Å velge gode hodetelefoner er blitt stadig vanskeligere. Markedet flommer over av ulike varianter i alle prisklasser. Tidligere var det en håndfull produsenter, med et edruelig utvalg hodetelefoner – nå er antallet produsenter så mange at man har mistet tellingen. Og utvalget er enormt.
Dessverre er det ikke det samme som at kvaliteten florerer. Mange av de hodetelefonene vi har testet de siste årene, leverer middelmådig lydkvalitet. Man må være villig til å betale for god lydkvalitet, og det betyr ofte firesifrede beløp, for et par gode hodetelefoner. Da snevres feltet inn, som det heter, og kjennere vil lete etter de store lydopplevelsene blant kjente merker som Sennheiser, AKG, Audio-Technica, Denon, Beyer, eller noen av nykommerne, som Hifiman, Audeze og Ultrasone.
De færreste vil tenke på Shure. Og det er ikke rart. De har holdt seg til lukkede hodetelefoner for studio- og DJ-er, som selv om de beste av dem – SRH 840 og 940 – absolutt kan hevdes å ha høy lydkvalitet, ikke regnes som en spiller i det gode selskap av etablerte high-end produsenter.
Det kan det snart bli en ende på. Shure har lansert to nye modeller – SRH1840 og 1440 – som bryter med tradisjonene hos Shure, ved å bruke åpne øreklokker. Selvsagt er materialvalg som stål og aluminium av samme kvalitet som flyindustrien bruker, med på å forsterke inntrykket av high-end, men til syvende og sist, er det lydkvaliteten og ikke prisen, som forteller om lyden er av high-end kaliber eller ikke.
Elementene på 40 mm diameter i SRH1840 er nyutviklede, med ventilerte polstykker til magnetene, for å eliminere kompresjon. Det skal også gi bedre linearitet og holde resonanser på et minimum. Bærekomforten er helt i toppklasse, og ikke noe dårligere enn for eksempel på AKG K701. Som er kjent for sin gode komfort.
Fløyelslyd
Lydkvaliteten er definitivt i toppklasse. Shure har klart å lage en åpen hodetelefon, som lyder fyldigere enn vanlig for denne typen øreklokker, men uten de lukkede øreklokkenes følelse av at lyden er stengt inne i hodet. De leverer potent bass, og er ytterst godt balanserte med fortreffelig sammenheng, og lyder krystallklart fra bass til diskant.
På mange måter får man i pose og sekk med SRH1840. De kombinerer varm og fyldig klang, med et åpent og detaljert lydbilde, som få andre. Bassen er ikke like rund i kantene som fra et par Denon AH-D5000, men den er fyldigere her enn på Beyerdynamic T70. Klavertoner får en herlig varm og fløyelsaktig klang. Vokaler – uansett kjønn – klinger praktfullt i de åpne øreklokkene. Dessuten er det mulig å spille temmelig høyt, uten at musikken antar aggressive eller påtrengende karakter. Dynamikken er litt mer behersket enn fra de rimeligere SHR1440, men mangler på ingen måte potens.
Plugg dem i en god hodetelefonforsterker, og de vil yte sitt beste, uansett musikk. For 1840 klarer fint balansegangen mellom finesse og klangnyanser på gode innspillinger av klassisk musikk, og dynamikken og eksplosiviteten i tyngre elektrisk musikk. Beethoven eller Burzum, fungerer stort sett like godt.
Konklusjon
Shure SRH1840 ligger i en prisklasse hvor konkurransen er hard. Men de har en god sak, fordi de kombinerer så mange positive egenskaper, og knapt har noen negative sider. Det åpne og gjennomsiktige lydbildet, fungerer i perfekt harmoni med den fyldige klangen hodetelefonene leverer. Kan man leve med at lyden lekker ut av de åpne øreklokkene, kan jeg ikke se at det finnes noen bedre kjøp i denne klassen, for audiofile som spiller mye musikk med hodetelefoner.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned (Mest å spare)
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser