test: Sennheiser HD 660 S

Mars 2018
Sennheiser HD 660 S
Mars 2018
Sennheiser HD 660 S

Raffinert referanseklang

Sennheiser har fornyet sin bestselgende entusiastmodell, til det bedre.

Pluss
Silkemyk og raffinert lyd rikt på detaljer og nydelig fokus på blant annet vokal. Klangmessig helt klart i referanseklassen på dette prisnivået.
Minus
Skorter på dypbass, trives ikke på høyt volum, mangler kort kabel til mobilbruk.

Tre et par Sennheiser HD 650 over hodet på noen, og legg merke til hvordan ansiktsuttrykket forandrer seg. De lyder nemlig så forbasket godt at øynene vil lyse opp og ansiktet åpne seg til et stort smil, og kanskje et lite wow!

Det er derfor ikke så rart at det har tatt Sennheiser 12 år å lage en bedre hodetelefon i 600-serien. Som debuterte for 21 år siden med HD 600, hodetelefonene som satte en ny standard for lydkvalitet i entusiastklassen.

Siden har stort sett alt av hodetelefoner blitt målt og vurdert opp mot de to, særlig 650 som den dag i dag er regnet som en av de fineste åpne hodetelefonene under 5000 kr.

Det er lov å ha forventninger når Sennheiser drister seg til å lansere en arvtager. De har tilsynelatende gått forsiktig frem, for designet er nesten uforandret. De samme ovale øreklokkene har perforerte metallgriller, med logo på 660 S, og konstruksjonen er nesten identisk.

Utenpå.

Den nye HD 660 S har store sko å fylle, så ingeniørene hos Sennheiser har ikke valgt noen radikale endringer. I stedet har de tatt for seg elementet, opphenget, dempingen og spolene som driver den tynne membranen.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Impedansen er halvert til 150 ohm og frekvensresponsen utvidet fra 10 hz til 41 khz sammenlignet med 650 – og øreputene som omslutter øret er er dypere med større åpning.


Referanseklasse

Den utgående modellen er elsket av både audiofile og studioteknikere for sin åpne og ærlige lyd. Sennheiser har vært forsiktige med å endre hvordan 660 S låter, men det sieer seg selv at det nye elementet og tuningen av dempingen, aluminiumsspoler og lavere impedanse, må få følger for hvordan øret oppfatter lyden.

Sennheiser sier ikke mye om de tekniske endringene, så det er vanskelig å vite nøyaktig hvor forbedringene er hentet. Men de hevder bedre impuls respons og bedre oppløsning som følge av de tekniske endringene.

Balansert plugg

Hodetelefonene leveres med avtakbar kabel med en 4,4 mm Pentaconn-plugg, som er tilpasset Sennheisers egne hodetelefonforsterkere med balansert Pentaconn-utgang.

Det finnes foreløpig bare et fåtall hodetelefonforsterkere med Pentaconn-utgang, så jeg testet hodetelefonene på en McIntosch C2600 rørforsterker, og iPhone 8 med og uten en Fostex hodetelefonforsterker.

HD 660 S leveres nemlig med en 3,5 mm minijackovergang, slik at man skal kunne bruke dem nettopp sammen med mobilen, eller en bærbar musikkspiller.

Ny referanse

De første Sennheiserne jeg hørte, var HD414 med de karakteristiske gule skumputene. Siden den gang, har flere modeller klemt mine ører. HD580, 600 og 650 er blant dem, det samme er 700 – og 800-serien, elektrostatene som er gått ut av produksjon, og en hel rekke utgaver som jeg forlengst har glemt.

HD 650 har i mine ører vært de beste til allmenn hifi-bruk. De har litt av 800-seriens ekstreme åpenhet, bare med litt mykere fokus, og langt bedre bassgjengivelse enn 700.

De nye HD 660 S tar det opp et par hakk, med bedre fokus, strammere bass og enda mer gjennomsiktighet. De er kanskje mindre tilgivende, enda mer ærlige og mer avslørende enn 650. Personlig foretrekker jeg den forbedrede åpenheten til HD 660 S, selv om jeg ennå liker klangen fra et par HD 650 godt.

Den nye utgaven åpner opp lydbildet litt mer på Radka Toneffs Fairytales, og slipper gjennom mer av klaverklangen, etter min oppfatning. På klassisk musikk er strykere bedre fokusert, uten at det noengang blir skarpt eller spisst.

Med Tidal Masters-filer fra en MacBook, koblet rett i en T+A DAC8 DSD digitalkonverter, åpner lydbildet seg ytterligere. Bassen blir bedre definert, men den er ikke like dyp og dynamisk som fra Beyerdynamic DT 1770 Pro. Men den henter frem flere klanger enn feks Philips Fidelio X2HR, dog ikke i samme grad som et par Stax ER-L700 gjør.

Et par minuser

Den silkemyke klangen og den sjenerøse åpenheten betaler seg særlig på akustisk musikk. De er ikke like godt egnet til tungmetall og elektronika, og drar man opp volumet, dukker en svak, grovkornet forvrengning opp.

Sennheiser har bommet på kabelkonfeksjonen. Hodetelefonene leveres med en lang kabel med 6,3 mm plugg, og en overgang til 3,5 mm. Overgangen burde vært erstattet med en kortere kabel med 3,5mm jack, for ingen vil dra på flere meter ledning når de brukes sammen med en mobil.

Konklusjon

Sennheiser HD 660 S er en verdig arvtaker til de legendariske HD 650. I mine ører er de en forbedring, fordi lydbildet er åpnere og bedre fokusert. Bassen er også bedre definert, og de slipper gjennom flere detaljer. Dette er kanskje ikke de mest hardtslående hodetelefonene på markedet, men definitivt blant de mest raffinerte og lyttevennlige, åpne hodetelefonene. Litt bedre dypbass er egentlig det eneste jeg savner.

picture1 picture2 picture3
<
>
Sennheiser HD 660 S leveres med avtakbare kabler, også med balanserte kabler.
Tre et par Sennheiser HD 650 over hodet på noen, og legg merke til hvordan ansiktsuttrykket forandrer seg. De lyder nemlig så forbasket godt at øynene vil lyse opp og ansiktet åpne seg til et stort smil, og kanskje et lite wow! Det er derfor ikke så rart at det har tatt Sennheiser 12 år å lage en bedre hodetelefon i 600-serien. Som debuterte for 21 år siden med HD 600, hodetelefonene som satte en ny standard for lydkvalitet i entusiastklassen. Siden har stort sett alt av hodetelefoner blitt målt og vurdert opp mot de to, særlig 650 som den dag i dag er regnet som en av de fineste åpne hodetelefonene under 5000 kr. Det er lov å ha forventninger når Sennheiser drister seg til å lansere en arvtager. De har tilsynelatende gått forsiktig frem, for designet er nesten uforandret. De samme ovale øreklokkene har perforerte metallgriller, med logo på 660 S, og konstruksjonen er nesten identisk. Utenpå. Den nye HD 660 S har store sko å fylle, så ingeniørene hos Sennheiser har ikke valgt noen radikale endringer. I stedet har de tatt for seg elementet, opphenget, dempingen og spolene som driver den tynne membranen. Impedansen er halvert til 150 ohm og frekvensresponsen utvidet fra 10 hz til 41 khz sammenlignet med 650 - og øreputene som omslutter øret er er dypere med større åpning.


Referanseklasse

Den utgående modellen er elsket av både audiofile og studioteknikere for sin åpne og ærlige lyd. Sennheiser har vært forsiktige med å endre hvordan 660 S låter, men det sieer seg selv at det nye elementet og tuningen av dempingen, aluminiumsspoler og lavere impedanse, må få følger for hvordan øret oppfatter lyden. Sennheiser sier ikke mye om de tekniske endringene, så det er vanskelig å vite nøyaktig hvor forbedringene er hentet. Men de hevder bedre impuls respons og bedre oppløsning som følge av de tekniske endringene.

Balansert plugg

Hodetelefonene leveres med avtakbar kabel med en 4,4 mm Pentaconn-plugg, som er tilpasset Sennheisers egne hodetelefonforsterkere med balansert Pentaconn-utgang. Det finnes foreløpig bare et fåtall hodetelefonforsterkere med Pentaconn-utgang, så jeg testet hodetelefonene på en McIntosch C2600 rørforsterker, og iPhone 8 med og uten en Fostex hodetelefonforsterker. HD 660 S leveres nemlig med en 3,5 mm minijackovergang, slik at man skal kunne bruke dem nettopp sammen med mobilen, eller en bærbar musikkspiller.

Ny referanse

De første Sennheiserne jeg hørte, var HD414 med de karakteristiske gule skumputene. Siden den gang, har flere modeller klemt mine ører. HD580, 600 og 650 er blant dem, det samme er 700 - og 800-serien, elektrostatene som er gått ut av produksjon, og en hel rekke utgaver som jeg forlengst har glemt. HD 650 har i mine ører vært de beste til allmenn hifi-bruk. De har litt av 800-seriens ekstreme åpenhet, bare med litt mykere fokus, og langt bedre bassgjengivelse enn 700. De nye HD 660 S tar det opp et par hakk, med bedre fokus, strammere bass og enda mer gjennomsiktighet. De er kanskje mindre tilgivende, enda mer ærlige og mer avslørende enn 650. Personlig foretrekker jeg den forbedrede åpenheten til HD 660 S, selv om jeg ennå liker klangen fra et par HD 650 godt. Den nye utgaven åpner opp lydbildet litt mer på Radka Toneffs Fairytales, og slipper gjennom mer av klaverklangen, etter min oppfatning. På klassisk musikk er strykere bedre fokusert, uten at det noengang blir skarpt eller spisst. Med Tidal Masters-filer fra en MacBook, koblet rett i en T+A DAC8 DSD digitalkonverter, åpner lydbildet seg ytterligere. Bassen blir bedre definert, men den er ikke like dyp og dynamisk som fra Beyerdynamic DT 1770 Pro. Men den henter frem flere klanger enn feks Philips Fidelio X2HR, dog ikke i samme grad som et par Stax ER-L700 gjør.

Et par minuser

Den silkemyke klangen og den sjenerøse åpenheten betaler seg særlig på akustisk musikk. De er ikke like godt egnet til tungmetall og elektronika, og drar man opp volumet, dukker en svak, grovkornet forvrengning opp. Sennheiser har bommet på kabelkonfeksjonen. Hodetelefonene leveres med en lang kabel med 6,3 mm plugg, og en overgang til 3,5 mm. Overgangen burde vært erstattet med en kortere kabel med 3,5mm jack, for ingen vil dra på flere meter ledning når de brukes sammen med en mobil.

Konklusjon

Sennheiser HD 660 S er en verdig arvtaker til de legendariske HD 650. I mine ører er de en forbedring, fordi lydbildet er åpnere og bedre fokusert. Bassen er også bedre definert, og de slipper gjennom flere detaljer. Dette er kanskje ikke de mest hardtslående hodetelefonene på markedet, men definitivt blant de mest raffinerte og lyttevennlige, åpne hodetelefonene. Litt bedre dypbass er egentlig det eneste jeg savner. [gallery ids="77121,77122,77123" ]
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Type: Åpne øreklokker Følsomhet: 104 dB Motstand: 150 ohm Element: 4,5 cm dynamisk Frekvensrespons: 10- 41.000 Hz- 10 dB Vekt: 260 gram pluss kabel Annet: 6,65 mm jack, 4,4 mm balansert Web: no.sennheiser.com
Pris: 4590,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Apple AirPods får stemmestyring

AirPods får trådløs lading og hei Siri

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Super allround-zoom

Panasonics første fullformat, standardzoom lever opp til ­forventningene.

Apple turbotrimmer iMac

De nye iMac-ene blir dobbelt så rask på krevende oppgaver.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslørt

Her er de første bildene av den nye toppmodellen fra Philips, OLED934!

test
Panasonic Lumix DC-S1R

Det råeste kameraet

Panasonic Lumix S1R er et overflødighetshorn av et kamera, og blant de aller råeste vi har testet.

anmeldelse
Billions, sesong 4

Lunken finansakrobatikk

I 4. sesong av Billions begynner slitasjen og idétørken å bli vel fremtredende.

anmeldelse
Bohemian Rhapsody

Imponerende one man show!

Rami Malik stjeler hver eneste scene i en ganske så ordinær musikkbiografi.

Lyssterkt portrettobjektiv for Sony alpha

Stillegående, rask og nydelig boheh er blant egenskapene hos 85mm f1,4 fra Samyang.

test
Canon EOS RP

Røverkjøp fra Canon

Canon EOS RP er ikke uten kompromisser, men er aggressivt priset og meget tilfredsstillende å bruke.

Alt om Samsungs 2019 QLED TV-er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i bildekvalitet, og denne gangen gjelder det ikke bare toppmodellene.

Samsung QE65Q900R

8K mot 4K TV: Teknisk knockout

Er Samsungs minste og billigste 8K-skjerm bedre enn en alminnelig god 4K TV? Vi tester!

gruppetest
5 trådløse støyreduserende hodetelefoner

Stille og fredelig på flyet

Støyreduserende hodetelefoner motvirker tretthet og skåner hørselen på lange flyturer.

Tidal gir studiolyd på iPhone

Tidal-brukere kan glede seg over at iPhone fått MQA-støtte, og dermed kommer nærmere lyden i opptaksstudioet.

anmeldelse
First Man

Enestående romfartshistorie!

Fascinerende historie om de heltmodige romfartspionerene.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glødende klangmester

Fordommer står for fall med en av de beste rørforsterkerne vi har testet.

test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Acer på slankekur

Acer Swift 5 er den letteste ultrabærbare i sin kategori. Men derfor er den likevel ingen lettvekter!

test
Audiovector QR5

Den mest komplette ­høyttaleren

Audiovector QR5 leverer rytmene uten å nøle, gir musikken luft – og slår nesten beina under sine egne toppmodeller.

anmeldelse
Triple Frontier

Greed is good…

Tidligere amerikanske elitesoldater bestemmer seg for å rane søramerikansk narkobaron. Det går definitivt ikke helt etter planen.

test
ikko OH1

Biller i ørene

Kinesiske ikko debuterer med høye ambisjoner til hverdagspris.

test
RME ADI-2 DAC

Den beste lyden vi har hørt

Du finner knapt noen bedre DAC til prisen, enn RME ADI-2 DAC.