Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Fostex HP-P1

Løfter lydkvaliteten til himmels

Små bærbare hodetelefonforsterkere kan være en forfriskende og markant lydforbedring. Men at de skulle bli så bra som dette hadde jeg ikke trodd.
Lyd & Bilde mener
Fyldig lydbilde Åpen klang Driver det meste
Unødvendig stort volumpotmeter Prisen
Spesifikasjoner
  • Hodetelefonforsterker
  • Integrert 32-bits konverter
  • iPod-dockkontakt
  • Digital og analog utgang
  • Batteri eller USB-drift

Billig er det ikke. Men du slette tid så bra det blir. Mens små hodetelefonforsterkere ikke behøver koste mer enn noen hundrelapper, koster Fostex HP-P1 rett i underkant av 5.000 kroner. For mange en vanvittig sum for en hodetelefonforsterker. Man kan få et par fantastisk gode hodetelefoner for mindre.

Men Fostex HP-P1 er mye mer enn bare en hodetelefonforsterker. Det er også en (32-bits AKM4480) digitalkonverter, som gjør det mulig å koble en iPod eller iPhones digitalsignal rett i Fostex-en. Uten å gå omveien om den analoge hodetelefonutgangen på iPod-en. Den batteridrevne forsterkerkonverteren – som den også kan kalles – er større og tyngre enn en iPod touch eller iPhone, men leveres med en bæreveske og kabler, lader og dokkingovergang.

Hvis man er iPod eller iPhone-bruker, behøver man altså bare å koble den til Fostex-en med den medfølgende dokkingovergangen. Så har man et seriøst utgangspunkt for high-end lydkvalitet, når man er på farten.

Alt man trenger er et par ørepropper eller hodetelefoner i toppklassen.

HP-P1 kan også kobles til en separat digitalkonverter om man ønsker. Via en optisk SPDIF kabel, og den har en vanlig analog lydutgang slik at man kan koble den rett i anlegget hjemme. USB-kontakten (USB mini B) på baksiden brukes til å drive eller å lade forsterkeren, og cirka fem timers lading gir om lag sju timers spilletid.

Annonse

Lydkvalitet
Forsterkeren er tilpasset hodetelefoner med impedans på 16 ohm eller mer, og den klarer fint å drive store hodetelefoner med høyere motstand. Med en liten bryter har man tretrinns gainkontroll (økning av utgangsvolum) for å tilpasse forsterkeren til hodetelefonenes driftseffekt og motstand.

Fostex har også lagt inn to digitalfiltre, slik at man kan tilpasse klangen til en viss grad. Filter 1 er den vanlige lineære versjonen, hvor det kuttes bratt og brått i diskanten for å gi et åpent og avslappet lydbilde, mens filter 2 gir en litt mer fremoverlent klangkarakter.

Annonse

Med ørepropper i high-end klassen, som Shure SE535 og Logitech Ultimate Ears In-Ear Reference, holdt jeg på å gå i bakken etter bare halvminuttet inn i Keith Jarretts Köln Concert. Alle skarpe kanter var borte, den tidvis aggressive metalliske klaverklangen rett fra iPhone 4S hodetelefonutgang, var som blåst bort. Klavertonene fikk mer fylde, og dypere klangbunn. Diskanten blant annet på strykere og kvinnelig vokal ble fantastisk mye bedre fra 256 kbps AAC-filer (iTunes). Lydfiler i MP3- eller AAC-kvalitet som før var ulidelig å lytte til, ble en behagelig opplevelse for første gang. Men ukomprimerte lydfiler (16- og 24-bit) fikk også et tydelig løft. I åpenhet, dybde og detaljrikdom. Instrumentene fløt som på luft særlig med øreproppene, men også med hodetelefoner tilkoblet. Forsterkeren klarte fint å drive Audio Technica ATH-M50, en gammel favoritt blant lukkede hodetelefoner, og den klarte kunststykket å få frem mer dypbass i de tidvis slanke Denon AH-D100.

Konklusjon
Fostex HP-P1 er midt i blinken for musikkentusiasten som reiser mye, og lytter mye med hodetelefoner. Som bærbar forsterker og ikke minst digitalkonverter, er den et praktfullt verktøy, som garantert vil løfte lydkvaliteten betydelig fra en iPhone eller iPad. Eller for den del, en annen bærbar spiller koblet til linjeinngangen på HP-P1. Størrelsen, prisen og det store volumpotmeteret kan det alltids vært gjort noe med i en fremtidig versjon, men slik den er nå, er Fostex HP-P1 en klar referanse blant bærbare hodetelefonforsterkere.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

4 Comments

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.