prisen. Det forseggjorte designet er ikke uten substans. Lydkvaliteten er nesten fullkommen med utmerket balanse, raffinement og en sublim vokalgjengivelse. Det er ikke mye man savner med disse på ørene. Den nydelige bærekomforten og de lekre detaljene kompletterer et av de mest gjennomførte parene med hodetelefoner, vi har sett og hørt på lenge.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.