Shures ørepropper har alltid vært helt i toppen, dette er de aller beste. Og det sier ikke lite.
Gjennomsiktig lydbilde Rikt på detaljer Balansert lyd
Kostbare
  • Treveis ørepropper
  • 37 dB støydemping
  • 36 Ohm/119 dB

Å få så mye vellyd inn i noe så lite, er et mirakel. Det finnes riktignok ørepropper med flere enn de tre elementene Shure har fått plass til i SE535  – Ultimate Ears for eksempel – men disse koster halvparten og er samtidig meget komfortable, solide og leveres med avtagbare ledninger. Som for øvrig er av den solid sorten i kevlar og plast. Tykkere enn vanlig, og stivere. Dermed tåler de mer, og de vaser seg heller ikke så lett. Skulle uhellet være ute, kan de byttes med nye. Ledningene er plugger rett i øreproppen, og roterer 360 grader i kontakten slik at det blir lettere å få proppene på plass i øret.

Shure har lagt inn ekstra metallwire i enden av ledningen, slik at man bøyer ledningen til over øret, for en sikrere plassering. Det følger selvsagt med silikonpropper i ulike størrelser, deriblant skumpropper som man presser sammen mellom fingrene, dytter inn i øret og lar den utvide seg slik at passformen blir mer optimal. Medfølgende er et lite futteral, flyadapter med tvillingplugger og en separat volumkontroll – uten mikrofon – som kobles til øreproppenes ledning.

Lydkvalitet
Firetusen er mange ganger mer enn det folk flest vil bruke på et par ørepropper. Men så er ikke SE535 myntet på vanlige folk, men de aller mest kresne som lytter mye med ørepropper, og er villige til å betale mer for kvalitetslyd. Det får de her i fullt monn. Øreproppene er en åpenbaring. Det føles som de er direktekoblet til hjernen, med et supertransparent lydbilde, rikt på klangfarger og detaljer. De formilder melankolien i Dylan LeBlancs låter sånn at man griper etter nærmeste whisky-flaske, og får Band of Horses ujevne (lyd-) produksjoner til å fremstå med all den kontrast man kan oppleve på en konsert.

Solveig Slettahjell og et konsertflygel er alt som skal til for å forstå hvor totalt åpne og ærlige Shure-proppene er. Klangdybden i vokalen forsterker opplevelsen av fremførelsen, og bringer musikken nærmere lytteren. Ikke bare bokstavelig. Men følelsesmessig også. Susanna and The Magical Orchestra fremstår på samme viset. Vokalen kryper inn i skallen og bandet gjør om hodet til sin egen konsertsal. Redemption Day fra Johnny Cash siste innspilling kommer skremmende nært. Samtidig som proppene demper støy så godt at man ikke hører noe annet enn musikken. Og derfor kommer ekstra nært.

Shure SE535 er en fantastisk musikkformidler som virkelig bringer musikken rett i hjernen. For ikke å si hjertet. Supernøytrale, balanserte og så krystallklare som bare en sommermorgen i Nord-Norge kan være.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.