: Grado PS500

Åpner ørene!

Liker du engasjerende lyd og hater å gå glipp av noe, er Grados proffe hodetelefoner perfekt for deg.
Lyd & Bilde mener
Lydkvalitet i referanseklasse Klangrikt lydbilde Varm og fyldig klang
Høyt priset Ukomfortable øreputer
Spesifikasjoner
  • Åpen klokke
  • 40 mm element
  • 32 ohm,
  • 98 dB
  • 240 gram
Annonse
Annonse
forfatter

Skjønt, det passer naturligvis andre også. Som alle de som trenger et lytteinstrument til å sjekke studioinnspillinger. Til kritisk lytting, men også til ren avslapning i nærmeste lenestol. Grado har laget hodetelefoner lengre enn de fleste, og har høstet global annerkjennelse for lydkvaliteten. Fra den prisgunstige SR60 til de påkostede referansemodellene. Alle har mottatt minst et par priser for kvalitet og ytelse, og er skattet av audiofile som ikke ville skjelet til moteriktige hodetelefoner, som det går 13 på dusinet av.

Joseph og John Grado har holdt familiebedriften i Brooklyn gående i 40 år. De lager også pickuper til platespillere. Også de kritikerroste og vel ansett.

Hvis man allerede har kjennskap til for eksempel SR-serien med hodetelefoner fra Grado, vet man at bak det industrielle og funksjonelle designet, så skjuler det seg en musikkformidler av rang. Klangen er varm, bassen fyldig, musikken får mer kjøtt på beinet. I de dyrere modellene i GS- og RS-serien er det mye mer raffinement, oppløsning og dynamikk.

Litt på siden av disse finner vi PS-serien, som er klanglig stemt for profesjonelle som bruker hodetelefoner til monitoring, eller postprosessering av musikkinnspillinger. Men som også tiltaler audiofile på grunn av sin glassklare klang og fyldige varme klang.

Dynamisk og sprudlende
Toppmodellen kalles PS1000 og koster det dobbelte av PS500 som vi tester her. De er bygget over samme lest. Åpne aluminiumklokker med nettinggrill som skjuler Grados elementdesign med mahogni og aluminium. Hvor elementene er plukket ut i par med maksimalt 0,5 dB avvik i respons. Det er lite det.

Annonse

Men herregud for en lyd! Se bort fra at de kantete skumgummiputene ikke tilbyr all verdens komfort, her er det ekstatisk spilleglede på løpende bånd. Klangbalansen er relativt nøytral, og i motsetning til mange åpne øreklokker, svever ikke bassen ut. Live-innspillinger med Keith Jarretts trio ga meg fyldig kontrabassklang med mange klangnyanser, og trommesoloer ble gjengitt med kontroll og kraft. De er fenomenale på jazz.

For ikke å glemme klassisk. Beethovens klaverkonserter under Hélène Grimauds kyndige hender. Små detaljer som klaffer som lukker seg på treblåserne, musikere som trekker pusten, og selvsagt klangen fra det store konsertflygelet, alt er her. I rikt monn. Selvsagt fikser de rock, pop eller rap. Eller Band og Horses. Knock Knock får den nødvendige dynamikken og vekten i bassen, til at låten høres akkurat så country-punk ut som jeg tror bandet hadde tenkt det.

Grado-hodetelefonene gir deg ikke bare bedre innsikt i musikken. Det åpne og detaljerte lydbildet gir deg mer av musikkens klangfarger, harmonier i vokaler og akustiske instrumenter smelter fortreffelig inn i lydbildet. Og bassen svinger det markant av. Man skal ha en dårlig dag for ikke å falle for disse gjennomførte hodetelefonene. Bedre enn dette blir det ikke til prisen.

Det eneste som kan holde pengene på innsiden av jakken, er prisen, som tross alle lovordene synes lovlig høy. Shure SRH1840 koster mindre, lyder stort sett like bra og er langt mer komfortable å ha på. Med en tilsvarende pris er Grado PS500 den eneste hodetelefonen jeg kjenner som kan utfordre Shure, og vinne.  LS.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Har du dette produktet?
Gi din karakter.
Stemmer: 0

Samlet score:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Sony FE 14mm F1.8 GM
Fujifilm XF 18mm F1.4 R LM WR
Vakkert og oppsiktsvekkende fra Sony World Photography Awards 2021
Canons nye skrivergenerasjon har fyllbare blekktanker.
Motorola Moto G100 er nesten like god som vesentlig dyrere mobiler fra andre produsenter. Og så skjuler den en interessant overraskelse.
Fujifilms mellomformatkameraer har manglet en bred vidvinkel, her er den.
Designkongen gjør det igjen. Beolit 20 er en nydelig bærbar høyttaler, som også låter bra.
Bang & Olufsen Beosound Emerge er et modig brudd med hvordan en multiroms-smarthøyttaler kan se ut – og låte.
Det er ikke tilfeldig at McIntosh C22 ser ut som den er 50 år, det er heller ikke tilfeldig at den spiller så bra som den gjør.
Old school-teknologi har aldri vært bedre enn i vår tid, McIntosh MC1502 er beviset for de som tviler.
Technics SU-R1000 er noe av det mest unike vi har sett - og hørt - i high-end-klassen.
Sonos’ første bærbare høyttaler imponerer på integrasjon og bekvemmelighet.
Klipschorn er 70 år i år. Det feires med å forvandle vårt lydrom til et inferno.
Asus ROG Flow X13 kan fint puttes i vesken, og den kan også brukes som nettbrett. Men den har grafikkrefter i tungvektsklassen.
Tangents lille trådløse forsterker er perfekt til det vesle begynneranlegget på hobbyrommet eller barnerommet.
Det beste kameraet vi har testet, har kommet i en mer kompakt utgave til lavere pris.